در گفتگوی با مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح شد:

همه چیز درباره برگزاری سومین جشنواره ملی فولاد

همه چیز درباره برگزاری سومین جشنواره ملی فولاد
کدخبر : 16355

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با توجه به شرایط کرونایی در کشور برای اخذ مجوز برگزاری جشنواره از ستاد ملی مقابله با کرونا در دی‌ماه درخواست کردیم که با پاسخ منفی مواجه شدیم. امیدواریم که با بهبود وضعیت کرونا در کشور و تشخیص این ستاد بتوانیم در اسفندماه مجوز برگزاری سومین دوره این جشنواره را دریافت کنیم.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از گسترش نیوز ، جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که همه ساله در دی‌ماه برگزار می‌شود امسال به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر کشور به تعویق افتاد. در همین ارتباط و اهمیت برگزاری آن گفت‌وگویی با وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

یعقوبی

 

تقویم جدید برگزاری منوط به بهبود شرایط کرونایی

وحید یعقوبی، در ارتباط با تاریخ برگزاری سومین دوره این جشنواره گفت: با توجه به شرایط کرونایی در کشور برای اخذ مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا در دی‌ماه درخواست مجوز کردیم که با پاسخ منفی مواجه شدیم. امیدواریم که با بهبود وضعیت کرونا در کشور و تشخیص این ستاد بتوانیم در اسفندماه مجوز برگزاری سومین دوره این جشنواره را دریافت کنیم.

 

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره مقدمات اجرای این جشنواره و نمایشگاه خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات لازم از سوی انجمن برای این جشنواره ازجمله برپایی میزهای ساخت داخل و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها نیز امسال انجام شده و قرار بود تا در اجرای نمایشگاه و در زمان مقرر تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ۶۵۰ میلیون یورو در بحث داخلی‌سازی به امضا برسد به همین منظور امیدواریم هر چه زودتر و با دریافت مجوز‌ها بتوانیم این جشنواره را برپا کنیم.

ارتباط شرکت‌های فولادی با شرکت‌های دانش‌بنیان

وی درباره بازخورد برگزاری دو دوره گذشته این جشنواره تصریح کرد: ما از حضور شرکت‌ها در دوره‌های قبلی جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران بازخورد خوبی دریافت کرد‌ه‌ایم. به همین منظور در برپایی این جشنواره‌ها شرکت‌های فولادی تفاهم‌نامه‌های خوبی با تأمین‌کنندگان داخلی و دانش‌بنیان‌ها رسید هر چند که آماری در ارتباط با پیشرفت آن در دوره‌های قبلی وجود ندارد اما امید می‌رود که استقبال از این دوره از نمایشگاه و جشنواره همانند دوره‌های قبلی باشد.

اهمیت برگزاری جشنواره فولاد در ۲۳ دی

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره تاریخ برگزاری جشنواره فولاد افزود: برگزاری این جشنواره که در ۲۳ دی‌ماه برگزار می‌شود از این جهت حائز اهمیت است که دو رویداد ملی از جمله کلنگ‌زنی ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان نخستین واحد فولادی و همچنین افتتاح فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگترین واحد فولادی کشور در این تاریخ اتفاق افتاده است. از همین رو به دنبال آن هستیم تا این روز را به‌عنوان روز ملی فولاد در تقویم به ثبت برسانیم.

بومی‌سازی محور اصلی برگزاری جشنواره ملی فولاد

یعقوبی ضرورت برگزاری این جشنواره را توجه به بومی‌سازی و استفاده از ساخت داخل عنوان کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌ها در حوزه بومی‌سازی و ساخت قطعات، تجهیزات و فناوری فعالیت‌هایی انجام داده بودند و این در حالی بود که شرکت‌های دیگر فعال در این حوزه از انجام این اقدامات بی‌اطلاع بودند و بعضاً نیز موازی‌کاری‌هایی صورت می‌گرفت. بر همین اساس برپایی این جشنواره و نتایج حاصل از آن این امکان را فراهم آورد تا شرکت‌ها در قالب سامانه جامع زنجیره بومی‌سازی فولاد که با همکاری ایمیدرو شکل گرفت مشخصات ۱۹ هزار قطعه و تجهیز را در آن بارگذاری کنند.. همین امر می‌تواند به شناخت توانمندی‌های داخلی و نیاز شرکت‌ها برای درخواست قطعات پاسخ دهد.

صندوق پژوهش و فناوری با سرمایه هزار میلیارد تومانی

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای این جشنواره و نمایشگاه راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری فولاد با همکاری ایمیدرو و با مشارکت شرکت‌های فولادی است که به‌زودی تأسیس می‌شود. به همین منظور و برای راه‌اندازی آن ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه تخصیص داده شده است که قرار است تا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ۹ برابر این میزان اعتبار تخصیص دهد که سرمایه این صندوق به هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

هم‌گرایی میان شرکت‌های فولادی در ساخت تجهیزات

 مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ارتباط با هم‌گرایی میان شرکت‌های فولادی افزود: در دوران تحریم‌، شرکت‌های داخلی توانمندی‌های خود در عرصه داخلی‌سازی را عرضه کردند و این در حالی بود که شرکت‌های فولادی از این دستاوردها بی‌اطلاع بودند. برگزاری این نمایشگاه سبب شد تا شرکت‌ها محصولات خود را به نمایش بگذارند. انجام این اقدام که نیازهای بومی‌سازی شرکت‌ها تجمیع شود تاکنون صورت نگرفته بود ضمن این برای هیچ شرکتی صرفه اقتصادی نداشت که در جهت تأمین همه نیازها اقدام کند. در همین راستا بسیاری از شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات و تجهیزات داخلی به‌منظور تأمین نیاز صنعت فولاد ورود پیدا کردند که موجب افزایش تعداد آنها از ۳۶۰ واحد به ۱۰۰۰ واحد درحال‌حاضر رسید.

وی در پایان گفت: امیدواریم دوره سوم جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران همانند دوره قبل اهداف خود را دنبال کند و ما به دنبال آن هستیم تا علاوه بر بحث بومی‌سازی و ساخت داخل محورهای دیگری را نیز به این جشنواره اضافه کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه