قیمت شمش فولاد در بورس کالا گران شد

قیمت شمش فولاد در بورس کالا گران شد
کدخبر : 16359

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: امروز قیمت فروش شمش فولادی در بورس کالا به ازای هر کیلو گرم ۲۱۰ تومان گرانتر از قیمت پایه میلگرد است.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایرنا ، سید احمد رضوی نیک توضیح داد: قیمت تمام شده شمش فولادی در حدود هرکیلو گرم چهار هزار تومان برای واحد‌های دولتی و خصولتی و برای واحدهای القایی ( ترکیبی) بالغ بر ۱۰ هزار تومان است که توضیح روشنی برای علت این نرخ وجود ندارد.

وی اضافه کرد: فروش شمش فولادی تولید شده به دو روش یاد شده در بورس کالا هر دو به یک میزان هرکیلو گرم ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است، در حالی که میلگرد در پایه به قیمت هرکیلو گرم ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان عرضه شده است.

  •  

رضوی نیک خاطرنشان ساخت: طرح این موضوع که شمش فولادی ایران، در یک ماه گذشته بیش از ۱۳۵ دلار معادل ۲۵ درصد ارزان تر از قیمت‌های جهانی در اختیار کارخانه‌های نوردی قرار گرفته، واقعیت ندارد.

 

انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران در گزارشی توضیح داده که میانگین نرخ شمش جهانی در ماه دسامبر (۱۱ آذر لغایت ۱۱ دیماه) حدود ۵۵۰ دلار و میانگین قیمت معامله شده شمش در بورس کالا حدود ۴۱۴ دلار بوده است.

وی اضافه کرد: قیمت شمش در بورس کالا گرانتر از قیمت میلگرد در بازار است و طرح این مطالب که قیمت شمش ارزانتر است، نوعی فرار رو به جلو محسوب می‌شود.

انجمن تولید‌کنندگان فولاد این را هم مطرح کرده که باید دید آیا نوردکاران (فولادی) از این فرصت استثنایی ( اختلاف قیمت شمش در بورس) برای توسعه صادرات محصولات نهایی استفاده خواهند کرد.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی معتقد است: با نگاهی به آمار و ارقام و عرضه‌ها در بورس کالا و ارزیابی قیمت‌ها نسبت به نرخ‌ها آگاهی به‌دست می‌آید.

پیش از این رضوی نیک به خبرنگاران گفته بود، کلیات شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد مورد تایید این انجمن قرار دارد و در واقع ۸۰ درصد مورد موافقت اعضای انجمن است، ضمن اینکه روح شیوه نامه مبارزه با رانت خواری است، اما در عمل اجرا نشد.

وی تصریح کرد: شیوه نامه برابر دستورالعمل‌های وزارت صنعت تدوین شده، اما شکل اجرایی به خود نگرفته، چنانچه شیوه نامه به درستی اجرا شود، به تعادل قیمت فولاد در بازار کمک می‌کند.

سید احمد رضوی نیک خاطرنشان کرد: نوردکاران پیشنهاد کرده اند، قیمت‌ها به شکل ریالی و براساس قیمت تمام شده و برابر قانون با در نظر گرفتن نقطه نظرات کارشناسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و دیگر نهادهای ذیربط باشد.

سقف تعهدات عرضه شمش فولادی براساس آخرین بخشنامه وزارت صنعت، معدن وتجارت مبنی بر عرضه ۶۸۰ هزار تن ماهانه در بورس کالا در نظر گرفته شده است.

همچنین سقف تعهدات نوردکاران برمبنای ۶۰ درصد شمش فروخته شده در بورس کالا تعیین شد.

 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه