درخواست انجمن صنفی زنجیره ارزش تایر بر خروج تایرهای سواری از ثبت در سامانه جامع تجارت

درخواست انجمن صنفی زنجیره ارزش تایر بر خروج تایرهای سواری از ثبت در سامانه جامع تجارت
کدخبر : 16533

به گزارش خبرخودرو، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور از درخواست این انجمن از معاونت بازرگانی وزارت صمت مبنی بر خروج تایرهای رادیال سواری از الزام به ثبت در سامانه جامع تجارت خبر داد که شرح آن در ذیل آمده است.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از خبرخودرو، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور از درخواست این انجمن از معاونت بازرگانی وزارت صمت مبنی بر خروج تایرهای رادیال سواری از الزام به ثبت در سامانه جامع تجارت خبر داد که شرح آن در ذیل آمده است.

جناب آقای دکتر قبادی

معاونت محترم بازرگانی داخلی و دبیر محترم ستاد تنظیم بازار وزارت صمت

احتراما:

به استحضار می‌رساند وجود سامانه تجارت بجای تسهیل در تجارت تایر موجب ایجاد مشکلات عدیده و بجای ارمغان ارزانی موجب گران تر شدن تایر در بازار آزاد گردیده است. خواهشمند است با توجه به:

۱- ایجاد و تهیه سخت افزار مناسب برای لاستیک فروشان و علی الخصوص مغازه دار کوچک و صنعتی مشکلات عدید‌ه‌ای ایجاد کرده و چون عمدتا با کامپیوتر آشنایی ندارند علاوه بر هزینه سخت‌افزار هزینه استخدام کارمندی که بتواند با کامپیوتر کار کند را بر آنان تحمیل کرده است. این امر در شهرستان های دورافتاده عملا غیرممکن است.

۲- پس از افزایش قیمت رسمی تایر که به دلیل تفاوت نرخ ارز دولتی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۷۰۰۰ تومانی صورت گرفت سایزهای پر مصرف ۱۴-۱۵-۱۶ عملا از بازار آزاد خارج و زیر قیمت رسمی عرضه می گردند لذا ثبت در سامانه چیزی جز اتلاف وقت و حبس سرمایه نمایندگان ندارد.

۳- سامانه آنقدر سختگیر است که اگر کسی بخواهد ۵ حلقه لاستیک تهیه کند حتما باید تاجر یا مغازه دار باشد چون سامانه فقط ۴ حلقه را مجاز به ثبت می‌داند.

۴- با توجه به مشکلات فوق نمایندگان ترجیح می دهند به جای خرید لاستیک‌های ایرانی از لاستیک‌های خارجی استفاده کنند تا نه نیاز به کامپیوتر و اینترنت داشته باشند و نه بگیر و ببند یعنی سامانه باعث شده سرمایه‌های موجود در دست عمده‌فروشان و خرده‌فروشان به سمت لاستیک‌های خارجی برود زیرا نه احتیاج به سخت‌افزار و اینترنت دارد و نه ترس از مالیات و گشت تعزیرات و بازرسی. مثل همیشه که واردکنندگان مشمول لطف بوده‌اند این بار نیز به لطف وزارت صنعت بازار فروش تایر دربست در اختیار خارجیان قرار گرفته و کارخانجات داخلی که ۷۰٪ نیاز کشور را تامین می‌کنند در مضیقه قرار دارند به نحوی که از مهر ماه میزان فروش آن‌ها به ترتیب ۱۷.۱۰٪ و ۲۰٪ کاهش یافته که بسیار خطرناک است چه از نظر فساد مواد اولیه‌ای که برای تولید ۱۰۰٪ در نظر گرفته‌اند و چه از نظر نقدینگی که به شدت همه آن‌ها را تحت فشار قرار داده است.

۵- نمایندگان و فروشندگان لاستیک امکان خرید مجدد از کارخانجات را نداشته و اعلام می‌نمایند هنوز از بسته قبلی یک حلقه هم حواله سامانه به ما نداده‌اند.

۶- از جهت دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته و قشر ضعیف روی به مصرف تایرهای بی‌کیفیت روکش‌دار آورده‌اند که به اسم خارجی دست دوم ارزان به آن‌ها تحمیل می‌گردد. حیف نیست کشوری که ۱۲ کارخانه تایرسازی دارد مصرف‌کننده آن تایر دست دوم خارجی روکش شده مصرف کند که با جان مصرف‌کننده سر و کار دارد.

در خاتمه مستدعی است با عنایت به مشکلات فوق و اینکه وجود سامانه مربوط به زمانی بود که دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود داشت و بازار آزاد با قیمت دولتی تفاوت فاحشی داشت دستور فرمایید، موارد زیر در ستاد تنظیم بازار اصلاح و مورد تصویب قرار گیرد.

۱- نیازی به ثبت تایرهای سواری رادیال در سامانه نباشد زیرا در بیشتر موارد قیمت بازار از قیمت کارخانجات پایین‌تر است.

۲- در خصوص تایرهای وانتی و کامیونی زمان مشخصی مثلا ۲۰ روز برای حواله در نظر گرفته شود و پس از آن نماینده مجاز باشد با اخذ کارت اتومبیل و کد ملی، خود راسا تایر را به قیمت رسمی سازمان حمایت مصرف‌کننده ارائه نمایند.

توجه خواهید فرمود در صورتی که دو مورد فوق در توزیع تایر حل نشود و روند فروش با حداکثر تولید ادامه نداشته باشد کارخانجات با انباشت تایر در انبارها و کمبود سرمایه در گردش و نهایتا تعطیلی مواجه خواهند شد.

 

با احترام

دکتر محمدرضا گنجی

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه