افتتاح ۱۲ طرح توسعه‌ای در مجتمع مس سرچشمه‌

افتتاح ۱۲ طرح توسعه‌ای در مجتمع مس سرچشمه‌
کدخبر : 16535

با حضور علی‌رضا رزم‌حسینی وزیر صمت و جمعی از مقامات استانی و شهرستانی، ۷ طرح توسعه‌ای در حوزه تولید و مسئولیت و خدمات اجتماعی در شهرستان رفسنجان و مجتمع مس سرچشمه با سرمایه‌گذاری ارزی ۵۷۲ میلیون یورو و ۲۹۸۷ میلیارد تومان و ۵ طرح توسعه‌ای در مجتمع مس شهربابک با سرمایه‌گذاری ارزی ۱۲۹ میلیون یورو و ۱۶۴۳ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی شد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از مس پرس ، با حضور علی‌رضا رزم‌حسینی وزیر صمت، علی زینی‌وند استاندار کرمان، حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار، مصطفی رضا حسینی نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی، شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در خانه ملت حجت‌الاسلام اصغر عسکری امام‌جمعه رفسنجان، مجید فصیحی هرندی فرماندار رفسنجان، قاسم شمسی سرپرست فرمانداری، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس، احمد انارکی محمدی رئیس هیات‌مدیره شرکت مس و جمعی از مقامات استانی و شهرستانی، مجموعا ۱۲ طرح توسعه‌ای در حوزه تولید و مسئولیت و خدمات اجتماعی در دو شهرستان رفسنجان و شهربابک افتتاح و کلنگ زنی شد. مجموع اشتغال‌زایی طرح‌های افتتاح شده و در حال احداث ۱۰۵۵ نفر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، وزیر صمت در ابتدای سفر خود به استان کرمان و شهرستان رفسنجان، با حضور در منطقه ویژه اقتصادی، کارخانه تولید مواد شیمیایی را که با سرمایه‌گذاری مجتمع مس سرچشمه و با سرمایه‌گذاری ریالی ۲۹۹۴ میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال‌زایی ۱۵۸ نفر احداث خواهد شد، کلنگ‌زنی کرد. محصول نهایی این کارخانه ۲۰ هزار تن مواد شیمیایی و ۵ هزار تن سولفید کربن در سال است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح مرکز نوآوری و شتاب‌ده‌ی شهید ستاری که توسط مجتمع مس سرچشمه راه‌اندازی شده است از دیگر برنامه‌های وزیر صمت در شهرستان رفسنجان بود. این مرکز بر پایه مصوبات سفر دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم به استان کرمان احداث شد تا ازاین‌پس این مرکز به‌عنوان هاب در سه حوزه صنعت مس، پسته و بحران آب، آماده حمایت برای تبدیل ایده صاحب‌نظران و ایده پردازان به محصول باشد.

براساس این گزارش، افتتاح مرکز بحران ۵۰ تختخوابی شهدای صنعت مس سرچشمه در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) به متراژ ۱۱۰۰ مترمربع، دارای سیستم فشار منفی، مجهز به فیلتر هپا و سه اتاق ایزوله از دیگر برنامه‌های بعدی مهندس رزم‌حسینی بود که در جریان این سفر انجام شد. همچنین مرکز تصفیه‌خانه آب آشامیدنی رفسنجان از دیگر برنامه‌های وزیر صمت بود که در جریان این سفر کلنگ زنی شد. این تصفیه‌خانه ۳۰ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت دارد و ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط مجتمع مس سرچشمه در آن انجام می‌شود.

در ادامه این سفر وزیر صمت با حضور در مجتمع مس سرچشمه، پروژه مکانیزاسیون معدن مجتمع مس سرچشمه، پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه و فاز سوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه را کلنگ‌زنی کرد.

بر اساس این گزارش، پروژه فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه در زمینی به مساحت ۶٫۵ هکتار و با زیربنای ۵٫۴ هکتار احداث خواهد شد که با راه‌اندازی آن ۱۵۵ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود و زمان راه‌اندازی این کارخانه در سال ۱۴۰۳ است. ظرفیت فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه ۳۳۰ هزار تن کنسانتره مس و ۳۸۰۰ تن کنسانتره مولیبدن در سال است که این محصولات خوراک ورودی به کوره فلش جهت تولید مس را فراهم می‌کند. همچنین پروژه پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه، با توجه به انجام فازهای توسعه در بخش‌های مختلف تولیدی در مجتمع مس سرچشمه و ایجاد ظرفیت تولید‌اند در شرایط کنونی به میزان ۳۵۰ هزار تن در سال علاوه بر ظرفیت تولید امور پالایشگاه و ریخته‌گری‌های موجود، نیاز به احداث و راه‌اندازی یک پالایشگاه با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن کاتد مس در سال، با عنایت به چشم‌انداز آینده شرکت ملی صنایع مس ایران است.

شایان ذکر است پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای طرح‌های افتتاح شده و در دست ساخت در شهرستان رفسنجام و مجتمع مس سرچشمه ۵۴۵ نفر خواهد بود.

وزیر صمت روز گذشته در ادامه سفر خود به استان کرمان وارد شهرستان شهربابک شد و در مجتمع مس شهربابک عملیات احداث چندطرح مسی را با سرمایه‌گذاری ارزی ۱۲۹ میلیون یورو و ۱۶۴۳ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای ۵۱۰ نفر کلنگ زنی کرد.

بر اساس علی‌رضا رزم حسینی در ادامه سفر خود به استان کرمان ظهر امروز وارد شهربابک شد و در این مجتمع عملیات احداث فاز ۲ تغلیظ میدوک با ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار تن کنسانتره، احداث تغلیظ خاک‌های کم عیار معدن مس میدوک با ظرفیت تولید ۸۰ هزار تن کنسانتره مس، کارخانه فلوتاسیون سرباره با ظرفیت تولید ۱۸ هزار تن کنسانتره مس، کارخانه آهک خاتون‌آباد با ظرفیت تولید ۱۶۵ هزار تن آهک و خط انتقال آب خلیج‌فارس به مجتمع ذوب خاتون‌آباد را کلنگ‌زنی کرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه این سفر وزیر صمت، استاندار کرمان، نمایندگان شهربابک، سیرجان و بردسیر و هیات همراه از مجموعه فرهنگی و ورزشی در حال احداث مجتمع مس شهربابک بازدید کردند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه