برگزاری نشست خبری مدیرعامل فولاد مبارکه با اصحاب رسانه

برگزاری نشست خبری مدیرعامل فولاد مبارکه با اصحاب رسانه
کدخبر : 16637

در آستانه 23 دیماه سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه روز یکشنبه 21دیماه نشست خبری مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه با حضور بیش از پنجاه نفر از اصحاب رسانه برگزار شد . حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این نشست که با حضور معاونین و مدیران این شرکت برگزار شد به سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف پاسخ داد.

تامین گاز فولاد مبارکه به نصف رسیده است

حمیدرضا عظیمیان در مورد کاهش تامین گاز مورد نیاز در این شرکت گفت: مصرف گاز فولاد مبارکه در شرایط عادی روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب است ولی در شرایط فعلی به علت سرما، نصف این میزان توسط شرکت گاز برای فولاد مبارکه تامین می شود و این باعث کاهش تولید در فولاد مبارکه شده است. عظیمیان علت این کاهش تولید را عدم امکان جایگزینی سوخت های دیگری به جای گاز طبیعی در واحدهایی مانند واحد احیاء مستقیم برشمرد و گفت: در این زمینه با مقام های استانی و کشوری مذاکرات زیادی صورت گرفته است تا از کاهش تولید چشمگیری که به دلیل کاهش گاز مورد نیاز در فولاد مبارکه به وجود خواهد آمد جلوگیری شود. عظیمیان در ادامه خاطرنشان کرد: امسال قصد داریم به رکورد 7.2 میلیون تن تولید در خود شرکت فولاد مبارکه به عنوان شرکت مادر در گروه فولاد مبارکه دست پیدا کنیم و اگر محدودیت گازرسانی موجود به درازا بیانجامد دستیابی به این هدف دور از دسترس خواهد شد.

در تعیین قیمت ورق صد در صد تابع تصمیمات دولت هستیم

وی در مورد قیمت ورق گفت: ما در تعیین قیمت ورق صد در صد تابع تصمیمات دولت هستیم و شرکت فولاد مبارکه در این حوزه منافع خاصی ندارد و تا مردادماه که ستاد تنظیم بازار اجازه فروش محصولاتمان را در بورس و همچنین در قالب سیستم مچینگ داده بود داده بود ما طبق این روش پیش می رفتیم و زمانی که نحوه فروش جدید اعلام شد، وزارت صمت تصمیم گرفت همه محصولات داخل بورس عرضه شود و حتی تختال هم برای اولین بار در بورس به فروش برسد، فولاد مبارکه همچنان تابع این تصمیمات بوده و دستورالعمل های جدید را دقیقا اجرا کرده و تخلفی در این خصوص از سوی فولاد مبارکه وجود نداشته است. عظیمیان در ادامه گفت: در چند هفته اخیر مجلس هم با هدف آرامش بازار فولاد طرحی را آماده کرده ولی معتقد هستیم اگر هر بخشی به مسئولین اصلی آن بخش سپرده شود خودشان بهتر می توانند بازار را کنترل کنند.

عدم تامین نیاز مصرف کنندگان نشان از اخلال در مدیریت مصرف است

عظیمان در مورد مشکل عدم تامین نیاز مصرف کنندگان فولاد خاطر نشان گفت: اینکه چرا فولاد به مصرف کنندگان واقعی نمیرسد سوالی است که خود ما هم داریم زیرا ما 25 میلیون تن محصولات فولادی در کشور تولید می کنیم و با وجود آنکه مصرف داخلی فقط 16 میلیون تن است، این بازار همچنان تا این اندازه آشفته و مسئله دار است و عدم تامین نیاز مصرف کنندگان نشان از اخلال در مدیریت مصرف است نه تولید کننده زیرا ما محصولمان را در بورس تحویل می دهیم و حتی حمل و نقل هم با خریدار است و اتفاقات بعد از تولید در حیطه مسئولیتی فولاد مبارکه به عنوان تولید کننده نیست. البته تلاش هایی از سوی مجلس و دولت در حال رقم خوردن است و باید ببینیم نتیجه در نهایت چه خواهد شد. عظیمیان در پاسخ به نحوه تامین سهمیه شرکت ها گفت: وزارت صمت بر اساس سامانه «بهین یاب»، برای هر شرکت سهمیه تعیین میکند و اگر هرشخص یا شرکتی در بورس خریدی انجام دهد ما به میزانی که خرید صورت گفته است، محصولمان را تحویل می دهیم و اینکه سهمیه شرکتی افزایش یافته یا کم شده به فولاد مبارکه ارتباطی ندارد. تهیه لیست سامانه بهین یاب و بروزرسانی آن در اختیار وزارت صمت است.

اجرای پروژه استراتژیک گوره - جاسک از افتخارات فولاد مبارکه است

مدیرعامل فولاد مبارکه درمورد طرح بومی سازی تولید اسلب گازترش گفت: این پروژه توسط معاونت بهره برداری فولاد مبارکه طراحی شد و با کمک دو گروه مشاوران رومانیایی و کمک کارشناسان مجرب وزارت نفت در یک اقدام سه جانبه در سال گذشته به موفقیت نهایی رسید و موفق شدیم برای اولین بار اسلب گاز ترش را در کشورمان تولید کنیم تا دستور مقام معظم رهبری برای پروژه استراتژیک گوره - جاسک به طول هزار کیلومتر به سرانجام برسد. مدیرعامل فولاد مبارکه در این خصوص افزود: در حال حاضر 95 درصد از پروژه خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک اجرایی شده و تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد و به سرانام رسیدن این پروژه با مشارکت تاثیرگذار فولاد مبارکه جزو افتخارات این شرکت است. عظیمیان در ادامه یاد اور شد: تولید اسلب گازترش برای شرکت فولاد مبارکه چندان اقتصادی نیست اما از آنجا که در نظر گرفتن وظایف ملی و حاکمیتی جزو اولویت های فولاد مبارکه است در این پروژه و تولید تختال های مورد نیاز مشاکت داشته ایم. حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری مبنی بر جایگاه فولاد مبارکه در صنعت فولاد کشور گفتفولاد مبارکه تمام حلقه های زنجیره تولید را در اختیار و ما در خانواده فولادسازان کشور با چشم رقیب به یکدیگر نگاه نمی‌کنیم و همه جزء کشور ایران هستیم و باید سعی کنیم در یک هم افزایی کشور را به مرتبه های بلندتری برسانیم.

نگاه‌های متعصبانه منطقه ای به صلاح وحدت و امنیت ملی ما نیست

مدیر عامل فولاد مبارکه در ادامه گفت: ایران سال 57 با یک میلیون تن تولید و 4 میلیون تن واردات در جایگاه 35 تولید فولاد جهان قرار داشت و قطعا اگر همکاری همه دولت ها، مدیران و استان ها نبود نمی توانستیم بعد از 40 سال به مقام دهم دنیا و به این حجم تولید برسیم که بتوانیم بین 9 تا 10 میلیون تن صادرات انجام دهیم. لذا این اتفاق با همدلی و همکاری رخ داده است و تکرار اخبار مقایسه ای بین استان ها با نگاه های منطقه ای و متعصبانه به صلاح وحدت و امنیت ملی ما نیست. مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به بومی بودن کارکنان این شرکت گفت: تقریبا همه کارکنان فولاد مبارکه در خود شرکت بومی هستند. همینطور در شرکت های دیگر در خراسان، هرمزگان، چهارمحال نیز همینطور است و همه بومی هستند و تنها تیم مدیریتی یعنی در حد مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره بعضی از شرکت ها شاید بومی نباشند که در انتخاب آنها صلاحیت فردی ملاک است.

تولید اسلب 300 میلیمتری شاهکار دیگری از فولاد مبارکه

عظیمیان در زمینه تولید محصولات جدید در این شرکت گفت: تولید فولاد مبارکه در یک حرکت دسته جمعی در تمام سال ها رو به جلو بوده است و در زمینه توسعه و اجرای پروژه ها هم همیشه پیشرو بوده و در حال حاضر نزدیک به 9 پروژه به مبلغ 50 هزار میلیارد را در دستورکار خودش قرار داده است. تولید محصول جدید یکی از مواردی است که ما خیلی روی آن اصرار داریم و من باید بگویم فولاد مبارکه یکی از شاهکارهای خودش را دیروز به بازار عرضه کرد و برای اولین بار در ایران اسلب با عرض 300 میلیمتر در فولاد مبارکه تولید شد. این کار با طراحی قالب خاص و تغییرات و ابداعاتی در بخش خنک کن و دیگر بخش ها توسط کارمندان این مجتمع صورت گرفت. نکته مهم دیگری که تولید این اسلب برای ما به ارمغان آورد این بود که ما قبل از تحریم ها با شرکت های خارجی قرارداد بسته بودیم که روی ماشین های 1 تا 4 فولاد مبارکه اصلاحاتی انجام شود که بتوانیم فولاد با ضخامت های بیشتر تولید کنیم لذا با این رخداد ما دیگر نیازی به شرکت های خارجی برای اصلاح ماشین ها برای افزایش ضخامت در اسلب ها نخواهیم داشت و خودمان دانش آن را کاملا بومی کرده ایم.

از حق پرسش و پاسخ ها و ظرفیت های قانونی مجلس استقبال می کنیم

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سوالات مطرح شده توسط یکی از نمایندگان مجلس در ماه های اخیر گفت: آقای لارگانی مثل همه نمایندگان مجلس حق سوال و پرسش و تحقیق راجع به تمام مسائل کشور را دارند و می توانند از ظرفیت قانونی خودشان استفاده کنند. ما هم به این سوال ها پاسخ داده ایم و ایشان درخواست تحقیق و تفحص دادند که حق قانونی ایشان است ما هم استقبال کردیم و اعلام کرده ایم اگر مجلس بخواهد تحقیق و تفحص کند ما 100 درصد از آن استقبال می کنیم و آمادگی آن را داریم که با هزینه مجلس یک بار دیگر از فولاد مبارکه حسابرسی می شود و اگر احتمالا اشکالاتی در آن وجود داشته باشد برای بهتر شدن کار به ما گفته خواهد شد. وی در ادامه افزود: این موارد بحث ایرادات و اشکالات است. ولی یک موقع تخلف مجرمانه مطرح است که ما چند ماه پیش از این هم در اطلاعیه ای اعلام کردیم هر کسی در هر سطحی از فولاد مبارکه تخلف مجرمانه ای انجام داده باشد باید هرکسی از آن مطلع است در اسرع وقت آنها را در اختیار نهادهای نظارتی قرار دهد و هیچ کس هم در قانون استثنا نیست. این نیاز به تحقیق و تفحص ندارد و اگر کسی چنین تخلفی مشاهده کرد باید اعلام کند ما هم پاسخگو هستیم.

انعکاس خارجی تحقیق و تفحص برای فولاد مبارکه مشکل ایجاد می کند

عظیمیان خاطر نشان کرد: چیزی که تا الان ما دیده ایم و منتشر شده حاکی از تخلف نیاز به دخالت دستگاه های امنیتی و قضایی و قانونی ندارد و مواردی بوده که به نظر دوستان تخلف رسیده است. البته که انعکاس خارجی این موارد برای فولاد مبارکه مشکلات و دردسرهایی را ایجاد می کند ولی باید این موضوع را از دوستانی که این موارد را مطرح کرده اند پرسیده شود. به عنوان مثال وقتی فولاد خوزستان در یک اقدام اشتباه یکی از خریدهای الکترود خودشان را شفاف سازی کردند، به فاصله دو هفته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تحریم های جدیدی را برای فروشندگان، تامین کنندگان مالی، حمل و نقل، بندرها، باربری و... ایجاد کرد که ما به همکارانمان گفتیم شما به جای شفافیت ناخواسته به همه لطمه زدید. لذا این موارد که مطرح می شود توسط دشمنان رصد می شود.

رصد آنلاین میزان آلایندگی ها توسط سازمان محیط زیست

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سوالی در خصوص سهم فولاد مبارکه در زمینه کاهش آلایندگی و حمایت از محیط زیست گفت: فولاد مبارکه جزء شرکت هایی است که میزان آلاینده ها در آن به صورت آنلاین رصد می‌شود و تجهیزاتی که اداره محیط زیست در نقاط مختلف شرکت نصب شده اطلاعات را به صورت برخط به سازمان محیط زیست در تهران ارسال می کند و ما هم از این نظارت قوی بسیار خرسندیم و اینگونه نیست که ما خودمان اطلاعات را به سازمان محیط زیست بفرستیم. این سازمان خودش روزانه اطلاعات را می گیرد و ما سرمایه گذاری های زیادی در خصوص کنترل آلاینده ها در فولاد مبارکه انجام دادیم که حدود یک هزار میلیارد تومان طی ده سال گذشته در این بخش هزینه شده است. ما همچنین هزینه های زیادی برای بازچرخانی و تصفیه آب انجام داده ایم و هم مصرف آب را کم کردیم هم جلو آسیب به منابع زیرزمینی را گرفتیم. فضای سبز وسیع فولاد مبارکه و مجموعه فعالیت هایی که انجام می دهیم در راستای دغدغه این این شرکت در زمینه حفظ محیط زیست است.

چشم انداز فولاد چابهار مطلقا مصرف داخلی ندارد

عظیمیان در پاسخ به آخرین وضعیت پروژه ۱۰ میلیون تنی فولاد چابهار گفت: فولاد چابهار با مدیریت ایمیدرو و مشارکت فولاد مبارکه، چادرملو، گل گهر و شرکت ملی فولاد ایران در مرحله تأسیس است و مبالغ اولیه شرکت در حال پرداخت است و هیئت مدیره آن تعیین شده است و مشاوری برای این پروژه گرفته شده است. چون چابهار از بازار مصرف ایران دور است اولویتی که برای این منطقه در نظر گرفته شده این است که مواد اولیه از خارج بیاید انجا در یک پلنت 10 میلیون تنی به محصول تبدیل شود و و محصول پس از تولید صادر شود. اصل طراحی با این رویکرد به خاطر منابع گاز و برق و نقطه استراتژیک چابهار بوده است. این پروژه در حال حاضر در مرحله ثبت و تاسیس شرکت است.

نورد گرم 2 در زمینه مصرف آب کم مصرف ترین پروژه توسعه ای فولاد مبارکه است

عظیمیان در پاسخ به سوالی درمورد ضرورت توسعه فولاد مبارکه خارج از استان اصفهان به دلایل زیست محیطی گفت: از 9 پروژه های طرح های توسعه فولاد مبارکه فقط یکی از آن ها یعنی ابرپروژه نورد گرم 2 در اصفهان است و سایر پروژه ها در خوزستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، یزد، خراسان رضوی تعریف شده است. پروژه نورد گرم هم مجوزش قبلا در دهه 80 گرفته شده است و در بین همه این پروژه ها به لحاظ مصرف آب کم مصرف ترین و کم مسئله ترین در ایجاد آلودگی است و بسیار با شرایط زیست محیطی سازگار است زیرا آب مصرفی در این پروژه کاملا بازچرخانی و تصفیه می شود. عظیمیان در پاسخ به سوالی به تحول دیجیتال فولاد مبارکه پرداخت و گفت: ذوب آهن اصفهان نسل دوم تکنولوژی است و فولاد مبارکه نسل سوم تکنولوژی را در اختیار دارد. نسل چهارم تکنولوژی به معنای هوشمند سازی است و اگر سازمانی به شکل هوشمند اداره شود دستاورد بزرگی برای آن سازمان محسوب می‌شود. فولاد مبارکه قصد دارد تا سال 1404 به یک کارخانه هوشمند تبدیل شود و نسل چهارم تکنولوژی کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها برای فولاد مبارکه به همراه خواهد داشت. وی به اقدامات صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد و گفت: با دانشگاه اصفهان قراردادی یک ساله منعقد شده است تا مدیران فولاد مبارکه در این خصوص آموزش لازم را ببینند و به رهبران تحول دیجیتال این شرکت تبدیل شوند که یک ترم از این دوره گذشته است. همچنین ما مرکز نوآوری تحول دیجیتال در صنعت فولاد کشور را در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در یک محیط 800 متری احداث کرده ایم و به همه جوان‌ها در بخش IT و اتوماسیون اعلام می‌کنم که بازار کار بسیار بزرگی برای همه آنها ایجاد خواهد شد. خوشبختانه کرونا آسیب قابل توجهی به فولاد مبارکه وارد نکرده است مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه با اشاره به کمک‌های مجتمع به بیمارستان‌ها و دانش آموزان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس فولاد مبارکه ۱۶۰۰ عدد تبلت به دانش‌آموزان اهدا کرد؛ همچنین فروش اکسیژن در فولاد مبارکه را متوقف کرده‌ایم و آن را در اختیار مراکز درمانی قرار داده‌ایم. عظیمیان در خصوص آسیب ناشی از کرونا به تولید و صادرات فولاد مبارکه گفت: مجتمع فولاد مبارکه در این خصوص آسیب اقتصادی ندیده و فقط تعدادی از نیروهای خود را به علت کرونا از دست داده است؛ کاهش آمار صادرات فولاد مبارکه به دلیل توجه به بازار داخل و کاهش سهم صادرات بوده است. عظیمیان در خصوص طرح‌های آب رسانی گفت: در حال تأمین هزینه سد تنظیمی کوهرنگ ۲ به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان هستیم که ۲۰۰ میلیارد آن تا کنون پرداخت شده است؛ همچنین سامانه دوم آب رسانی اصفهان که ۱۵۰ میلیارد هزینه لوله آن را در اختیار مسئولان قرار داده‌ایم؛ در صورت بهره برداری از این پروژه آب شرب اصفهان تأمین خواهد شد.

 

 

منبع: فولاد مبارکه

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه