اختصاصی رصد اقتصادی؛

بازنده آمریکایی با فرمانده پولادین ایرانی سرشاخ شد

بازنده آمریکایی با فرمانده پولادین ایرانی سرشاخ شد
کدخبر : 16686

ترامپ در آخرین تلاش های کورکورانه خود حمید رضاعظیمیان مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه را هم به لیست تحریم هایش اضافه کرد این در حالی است که عظیمیان به دنبال اجرایی کردن ابرپروژه نوردگرم ۲ فولاد مبارکه اصفهان با نام شهید سردارسلیمانی است تا ایران را از واردات ورق فولادی بی نیاز کند. به اعتقاد فعالان اقتصادی از آنجایی که شرکت فولاد مبارکه در چند سال اخیر روند رو به رشد خوبی داشته و توانسته در تولید فولاد و دستیابی به محصولات جدید دستاوردهای خوبی داشته باشد، تحریم های جدید دولت رو به افول ترامپ از ناتوانی آنها در فلج کردن صنعت فولاد ایران نشات گرفته است.

به گزارش  رصد اقتصادی، تولید و مصرف سرانه فلزات اساسی یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها در دنیا محسوب می شود، در کارنامه ۴۱ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدامات بسیار مهم و گسترده‌ای در این حوزه در کشور انجام شده است و ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور هم اکنون بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار برآورد می شود. این حجم از تولیدات صنایع معدنی علاوه بر تامین نیاز داخلی در صادرات نیز نقش قابل توجهی داشته و سال گذشته حوزه معادن و صنایع معدنی بخشی از نیازهای ارزی کشور را نیز تامین کرده است.

صنعت فولاد با اتکا به دانش و تخصص داخلی همواره با شیب صعودی در حال رشد و ارتقا است به طوری که به دنبال تلاش های انجام شده در طول سال ۹۸، ایران در تولید فولاد به رتبه ۱۰ دنیا دست یافت و از کشورهایی همچون فرانسه و ایتالیا در این صنعت پیشی گرفت.

با چنین تفاسیری می توان ادعا کرد که صنعت مادر فولاد، امروز نقطه اتکای صنایع پایین‌دستی است و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم آنچنان ارتقای جایگاه یافته که علاوه بر اینکه در خاورمیانه حرف اول را می‌زند، در جمع ۱۰ کشور برتر تولیدکننده نیز قرار گرفته است.

از آنجایی که صنعت فولاد هم در کشور ما مانند بسیاری از کشورها سهم بزرگی در رشد و توسعه بر عهده دارد؛ کارخانه فولاد مبارکه اصفهان نیمی از این کار را برعهده گرفته که یکی از کارخانه هایی است که در ایران نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، تولیدات این شرکت شامل آهک پزی،  گندله سازی،  احیاء مستقیم،  فولاد سازی، ریخته گری مداوم ، ورق سیاه ، ورق روغنی ، ورق گالوانیزه ، ورق اسیدشویی ، ورق رنگی ، ورق قلع اندود و ..می شود که هر کدام زیرمجموعه گسترده ای ازمحصولات را شامل می شوند.

با توجه به اینکه رشد صنعت فولاد تاثیر مستقیم بر رشد و توسعه یافتگی کشورها دارد از این رو امریکا به عنوان بازیگر اصلی سناریوی تحریم ایران، این بار نقطه اتکای صنعت فولاد کشور را نشانه گرفت به طوری که وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه روز جمعه (26 دی ماه) در یک حرکت تکراری برای بیستمین بار صنعت فولاد کشور را نشانه گرفت و حمیدرضا عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه را به لیست تحریم ها اضافه کرد.

دونالدترامپ درست زمانی که فقط 4 روز از دوره ریاست جمهوری اش باقی مانده بود و احتمال برکناری اش هم وجود دارد؛ در دشمنی با ایران حمیدرضا عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه را هم بی نصیب نگذاشت و او را هم به لیست  تحریم ها اضافه کرد.

بر همین اساس می توان اینگونه گفت که بازنده آمریکایی با فرمانده پولادین ایرانی سرشاخ شد، ترامپ در آخرین تلاش های کورکورانه خود حمید رضاعظیمیان مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه را هم به لیست تحریم هایش اضافه کرد این در حالی است که عظیمیان به دنبال اجرایی کردن ابرپروژه نوردگرم ۲ فولاد مبارکه اصفهان با نام شهید سردارسلیمانی است تا ایران را از واردات ورق فولادی بی نیاز کند.

براساس این گزارش، مایک پمپئو در بیانیه ایی اعلام کرد: این تحریم‌ها به دلیل مشارکت شرکت ها و افراد در تامین ، فروش یا انتقال مستقیم و غیر مستقیم تسلیحات یا مواد مرتبط از جمله قطعات یدکی به ایران یا از ایران برای استفاده در ایران یا به نفع ایران اعمال می‌شود. هر یک از این نهادها برای نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران فعالیت می کردند و تجهیزات نظامی مانند قایق‌های تهاجمی، موشک و پهپادهای رزمی تهیه می کردند .

محمدرضا مدرس، مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، حمیدرضا عظیمیان، مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه، و نیز چند شرکت مستقر در ایران، چین، امارات دیگر نیز به دلیل کمک به دور زدن تحریم‌های اعمال شده بر ایران، تحریم شده‌اند.

فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی در دو گروه کشتیرانی و فولاد شامل شرکت های کشتیرانی و مدیرعامل شرکت محمدرضا مدرس خیابانی، فولاد مبارکه و حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت ، ایران ترانسفو ، ترانسفورماتور توزیع زنگان، کشتیرانی ساپید، کشتیرانی هوپاد دریا ، فولاد ژیانگیین مسکات اسپشال مستقر در چین و شرکت اکسنچر بیلدینگ متریالز مستقر در امارات هستند.

تحریم های جدید  دولت ترامپ علیه مدیرعامل عامل چند شرکت بزرگ ایران از جمله فولاد مبارکه ناشی از عصبانیت دولت ترامپ از ناتوانی آنها در فلج کردن صنعت فولاد ایران بوده است؛ در واقع شرکت فولاد مبارکه در چند سال اخیر روند رو به رشد خوبی داشته به طوری که در سال های اخیر شرکت فولاد مبارکه توانسته در تولید فولاد و دستیابی به محصولات جدید دستاوردهای خوبی داشته باشد و توانسته چند پروژه جدید همچون نورد ۲ را کلید بزند که پروژه مهمی در صنعت فولاد کشور محسوب می شود، زیرا اجرای آن می تواند صنعت ایران را به سمت خودکفایی کامل سوق دهد و صنعت خودرو، لوازم خانگی و... که تاکنون بخشی از ورق مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کردند به طور کامل به بازار داخلی متکی کند.

اما فعالان عرصه اقتصاد بر این باورند که هدف آمریکا از تحریم حمید رضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه، ‌تحریم یک فرد نیست بلکه تحریم صنایع مرتبط به این شرکت، مانند صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، نفت و گاز و کل سیستم اقتصادی کشور است، این تحریم توسط ایالات متحده ادامه فضاسازی‌های ضدتوسعه‌ای در ایران است.

 شرکت فولاد مبارکه بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران است و ارزش تولیدات این مجموعه بیش از 4 میلیارد دلار بوده و حدود 45 درصد کل تولید فولاد کشور را در اختیار دارد؛ فولاد مبارکه پس از اجرای طرح‌های توسعه‌ای، ‌تولید خود را در سال 99 به بیش از 3 برابر  ظرفیت اسمی رسانده است. با توجه به کسب موفقیت در رشد و تعالی این شرکت که با توسعه یافتگی اقتصاد کشور همراه است می توان ادعا کرد که  تحریم عظیمیان،‌ مدیر عامل فولاد مبارکه از سوی آمریکا راهی برای منزوی کردن این شرکت بوده است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در همین رابطه گفت: دولت آمریکا به بهانه اینکه هر صنعتی که در بخش نظامی کاربرد داشته باشد تحریم می کنند صنعت فولاد ایران را تحریم کرده اما آمریکا با تحریم مدیرعامل فولاد مبارکه به دنبال فلج کردن پیشرفت صنعتی ایران است.

بر اساس این گزارش، فولاد مبارکه اصفهان مولود انقلاب و بزرگترین دستاورد صنعتی جمهوری اسلامی ایران است، این شرکت بزرگترین تولیدکننده ورق های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا و سهم 20درصدی در MENA (خاورمیانه و شمال افریقا) دارد.این مجموعه بزرگترین تولید کننده آهن اسنفجی با ظرفیت 11.4 میلیون تن در سال است که با اشتغالزایی بیش از 350 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم همراه است.

پروژه نورد گرم 2 شرکت فولاد مبارکه اصفهان، احداث واحد تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، فولادسازی و ریخته گری تختال شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری،احداث واحد فولادسازی و ریخته گری بیلت مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک از جمله پروژه های توسعه ای در گروه فولاد مبارکه است.

سمیرا عسگری

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه