رپرتاژ اگهی /

10 کارخانه تولید کننده تیرآهن در ایران

10 کارخانه تولید کننده تیرآهن در ایران
کدخبر : 16706

تیرآهن یکی از پُرکاربردترین و مهم‌ترین مقاطع فولادی صنعتی است و به همین دلیل نیز کارخانه‌های تولیدکننده‌ی تیرآهن، امروزه رقابت تنگاتنگی با همدیگر دارند و هریک به نحوی سعی در تولید تیرآهن مرغوب و با مطابق با استاندارد جهانی هستند. از سوی دیگر در ایران، وجود ذخایر غنی آهن، تولیدکنندگان تیرآهن و سایر مقاطع فولادی را جزو مهم‌ترین واحدهای صنعتی تولیدی در کشور کرده است. در این مطلب، اطلاعات مفیدی راجع به تیرآهن در اختیار شما قرار می‌دهیم و همچنین 10 کارخانه تولید‍ کننده تیرآهن در ایران را معرفی کرده و با این تولیدکنندگان مقاطع فولادی بیشتر آشنا می‌شویم.

 

تیرآهن یکی از پُرکاربردترین و مهم‌ترین مقاطع فولادی صنعتی است و به همین دلیل نیز کارخانه‌های تولیدکننده‌ی تیرآهن، امروزه رقابت تنگاتنگی با همدیگر دارند و هریک به نحوی سعی در تولید تیرآهن مرغوب و با مطابق با استاندارد جهانی هستند. از سوی دیگر در ایران، وجود ذخایر غنی آهن، تولیدکنندگان تیرآهن و سایر مقاطع فولادی را جزو مهم‌ترین واحدهای صنعتی تولیدی در کشور کرده است. در این مطلب، اطلاعات مفیدی راجع به تیرآهن در اختیار شما قرار می‌دهیم و همچنین 10 کارخانه تولید‍ کننده تیرآهن در ایران را معرفی کرده و با این تولیدکنندگان مقاطع فولادی بیشتر آشنا می‌شویم.

تیرآهن چیست؟

 

تیرآهن مقطعی است فولادی و همانطور که از نام آن هم مشخص است ، به عنوان تیر در سازه های گوناگون کاربرد دارد. معمولا تیرآهن به روش نورد گرم تولید میگردد اما ممکن است برای برخی مقاصد خاص از روش جوشکاری یا خمکاری نیز استفاده شود. در بازار ایران سه نوع تیر آهن IPE, HEB, HEA تولید میشود که تفاوت آنها در عرض و شیب باله ها میباشد.

https://esfahanahan.com/

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان است که برای استفاده از آن، لازم است انواع مختلف این محصول، کاربرد و ویژگی‌ها و حتی کیفیت کارخانه‌های تولید کننده این محصول را بشناسید.

به یاد داشته باشید که انتخاب نامناسب این محصول سهم زیادی در میزان عدم موفقیت پروژه‌های شما خواهد داشت.

 

 

1111

 

همانطور که گفته شد، تیرآهن جزو مهمترین مقاطع فولادی در صنعت است، به خصوص صنعت ساختمان‌سازی. این محصول فولادی به طور مستقیم از نورد گرم شمش فولادی به دست می‌آید و به طور کلی در دو سطح مقطع متفاوت I و H شکل تولید می گردد.

تیرآهن‌ها در استاندارد و ابعاد متفاوت تولید شده و دارای مقاومت و کاربردهای مختلفی هستند. خاصیت کلی تیرآهن، مقاومت در برابر تنش برشی و ممان‌های خمشی است و به همین دلیل نیز استفاده‌ی زیادی در ساختمان‌های فولادی و اسکلت فلزی و برج‌های بلند و همچنین پل ها و ... دارند.

 

 

10 کارخانه تولید کننده برتر تیرآهن در ایران

 

تولید تیرآهن در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است. خوشبختانه در کشور ما کارخانه‌های متعددی در زمینه‌ی تولید تیرآهن فعالیت دارند. بسیاری از کاربران و مصرف‌کنندگان مقاطع فولادی با اطلاع از تولید‌کنندگان این محصول می‌توانند انتخاب صحیحی برای نیاز خود داشته باشند.

 

 

566

 

 

در ادامه به معرفی تولید کنندگان تیرآهن می‌پردازیم:

شما به عنوان یک مصرف‌کننده‌ی مقاطع فولادی، لازم است از بهترین نوع هر محصول، اطلاعاتی داشته باشید.  انتخاب بهترین نوع تیرآهن در پروژه‌های ساختمانی علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافی، بر میزان موفقیت پروژه تاثیرگذار است.

https://esfahanahan.com/steel/

1_ شرکت ذوب آهن اصفهان

این شرکت معروف‌ترین تولیدکننده‌ی مقاطع فولادی است. این کارخانه تیرآهن توانسته خود را به عنوان اولین تولیدکننده فولاد ساختمانی ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه معرفی کند و لقب مادر صنعت فولاد ایران را از آن خویش سازد.

یکی از دلایل این معروفیت، تولید بر اساس جدول استاندارد اشتال می‌باشد که شهرت شرکت ذوب آهن اصفهان را در منطقه نیز افزایش داده است. این تولید کننده برتر تیرآهن ایران، در سال 1344، در جنوب غربی استان اصفهان و در نزدیکی زرین شهر احداث شد. محصولات این کارخانه شامل موارد زیر می‌باشد:  

  • تیرآهن‌های سایز 12، 14، 16، 18، 22، 24 و 27
  • تیرآهن بال باریک شیب‌دار (IPN)  با استاندارد DIN 1025-1
  • تیرآهن بال نیم پهن موازی ( IPE) در اندازه‌های 120 تا 300 میلیمتر که به اصطلاح به آن تیرآهن 12 تا 32 گفته می‌شود.
  • تیرآهن H بال پهن (IPB)  یا همان تیرآهن هاش خصوصا در سایز متداول 160 میلیمتر که به تیرآهن 16 معروف است.
  • تولید انواع میلگرد آجدار و میلگرد ساده در سایزهای مختلف
  • انواع ناودانی در سایزهای 140 تا 160 میلیمتر
  • نبشی‌های بال مساوی با سایزهای 80،90 و100 میلمتر
  • انواع ریل فولادی در استاندارد U33 و UIC60

2_ شرکت فولاد خوزستان

رتبه دوم صنعت فولادی ایران بعد از ذوب آهن اصفهان، متعلق به شرکت فولاد خوزستان است. این شرکت بزرگترین تولید کننده فولاد خام کشور است و معمولا محصولات خود را به صورت شمش‌های فولادی در بازار به فروش می‌رساند. این شرکت مساحتی برابر با 3/8 کیلومتر مربع دارد و مکان آن نیز در نزدیکی شهر اهواز مرکز استان خوزستان است.

شرکت فولاد خوزستان در سال 1368 افتتاح شد و افتخاراتی شامل اولین مجموعه مجهز به کوره احیا مستقیم جهت احیا سنگ آهن و کوره قوس الکتریکی جهت ذوب دارد. از تولیدات این کارخانه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • شمش بلوم و اسلب از طریق احیایی مستقیم
  • تولید  مقاطع فولادی نظیر تیرآهن 14 اهواز و تیرآهن 16 اهواز

3_ مجتمع جهان فولاد غرب

این شرکت در سال 1384 در مجاورت شهر کرمانشاه افتتاح شد و در سال 1387 به بهره برداری رسید. از مزایای این شرکت، تجهیز آن به سیستم نورد گرم با تکنولوژی روز دنیا و همچنین توانایی تولید تیرآهن و سایر مقاطع فولادی مثل نبشی و ناودانی است. این مجموع، دارای ظرفیت 300 هزار تن در سال می‌باشد. محصولات این کارخانه تولید تیرآهن در ایران شامل موارد زیر می‌باشد:

  • انواع نبشی و ناودانی
  • تیرآهن نیم پهن I شکل (IPE)، در سایز 80 تا 200 میلمتر و طول استاندارد 8 تا 18 متر که برای پروژه های عمرانی، کارگاه های آهنگری  و... کاربرد دارد.
  • تیرآهن عریض I (IPB)، تیرآهن های عریض IPB در سایز 100 تا 1000 میلیمتر که در سد سازی، پل سازی، صنعت ساختمان سازی  و ... کاربرد دارد.

4_  شرکت فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

فولاد البرز ایرانیان با برند تجاری فایکو نیز جزو برترین کارخانه‌های میلگرد در ایران محسوب می‌شود. این مجموعه روی هم رفته ظرفیتی بالغ بر 1/5 کیلو تن در سال دارد و در کنار ذوب آهن تنها تولیدکنندگان تیرآهن بال پهن در ایران هستند.  فایکو در استان مازندران و در جاده ساری مشهد قرار دارد و با داشتن دو خط تولید، بهترین میلگرد ایران به علاوه‌ی محصولات فولادی زیر را تولید می‌کند:

  • میلگرد صنعتی و ساختمانی با قطر 8 الی 32 میلیمتر
  • تیرآهن با استاندارد (IPE ) در سایزهای ۱۴ تا ۲۴
  • تیرآهن با استاندارد (IPN)
  • ناودانی با استاندارد UPE و UPN
  • نبشی بال مساوی و بال نامساوی

 

5_  شرکت نورد آریان فولاد

این شرکت تولیدکننده مقاطع فولادی در سال 1385 در شهرستان بوئین زهرا در استان قزوین تاسیس شد و یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی فعال در حوزه فولاد و صادر کننده‌ی مهم فولاد است. مزیت این شرکت، فاصله‌ی کوتاه آن تا تهران است که خود باعث کاهش هزینه حمل و نقل بار است و همین دلیل هم باعث شده که آریان فولاد بخش عظیمی از نیاز به تیرآهن را تامین کند و تولیدکننده معتبر تیرآهن در غرب کشور باشد. تولیدات فولادی این شرکت شامل موارد زیر است:

  • تولید تیرهای بال پهن و بال نیم پهن موازی با استاندارد DIN 1025-5
  • انواع نبشی و ناودانی
  • ریل
  • انواع میلگرد صنعتی

6_  فولاد ناب تبریز

شروع کار تولید شرکت فولاد ناب تبریز  در اوایل سال 1383 بود، اما کمی بعد با مجموعه نورد آذربایجان ادغام شد و پس از آن بود که تمامی فروش توسط فولاد ناب تبریز انجام گرفت. این کارخانه مهم تولید کننده تیرآهن در 35 کیلومتری غرب تبریز تاسیس شد و با تولید قطعات فولادی با استاندارد بالای ملی و جهانی، طولی نکشید تا توانست نام خود را در لیست کارخانه‌های ذوب آهن ایران اضافه کند. از سری محصولات فولادی و تیرآهن این کارخانه به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  • تولید انواع نبشی و ناودانی
  • تولید تیرآهن‌های سبک، نیمه سبک و سنگین اروپایی با استانداردهای  ISIRI 16348، ISIRI 1791، DIN EN 10056-1 1998، GOST 8510:1986.
  • تولید تیراهن‌های ناب تبریز در سایز 14، 16 و 18 در گریدهای  St37- St44 – St52

7_ مجتمع تولیدی فولاد صنعت بناب (شاهین بناب)

کارخانه شاهین بناب یکی از زیرمجموعه‌های مجتمع فولاد بناب است و امروز در بازار آهن و فولاد ایران، به رفع نیاز فولاد خرد و کلان داخلی و همچنین صادرات محصولات  فولادی مشغول می‌باشد. از مهم‌ترین مقاطع فولادی تولید شده توسط این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع میلگردهای بناب
  • انواع تیرآهن بال نیم پهن موازی و نیمه سبک در سایز‌های مختلف با گرید ST37  با سایز‌های 14 و 16

8_  گروه ملی صنعتی فولاد ایران – کوثر اهواز

این شرکت در سال 1342 در شهر اهواز کیلومتر 9 جاده خرمشهر تاسیس گردید و دارای چند کارخانه با محصولات متنوع است. این شرکت به عنوان اولین شرکت تولید کننده فولاد در کشور شناخته می‌شود و هم‌اکنون شمش فولاد بازار داخلی را تامین می‌کند و از طرف دیگر نیز جزو برترین صادرکننده‌های مقاطع فولادی در ایران می‌باشد. از سری محصولات فولادی این شرکت موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • میلگرد و مفتول در دو نوع ساده و آجدار در سایز 16 تا 40 میلیمتر
  • نبشی در دو نوع بال مساوی در سایز 3*25 تا 12*100 میلیمتر و بال نامساوی در سایز 3*20*30 تا 12*80*120 میلیمتر و در استاندارد  DIN 10 2810-1029 
  • ناودانی در سایز 15*30 تا 12*100 و تحت استاندارد  DIN 1026
  • لوله های بدون درز از قطر 5/0 تا 6 اینچ و بر اساس استانداردهای  ASTM، DIN،API5L -5CT،ISIRI و IPS
  • تیرآهن‌های بال نیم پهن موازی
  • تیرآهن‌های بال نیم پهن موازی نیمه سبک
  • تیرآهن بال موازی (IPE) با اندازه بال ۱۲۰ و ۱۴۰ میلی‌متری و جان ۱۲ متری
  • تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN) با اندازه بال ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلی‌متری و جان ۶، ۹ و ۱۲ متری

9_ مجتمع پروفیل صنعت ماهان

کارخانه پروفیل ماهان در سال 1389  در تهران، جاده خاوران تاسیس شد. این کارخانه به منظور تولید انواع لوله و تیرآهن و نبشی ناودانی در ایران راه‌اندازی شد و اکنون یکی از محبوب‌ترین  و بزرگترین کارخانه های فولاد ایران محسوب می‌شود.  محصولات این شرکت  فقط با آرم این شرکت  (psm ) در بازار عرضه می شود و شامل موارد زیر است:

  • نبشی 8 شش متر درجه 2 سبک استاندارد
  • ناودانی 10 شش متر درجه 2 سبک استاندارد
  • تیرآهن 14 ، تیرآهن 16 ، تیرآهن 18
  • تیرآهن ناودانی و نبشی نرمال

10_   جهان فولاد غرب (کرمانشاه)

کارخانه جهان فولاد غرب در سال 1387  در 35 کیلومتری جاده هرسین  در کرمانشاه تاسیس شد. این کارخانه با با ظرفیت 300 هزارتن در سال، یکی از 15 کارخانه‌های برتر تولید کننده تیرآهن در ایران می‌باشد. همچنین این شرکت علاوه بر موفقیت در کسب نام و نشان در بازار آهن و فولاد داخلی کشور، توانسته به بازارهای خارجی نیز نفوذ کند. از دیگر افتخارات این مجموعه خودکفایی در تامین مواد اولیه و تولید آهن اسفنجی است، به این معنی که این کارخانه برای تولید قطعات فولادی خود نیازی به بیلت فولادی  ندارد. از سری محصولات این کارخانه مهم در فولاد ایران موارد زیر می‌باشد:

  • تیرآهن نیم پهن  IPE در سایزهای IPE80  تا  IPE200 که در  صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی، کارگاه های آهنگری و ... کاربرد دارد.
  • تیرآهن عریض IPB در سایزهای  IPB100  تا  IPB1000   که در صنایع مختلفی همچون صنعت ساختمان، پل سازی، اسکله سازی، سدسازی  و برج سازی کاربرد دارد.
  • نبشی بال مساوی در انواع سایزهای 3*20*20 تا 10*60*60
  • ناودانی از نوع  UNP   در سایزهای 30 تا 400 میلیمتر 
  • میلگرد آجدار  در سایزهای 8 تا 32

به طور کلی، تیرآهن‌ها در ساختمان‌سازی نقش مهم و حیاتی دارند، به طوری که بدون وجود این مقطع فولادی هیچ پروژه‌ی ساختمانی به سرانجام نمی‌رسد. تیرآهن با توجه به ویژگی‌های مختلفی که دارد، دارای کاربردهای متفاوتی در صنعت و ساختمان‌سازی است.

در آخر

خرید و قیمت تیرآهن با این نوسان قیمت بازار فعلی، نیازمند داشتن اطلاعات جامع و کافی و بررسی در فضای بازار است. با اطلاع از تولیدکننده مناسب تیرآهن، می‌توانید انتخاب صحیحی برای تیرآهن مورد نیاز خود داشته باشید. پس بهتر است لیست 10 کارخانه تولید کننده تیرآهن در ایران و یا لیست کارخانجات تولید میلگرد را به همراه داشته باشید که برای آشنایی بیشتر با این کارخانه ها میتوانید به اصفهان آهن مراجعه کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه