ارزآوری فولاد نسبت به سنگ آهن هفت برابر است

ارزآوری فولاد نسبت به سنگ آهن هفت برابر است
کدخبر : 16726

ذوب آهن اصفهان میزبان ۱۴ هزار نفر پرسنل و سه هزار نفر کارکنان شرکت‌های اقماری است.

به گزارش رصد اقتصادی ، ذوب آهن اصفهان میزبان ۱۴ هزار نفر پرسنل و سه هزار نفر کارکنان شرکت‌های اقماری است.

تعداد ۱۷ هزار نفر از کارکنان معادن زغال کشور معیشت‌شان به تولید ذوب آهن اصفهان وابسته است. این قشر زحمتکش به صورت کلی در پنج استان کرمان، خراسان جنوبی، مازندران، سمنان و گلستان که جزء استان های تامین‌کننده زغال کشور هستند ساکن می‌باشند.

عوارضی که برای صادرات سنگ آهن وضع شد مربوط به سال های ۹۵ و ۹۶ است که البته در سال ۹۸ عملیاتی شد اما معدنی ها اعتقاد دارند وضع این عوارض سبب شده سرمایه گذاری در بخش معدن صورت نگیرد سوال اینجاست آیا معادن چادرملو و گل گهر قبل از این فولادساز شدند ؟!

سهم ارز آوری فولاد نسبت به سنگ آهن به حدود هفت برابر می‌رسد آیا هنوز هم باید صنعت ارز آور فولاد مهجور واقع شود؟ در سال ۹۸ ذوب آهن اصفهان ۱۱۰ میلیون دلار ارز وارد کشور کرد کدامیک از معادن کشور چنین دستاوردی داشتند؟

 

بر اساس اصل ۴۴ معادن از ذوب آهن جدا شدند و به عنوان آخرین شرکت بورسی شد تا امروز بانی بی معدن باشد

کاهش کیفیت مواد اولیه بر تولید محصولات خاص در ذوب آهن تاثیر گذار بوده است. متاسفانه دسترسی به همین مواد اولیه فعلی هم در افق پیش رو با نگرانی همراه است.

استخراج عمقی در معادن بسیار کاهش یافته است و بر اساس آمارهای سازمان زمین شناسی کشور به حدود سه و نیم تا پنج متر رسیده است.

ذوب آهن به عنوان اولین تولید کننده فولاد کشور از یارانه انرژی برخوردار نیست، گاز را به نرخ صنعتی می گیرد، با توجه به داشتن نیروگاه ۲۲۰ مگاوات برق تولید می کند و حتی به شبکه کمک می کند،از گاز فرایندی کارخانه استفاده می‌کند، پساب شهرهای اطراف را خریداری و استفاده می کند و … اما همچنان نیز میزبان پرسنل شاغل و سایر سازمان هایی است که معیشت شان به این کارخانه گره خورده است.

چرا هنوز هم سنگ آهن عیار بالا و مورد نیاز ذوب آهن باید به کنسانتره تبدیل شود؟

اینکه گفته می شود ذوب آهن با ظرفیت کامل تولید نمی کند، می توانم بگویم ۹۹ درصد مربوط به نداشتن مواد اولیه مرغوب است.

با راه اندازی کوره بلند شماره یک تولید روزانه تا مرز ۹ هزار تن افزایش می یابد.

ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده این محصول استراتژیک هم اکنون در پنج محور ریلی کشور نصب شده است و اولین قرارداد صادرات ریل نیز منعقد شد

منبع: پایگاه خبری فکر اقتصادی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه