مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس مطرح کرد:

استفاده از مزیت‌های منطقه ویژه خلیج‌فارس برای توسعه‌ی صادرات

استفاده از مزیت‌های منطقه ویژه خلیج‌فارس برای توسعه‌ی صادرات
کدخبر : 17225

طی سال‌های اخیر، متولیان امر برای توسعه صادرات محصولات فولادی کشور برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌اند که تولیدکنندگان توانسته‌اند با استفاده از شرایط فراهم شده، صادرات فولاد کشور را افزایش دهند. بااین‌حال، بسیاری از واحدهای فولادی در زنجیره تولید این محصول، دور از مرزها هستند و ناچار به‌صرف هزینه بیشتر برای انتقال محصول به مرزها و گمرکات کشور و طی کردن مراحل و بوروکراسی‌های اداری صادرات می‌شوند. این در حالی است که صنایع مستقر در منطقه ویژه خلیج‌فارس توانسته‌اند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در این منطقه، سرعت صادرات خود را افزایش دهند.

به گزارش رصد اقتصادی، مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس  در جهت بررسی مزیت‌های صادراتی این منطقه عظیم اقتصادی نقطه نظراتی دارد، «سعید بزرگی» معتقد است که یکپارچگی تولید محصول تا بارگیری آن در کشتی مهم‌ترین مزیت منطقه ویژه خلیج‌فارس است که به فرایند صادرات سرعت بیشتری می‌بخشد.

تلاش برای نیل به صادرات 50 درصدی

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس عنوان کرد: صبا فولاد قصد دارد با استفاده از امکانات منطقه ویژه، حداقل 50 درصد از محصولات خود را در سال جاری صادر کند. منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس ویژگی‌هایی دارد که آن را به بستری مناسب برای تولید فولاد تبدیل می‌کند. ازجمله عوامل مهم در استقرار کارخانه صبا فولاد خلیج‌فارس در این منطقه، دسترسی آسان و قابل‌اتکا به برق و گاز مطمئن با قرارگیری در کنار خطوط اصلی لوله انتقال گاز بوده است. همچنین، با توجه به موقعیت مکانی کارخانه صبا فولاد خلیج‌فارس و نزدیکی آن به دریا، امکان تولید آب شیرین با روش‌های مختلف وجود دارد. در همین حال، این شرکت به آب‌های آزاد و بین‌المللی دسترسی دارد که فرایند صادرات محصولات و واردات مواد اولیه را برای آن تسهیل می‌کند. با توجه به مزیت‌های یادشده، منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس مورد توجه مجموعه سرمایه‌گذاران قرار گرفت و آن‌ها تصمیم گرفتند کارخانه صبا فولاد خلیج‌فارس در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس احداث شود. به‌عبارت‌دیگر، عاملی که باعث شد صبا فولاد در منطقه ویژه حاضر شود استفاده از مزایای مناطق ویژه اقتصادی برای تولیدکنندگان بوده است. به‌طورکلی، هنگامی‌که در بخشی مانند منطقه ویژه خلیج‌فارس با تمرکز صنایع مختلف مواجه هستیم، امکان ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مشترک برای همه صنایع مستقر به وجود خواهد آمد و این عامل به پیشرفت صنایع کمک شایانی خواهد کرد.

منطقه ویژه خلیج‌فارس همه نیازهای لازم برای راه‌اندازی یک شرکت اعم از آب، برق، گاز و سایر امکانات زیرساختی را به فراخور موقعیت فراهم می‌کند و به‌طور کامل در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. امکانات ریلی برای حمل و بارگیری، معافیت‌ها و شرایط ویژه کلیِ مناطق آزاد ازجمله جذابیت‌هایی است که همواره سرمایه‌گذاران را برای حضور در این مناطق برای سرمایه‌گذاری و تولید ترغیب می‌کند.

امکانات منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی خلیج فارس

سعید بزرگی در این رابطه افزود: امکانات منطقه ویژه برای صادرکنندگان باعث افزایش قدرت رقابت تولیدکنندگان مستقر در این منطقه با رقبای داخلی و بین‌المللی شده است و این منطقه یک اسکله ویژه اختصاصی برای صادرات و واردات فله مواد معدنی و فلزی دارد که شرکت‌های حاضر در منطقه ویژه از آن به‌عنوان پایانه صادراتی خود استفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: امکانات صبا فولاد، ازجمله اسکله صادراتی، سرعت عمل آن را در امر صادرات به‌شدت افزایش داده است و با توجه به‌سرعت صادرات از منطقه، محصول هیچ‌گاه در منطقه ویژه و شرکت‌های تولیدی انبار نمی‌شود؛ به‌این‌ترتیب، محصول به‌صورت مکانیزه مستقیماً از انبار شرکت‌ها به کشتی بارگیری و به مقاصد صادراتی ارسال که به این فرایند، «بارگیری یکسره» گفته می‌شود.

مزیتی صادراتی به نام بارگیری یکسره

بزرگی حضور در منطقه ویژه را یک مزیت صادراتی دانست و در این خصوص تشریح کرد: فرایند بارگیری یکسره امکان بسیار مؤثر و مفیدی برای تولیدکنندگان در منطقه ویژه است؛ زیرا اگر این تولیدکنندگان قصد داشته باشند محصول خود را در منطقه انبار و بعد آن را بارگیری کنند، هزینه‌های آن‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد و ازنظر زمانی، در مضیقه قرار می‌گیرند؛ ضمن اینکه در بخش فروش، تولیدکننده نیز به دلیل عدم فروش، دچار حواشی می‌شود؛ بااین‌حال، رقبای تولیدکنندگان حاضر در منطقه ویژه از چنین امکاناتی برخوردار نیستند و البته شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس، به دلیل تولید بریکت گرم، رقیبی در ایران ندارد، اما این شرایط پایدار نیست و احتمالاً رقبایی در این زمینه به میدان خواهند آمد.

   روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه