دکتر نادری مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران :

جغرافیای اقتصادی خراسان جنوبی بعد از راه اندازی طرح فولاد قائنات تغییر خواهد کرد

جغرافیای اقتصادی خراسان جنوبی بعد از راه اندازی طرح فولاد قائنات تغییر خواهد کرد
کدخبر : 17301

دکتر نادری مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در حاشیه نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات و تجهیزات که به همت شرکت ملی فولاد ایران برگزار شده است، در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین اقدامی که در شرکت ملی فولاد انجام شد؛ تشکیل واحد بومی سازی و توانمندسازی در این شرکت بود.

به گزارش رصد اقتصادی ، در مرحله بعد تامین کنندگانی که در کشور در سایر صنایع سابقه فعالیت و همکاری داشتند و یا اینکه تاکنون به مجموعه های فولادی کشور معرفی نشده بودند؛ شناسایی شدند و با تشکیل تیم های کارشناسی در شرکت ملی فولاد؛ این توانمندی ها بررسی شد و در نهایت موفق شدند بسیاری از مجموعه های تولیدکننده قطعات بومی را به مجموعه های فولادی معرفی کنند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر شاهد راه اندازی فولاد قائنات هستیم. این در حالی است که به واسطه تحریم های خارجی محدودیت هایی برای بسیاری از تولیدکنندگان از لحاظ تامین قطعات و تجهیزات موردنیاز به وجود آمده است، اما خوشبختانه موفق شدیم این قطعات را بومی سازی کنیم که موفقیت خیلی بزرگی بود و توانستیم اشتغالزایی مناسبی در مجموعه های کشورمان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ایران 40 سال سابقه فعالیت در بخش فولادسازی را دارد، گفت: در همین راستا در شرکت ملی فولاد به دنبال آن هستیم که با استفاده از دانش موجود در کشور و استفاده از افراد فرهیخته و متخصصی که در این بخش وجود دارد و  مجموعه های پیمانکاری خوبی که در کشور به وجود آمده اند؛ از این فرصت مناسب به خوبی استفاده کنیم و با سازماندهی مجموعه این عوامل بتوانیم در پروژه های جدید از این ظرفیت ها بهره ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا «شرکت ملی فولاد با دانشگاه های مختلف برای بومی سازی قطعات و تجهیزات تفاهمنامه ای داشته است»، گفت: همانگونه که در این نمایشگاه مشاهده کردید؛ شرکت ملی فولاد با جهاد دانشگاهی و تمامی افرادی که در حوزه صنعت فولاد حرفی برای گفتن داشته اند؛ از نزدیک با آنها تفاهم نامه امضا کرده است و در پروژه ها هم از آنها استفاده می کند.

1400؛ سال کلیدی برای شرکت ملی فولاد ایران است

دکتر نادری در خصوص اولویت های شرکت ملی فولاد در سال 1400، این سال را سال کلیدی نامید و گفت: حدود 7 طرح فولادی را در برنامه داریم که باید در سال 1400؛ 2 مورد دیگر از آنها به بهره برداری برسد.

وی با ابراز امیدواری ازاینکه تا سال 1401 تمامی طرح های فولادسازی که در مجموعه شرکت ملی فولاد ایران در برنامه در نظر گرفته شده است به بهره برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ها حدود 5/3 میلیون تن فولاد به ظرفیت کشور اضافه می شود که ارزآوری مناسبی هم برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

دکتر نادری همچنین در خصوص «طرح جامع فولاد» گفت: طرح جامع فولاد با نگاهی به طرح آمایش سرزمین کشور و پتانسیل های موجود در کشور تدوین شده است و سالانه توسط شرکت ملی فولاد ایران پایش می شود. البته در مقطعی طرح ملی فولاد با توازن فولاد تعویض شد مبنی بر اینکه چه منابعی منجر به چه محصولاتی می شود؟ اما اینکه چه محصولات کیفی در کدام نقاط سرزمین باید تولید شود؛ در طرح توازن مغفول مانده بود.

وی تاکید کرد: تلاش داریم طرح جامع فولاد را با توجه به مزیت هایی که دارد در نقاط مختلف کشور بازنگری کنیم. با نگاه ویژه ای که مجموعه وزارت صمت هم به این موضوع دارد؛ باید این موضوع را پیش ببریم که انشاالله بتوانیم به اهداف مدنظر آن دست یابیم و دستاوردهای خوبی را برای کشور حاصل کنیم.

وی گفت: به طور قطع زمانی که طرح جامع فولاد اجرا شود؛ تمام مزیت ها و سود آن به طور متوازن در تمام مناطق کشور توزیع می شود.

دکتر نادری در خصوص افزایش قیمت فولاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در داخل کشور با تقاضای بسیاری در این زمینه مواجه هستیم و از سوی دیگر نظام توزیع هم دچار مشکلاتی شده است؛ نوسانات زیادی در این خصوص مشاهده می شود.

اما نکته ای که نباید فراموش کرد؛ اینکه هیچوقت نباید فرصت صادرات را از دست داد؛ چراکه فرصت صادرات در مجموعه  زنجیره فولاد فرصت همیشگی نیست و فقط هنگامی که قیمت بالاست می توان از صادرات بهره بیشتری برد که البته در شرایط کنونی با یک پیک جهانی افزایش قیمت فولاد و زنجیره فولاد مواجه هستیم.

به گفته وی از سوی دیگر کاهش قیمت ریال در برابر ارزهای خارجی؛ فرصت خوبی را برای مجموعه های تولیدی به وجود آورده است که بتوانند ذخیره مناسبی از سودآوری داشته باشند و به توسعه مجموعه های خود بپردازند؛ بنابراین نباید این فرصت را به هیچ عنوان از دست بدهیم. البته نیاز واقعی در داخل نیز باید شناسایی و به خوبی تامین شود.

وی در پایان در خصوص طرح احیای قائنات گفت: گندله مورد نیاز این طرح را بارگیری کردیم و انشاالله تا 10 روز دیگر محصول با کیفیتی تولید خواهد شد. جغرافیای اقتصادی خراسان جنوبی بعد از راه اندازی طرح فولاد قائنات تغییر خواهد کرد. این طرح یکی از بزرگترین طرح های فولادی در کشور است که امسال وارد بهره برداری می شود.

 

روابط عمومی شرکت ملی فولاد

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه