گام سبز صنعت سرخ در تامین بلندمدت آب از پساب نیشابور

سرمایه گذاری بزرگ 1100 میلیارد تومانی «فولاد خراسان» در تکمیل و توسعه فاضلاب شهری با ایجاد اشتغال مستقیم برای 1000 نفر

سرمایه گذاری بزرگ 1100 میلیارد تومانی «فولاد خراسان» در تکمیل و توسعه فاضلاب شهری با ایجاد اشتغال مستقیم برای 1000 نفر
کدخبر : 17621

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان طی گفت و گویی با اهالی رسانه که در حاشیه حضور این ابرشرکت تولیدی شرق کشور در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) در تهران برگزار شد، دیدگاه خود را درباره سیاست گذاری راهبردی این مجتمع در آینده صنعت فولاد ایران ابراز کرد.

به گزارش رصد اقتصادی ، دکتر کسری غفوری در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش ستایش برانگیز این مجتمع در روند توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی جامعه پیرامونی خود اذعان کرد: مجتمع فولاد خراسان همواره نسبت به سایر مجتمع های تولیدی کشور سردمدار توسعه چه در زیر سقف خود و چه خارج از آن بوده است.

نایب رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد خراسان در ادامه گفت: اعتقاد من این است که آب نیاز اساسی فولاد است و ما نباید در شرایط کنونی با بحران فراگیر آن، آب پاکیزه را در تولید فولاد استفاده کنیم. با موافقت شرکت آبفای کشور پسآب شهر نیشابور را به مدت 25 سال در فولاد خراسان به کار خواهیم گرفت و مازاد آن را در صنعت و کشاورزی در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد. 1100 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه نیاز داریم که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود و اجرای آن اشتغال مستقیم 1000 نفر را تامین می کند.

این کارآفرین ملّی اضافه کرد: مهم ترین طرح توسعه ما که زنجیره تولید ما را از نظر سودسازی ارزنده تر می کند، کنسانتره سازی دو و نیم میلیون تنی «سنگان» خواف است. از روز حضورم در مجتمع فولاد خراسان قول دادم که آن را به ثمر برسانم. بعد از هفت سال وقفه مشکلات پیمان کاری و اداری آن حل شده و کار اجرایی در آن مجموعه هم آغاز شده است. پیش بینی ما این است که 24 ماه دیگر بهره برداری طرح دو و نیم میلیون تنی کنسانتره سازی سنگان آغاز می شود. در کنار آن آهک از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت است و اگرچه ارزش ریالی بالایی در زمینه تولید ما ندارد ولی عدم تامین آن در فصول سرد با دشواری و حتی وقفه در روند تولید همراه می شود. به همین دلیل به تازگی 60 درصد یک کارخانه آهک را در شهرک صنعتی خیام خریداری کردیم. با این سرمایه گذاری نیز 140 نفر اشتغال مستقیم خواهند داشت. ما طرح های توسعه دیگری را زیر سقف فولاد خراسان در دست مطالعه داریم که پروژه های افزایش ظرفیت گندله سازی 5/2میلیون تنی به 4/3میلیون تن و نیز راه اندازی مگا مدول احیای مستقیم است که این مدول در ایجاد توازن زنجیره فولاد کشور نقشی بسزا خواهد داشت. تامین آهن اسفنجی در کشور طی سال های اخیر معضل بزرگی شده است و به رغم اینکه طبق قانون باید قیمت آن 50 درصد قیمت شمش باشد که حدود 6 هزار تومان می شود ولی ماه گذشته تا 8500 تومان هم افزایش یافت و این نشان دهنده نبود توازن در زنجیره فولاد است که ما در حال مطالعه این طرح با هدف افزایش تولید آهن اسفنجی هستیم. همچنین در ادامه سیاست گذاری بلند مدت خود نیز مکاتباتی را با شرکت های ملی گاز ایران و توانیر، سازمان صمت خراسان رضوی و وزارت صمت انجام داده ایم تا در صورت تامین زیرساخت در زمینه تامین برق و گاز خود هم قدم های تازه ای را برداریم.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان به رشد بی سابقه سودسازی این صنعت فولادی در قیاس با دیگر فولادسازی های کشور پرداخت و گفت: فولاد خراسان بین همه فولادهای کشور از نظر حاشیه سود بهترین شرایط را در سال 99 داشت. ما در سال جاری معادل سود سه سال گذشته فولاد خراسان را ایجاد کردیم. دلیل آن هم این است که ما با توجه به زیرساخت های این مجتمع تمهیداتی را اندیشیدیم که بهترین مواد اولیه را با بهترین کیفیت از نظر حمل و تامین تهیه کنیم. ما امسال بیشتر مواد اولیه خود را از سنگان تامین می کنیم در حالی که در سال های گذشته بیشتر کنسانتره و گندله خود را از یزد، همدان، کرمان و کردستان می آوردیم. امسال با توجه به تفاهم نامه معاون معدنی وزارت صمت و ایمیدرو توانستیم بیشتر مواد اولیه خود را از سنگان تامین کنیم. در زمینه بومی سازی هم فعالیت خود را بیشتر کرده و نتایج بهتری کسب کردیم که منجر به تقدیر آقای مهندس جعفری معاون وزیر و رئیس سازمان ایمیدرو از همکارانم در فولاد خراسان شد. ما طی دو سال گذشته 11 رکورد تولید و تامین مواد اولیه را پشت سر گذاشتیم. امروز هم دغدغه ای برای تامین مواد اولیه نداریم در حالی که سال های قبل گاهی فقط برای چند روز مواد اولیه ما تامین می شد.

کسری غفوری سپس به تشریح دیدگاه های خود درباره آینده عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا پرداخت و ابراز نظر کرد: من اعتقاد جدی دارم که همه شرکت های دولتی و نیمه دولتی و خصوصی هدفی جز گرداندن چرخ اقتصاد کشور ندارند بنابراین اگر قرارست تصمیمی در صنعت فولاد گرفته شود، شایسته است که چهار فولادساز بزرگ کشور یعنی مبارکه، ذوب آهن، فولاد خراسان و فولاد خوزستان هم در اخذ آن مشارکت کنند چرا که توقع دارند ما هم از اجرای آن تصمیم ها حمایت کنیم. اگر تصمیمی با توجه به خرد جمعی باشد، ما حمایت می کنیم چون دوست داریم ابتدا ایران ساخته شود و در کنار آن بتوانیم صادرات خود را انجام دهیم. متاسفانه این دستورالعمل منجر شد که فولاد خراسان امسال 49 درصد کاهش صادرات شمش و نیز 39 درصد کاهش صادرات میلگرد و در مجموع 45 درصد از صادرات خود را به نسبت دوره مشابه سال گذشته شاهد باشد. ما امسال 99 درصد سودسازی داشتیم که اگر این 45 درصد کم نمی شد در ارزآوری کشور طی دوره تحریم و نیز سودسازی شرکت می توانست بسیار مفید باشد. با توجه به انتخاب آقای سعدمحمدی که آقای  دکتر رزم حسینی وزیر محترم صمت ایشان را به عنوان معاون معدنی خویش انتخاب کردند و ایشان را از بدنه فولادی کشور می دانیم صمیمانه ابراز امیدواری می کنم که در ادامه راه این معضلات با دیدگاه ایشان مرتفع شود.

مدیرعامل فولاد خراسان سپس تاکید کرد: تمام محصولات فولادی خود را به صورت 100 درصد شمش تولیدی و 90 درصد میلگرد با هدف حمایت از بازار در بورس کالا عرضه می کنیم. 10 درصد دیگر میلگرد را به صورت تهاتر با توانیر در قبال تامین برق خود عرضه خواهیم کرد. این درحالی ست که قانون ما را به عرضه 60 درصد محصول میلگرد بورس کالا مکلف کرده است.

دکتر غفوری در بخشی از این مصاحبه به شرایط دشوار کنونی از دو نظر محدودیت های ناشی از شیوع همه گیری کووید-19 و نیز محدودیت های تامین برق و گاز با اعمال خاموشی ها اشاره و تصریح کرد: فکر می کنم که در بین کل فولادسازان کشور و حتی در بین تمام صنایع کشور سال سختی را پشت سر گذاشتیم. تنها صنعت فولادی بودیم که در کشور طی فروردین امسال تعطیل شدیم زیرا سرعت شیوع کرونا در نیشابور و خراسان رضوی زیاد بود و ما برای حفظ سلامت همکاران و مقابله با این بیماری  23 روز این مجتمع را در نیشابور تعطیل کردیم. سپس تا آماده سازی کوره ها انجام شود فروردین را از دست دادیم. اتفاقی تلخ که صنعت ما را در معرض آسیب قرار داد، قطعی گاز 50 روزه در فولاد خراسان و 14 روز قطعی برق در تیر و نیز قطعی مجدد برق در زمستان امسال به مدت 20 روز بود. با توجه به اینکه فولاد خراسان از گندله سازی تا احیا و نورد همه زنجیره تولید را دارد، توقف هر واحد منجر به وقفه سایر واحدها می شود. گندله سازی با قطع گاز دچار مشکل شد. تولید آهن اسفنجی هم به خاطر قطع گاز دچار وقفه شد و ما با تمهیدات لازم توانستیم آهن اسفنجی را از سایر نقاط کشور با هزینه ای سنگین تر تامین کنیم تا تولید متوقف نشود. امیدواریم در سال های پیش رو این مشکلات برطرف شود.

وی همچنین تامین قطعات لازم صنایع را یکی از چالش های تولید ارزیابی کرده و گفت: همواره در خصوص واردات قطعاتی که امکان بومی سازی آن نیست، مقررات سرسختانه گمرکی و نیز انبوه مجوزهایی که سازمان صمت باید صادر کند، محدودیت ایجاد کرده است. با وجود آقای مس فروش رئیس سازمان صمت خراسان رضوی خود که یکی از صنعت مردان فولادی ست ، امیدواریم چشم انداز بهتری از گذشته را پیش رو داشته باشیم. ما امسال در تامین و انبارش قطعات هیچ مشکلی نداشتیم و تلاش می کنیم که در بومی سازی با هدف جلوگیری از خروج ارز قدم های مهم تری برداریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه