جعفری در جلسه پایش طرح فرآوری سرب و روی مهدی آباد اعلام کرد:

آغاز عملیات نصب تجهیزات فاز نخست کارخانه سرب و روی مهدی آباد

آغاز عملیات نصب تجهیزات فاز نخست کارخانه سرب و روی مهدی آباد
کدخبر : 17653

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: ساخت کل تجهیزات کارخانه فرآوری سرب و روی مهدی آباد انجام شده و عملیات نصب تجهیزات آغاز شد.

 

به گزارش  رصد اقتصادی و به نقل از  روابط عمومی ایمیدرو، وجیه الله جعفری در جلسه پایش طرح فرآوری سرب و روی مهدی آباد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این طرح از جمله طرح های بزرگ کشور است که قدمت تاریخی زیادی (60 سال) داشته که روی زمین مانده بود. خوشبختانه این طرح طی 3 سال اخیر توسط ایمیدرو و بخش خصوصی درحال اجراست.

وی ادامه داد: تلاش بر این است تا طرح یاد شده تا پایان سال 1400 وارد مرحله راه اندازی شود. با راه اندازی این طرح، زنجیره ای از معدن تا تولید کنسانتره در بخش سرب و روی آغاز می شود.

تلاش برای راه اندازی به موقع طرح

جعفری با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح مهدی آباد به 52 درصد رسیده است، گفت: 25 درصد تجهیزات داخلی و 75 درصد تجهیزات خارجی طرح مهدی آباد تامین شده و اکنون بخش قابل توجهی از کارهای سیویل و اسکلت فلزی به اتمام رسیده است. پیشرف بخش تجهیز و آماده سازی معدن برای فاز نخست به ۸۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در این طرح، تلاش بر این است که با مشارکت ایمیدرو و کنسرسیوم طرح، موانع پیش رو نظیر مسائل زیست محیطی و زیرساختی را رفع کنیم تا طرح به موقع راه اندازی شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: طرح فرآوری سرب و روی مهدی آباد پس از بهره برداری، به عنوان پشتیبان سرمایه گذاری معدنی در تامین مواد اولیه کارخانه های تولید شمش روی کشور، به کمک معدن سرب و روی انگوران خواهد آمد.

پیشرفت طرح ها با بخش خصوصی توانمند

جعفری با بیان اینکه توجه به بخش خصوصی توانمند، سالم و دارای اهلیت، موجب پیشرفت طرح های توسعه ای می شود، تصریح کرد: این نگاه توسعه ای در طرح فرآوری سرب و روی مهدی آباد پیاده شد و خوشبختانه آثار و نتایج مطلوب آن را شاهد هستیم. البته در طرح هایی که نگاه بخش خصوصی ملی نبوده، کارها پیشرفت مناسبی نداشته است.

وی افزود: نگاه ما به عنوان بخشی از دولت نسبت به بخش خصوصی، حمایتی و همسویی و برداشتن ناهمواری های پیش روی این بخش در طرح ها طبق قانون است.

نصب تجهیزات کارخانه فرآوری از ماه های آینده

امین صفری، مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده، گفت: نصب استراکچر در حال اتمام است همچنین سنگ شکن اولیه و فونداسیون سلول ها نصب شده است. به گفته وی، نصب آسیا و ساخت تیکنر ها نیز آغاز شده است.

صفری با بیان اینکه نصب تجهیزات کارخانه فرآوری سولفیدی، ماه های آینده آغاز می شود، گفت: خوشبختانه اغلب واحدهای در حال ساخت همچون خطوط انتقال آب و برق، سنگ شکن ،اتاق برق، مخازن آب و کارخانه فرآوری سولفیدی ، در 2 فاز (مجموع ظرفیت، 400 هزار تن کنسانتره روی) قابل استفاده است.

رفع بحران زیرساخت های طرح

صفری با اشاره به رفع بحران زیرساخت های طرح فرآوری سرب و روی مهدی آباد گفت: پیشرفت بخش برق 23 درصد است. طبق پیش بینی سازنده، قرار است پست 133/400 تا خرداد آینده، تحویل شود. به گفته وی، اکنون پیمانکار برق انتخاب شده و تا پایان سال آینده، برق فاز نخست تامین خواهد شد.

صفری ادامه داد: برای تامین 80 مگاوات (25 مگاوات برای فاز نخست)، مناقصه خط انتقال برق از خطر سراسری KV400 نیز در حال انجام است.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد با اشاره به موضوع تامین آب این طرح، گفت: اکنون 91 کیلومتر لوله گذاری برای انتقال آب از شهر یزد انجام شده و حدود ۹ کیلومتر دیگر باقیمانده طی یک ماه آینده انجام می شود.

وی افزود: برای دفع پساپ کارخانه، مطالعات جامعی با همکاری یک شرکت استرالیایی انجام می شود. برای این منظور، برای نخستین بار در کشور روی احداث حوضچه تبخیری کار می شود. برای فاز 2 نیز از سیستم فیلترپرس استفاده خواهد شد. همچنین، مطالعاتی روی بررسی نفوذ پساب به سفره های آب زیرزمینی صورت می گیرد.

ذخیره 75 میلیون تنی مس سولفور

صفری با اشاره به وجود ذخیره قابل توجه مس در معدن مهدی آباد، اذعان کرد: اکنون مطالعات پیشبرد استحصال مس در این منطقه در حال انجام است و تاکنون 11 گمانه (2270 متر) حفاری شده است.

وی ادامه داد: در موضوع لیچینگ، مطالعاتی با یک شرکت خارجی انجام شده و درصدد احداث پایلوت هیپ لیچینگ هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه