تدوین بسته حمایتی زنجیره فلزات گرانبها توسط وزارت صمت و ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی

تدوین بسته حمایتی زنجیره فلزات گرانبها توسط وزارت صمت و ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی
کدخبر : 17697

ایمیدرو در راستای اهداف توسعه ای، اقدام به تدوین بسته حمایتی زنجیره فلزات گرانبها با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی کرده است. همچنین فرآیندهای توسعه ای این صنعت با راهبری ایمیدرو تهیه و جهت بررسی در اختیار دفتر ریاست جمهوری قرار گرفته است.

به گزارش رصد اقتصادی ، استراتژی توسعه صنعت گوهرسنگ ها با تمرکز بر "رونق تولید، اشتغالزایی و حضور پررنگ در تجارت جهانی" از سال 98 با راهبری ایمیدرو آغاز شده است. در حال پیش نویس بسته سیاستی و حمایتی توسعه زنجیره فلزات گرابها و گوهرسنگ ها در معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ایمیدرو و بخش خصوصی در حال تدوین است. با تصویب این بسته حمایتی، موانع پیش روی صنعت فلزات گرانبها و گوهرسنگ ها در زمینه واردات، صادرات، قاچاق، تولید، معاملات زنجیره و معدن مرتفع خواهد شد.

 

ایجاد کارگروه توسعه ای برای تحقق اهداف

 

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و ذیل اهداف توسعه ای مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، توسعه صنعت سنگ های قیمتی را با راه اندازی کارگروه بهینه سازی صنعت گوهرسنگ ها از دی ماه سال 98 برای نخستین بار آغاز کرده است.

"ایجاد بازارچه های گوهرسنگ ها"، "تسهیل صادرات"، "ایجاد آزمایشگاه های استاندارد و تخصصی گوهرسنگ ها"، "اکتشافات جدید غربالگری داده های اکتشافی گذشته" و " فعال کردن معادن و کوچک و متوسط گوهرسنگ ها" از مهم ترین موضوعاتی است که در کارگروه بهینه سازی صنعت گوهرسنگ ها مورد بررسی قرار گرفت و برای آن فرایندهایی تعیین شد.

کمیته های تخصصی

این سازمان با راه اندازی ستادی متشکل از کمیته های استراتژی، اکتشاف قوانین و مقررات و بازار با عضویت انجمن های تخصصی این حوزه، برنامه ها را تا رسیدن به حصول نتیجه پایش می کند. این مهم در حالی اجرا شده که صاحبنظران اقتصادی و نمایندگان انجمن های تخصصی و دانشگاهی حوزه گوهرسنگ ها در این ستاد حضور دارند. گفتنی است، هم افزایی فوق، نمونه بارز همکاری دولت و بخش خصوصی در امور است.

 

تعیین فرایندها صنعت گوهرسنگ با راهبری ایمیدرو

این گزارش می افزاید، به منظور سهولت و رفع موانع تجارت در صنعت گوهر سنگها، فرایندهایی با هم اندیشی کارشناسان مرتبط نهاد های متولی و فعالان بخش خصوصی با راهبری ایمیدرو تدوین و جهت ابلاغ به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده که در دست بررسی است.

از جمله این فرایندها می توان به فرایندهای صادرات و واردات قطعی و تجاری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خام و تراش خورده سوار نشده، ورود موقت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی جهت حضور در نمایشگاه موضوع ماده 50 قانون امور گمرکی و صدور موقت سنگهای قیمتی و نیمه‌قیمتی جهت شرکت در نمایشگاه اشاره کرد.

در حال حاضر در بازار 600 میلیارد دلاری جهانی جواهرات، سهم ایران کمتر از نیم درصد است. بنابر اهداف مورد توجه ایمیدرو در افزایش سهم ایران در تجارت جهانی، دستیابی به سهم نیم درصدی تا سال 1405 و سهم یک درصدی تا سال 1410 هدفگذاری شده است.

 

 روابط عمومی ایمیدرو

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه