مپنا ساخت محور لکوموتیو را به فولاد اسفراین سپرد

مپنا ساخت محور لکوموتیو را به فولاد اسفراین سپرد
کدخبر : 17774

مدیر امور نمایشگاه‌های مجتمع صنعتی اسفراین اعلام کرد: شرکت لکوموتیو مپنا با انعقاد ۲ قرارداد با مجتمع صنعتی اسفراین، ساخت ۲۲۴ محور مورد نیاز خود را، که پیش‌تر از اروپا و چین وارد می‌شد، به این شرکت سپرد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از  ایرنا، کیوان شریفان مدیر امور نمایشگاه‌های مجتمع صنعتی اسفراین اظهار داشت: بر اساس قرارداد منعقد شده که در آخرین روز برپایی نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل ریلی تهران، با حضور مدیران این ۲ شرکت و معاون سازمان گسترش و توسعه صنایع ایران (ایدرو) به امضا رسید، مجتمع صنعتی اسفراین ۱۶۰ محور لکوموتیو MAp ۲۴ و همچنین ۶۴ محور لکوموتیو MAP ۳۰ را در ۶ ماه برای شرکت لکوموتیو مپنا تولید خواهد کرد.

وی افزود: محورهای مزبور پیش از این به صورت سی کی دی توسط شرکت های اروپایی تولید می شد و قرارداد مزبور به دنبال تایید فنی محورهای تولیدی فولاد اسفراین و تحویل نمونه های آزمایشی، بسته شده است.

وی گفت: مجتمع صنعتی اسفراین تنها تولید کننده محورهای لکوموتیو در داخل کشور، با توان تجهیزاتی منحصر به فرد و کسب استانداردهای لازم برای این محصول از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در این حوزه است که با بومی سازی این محصول صنعتی، کشور را از وابستگی کشور به واردات این قطعه و خروج ارز بی نیاز کرده است.

بر اساس اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، داخلی سازی انواع محور لکوموتیو و واگن مسافری و باری، که از سوی ایدرو و مجتمع صنعتی اسفراین صورت پذیرفته، تاکنون موجب صرفه جویی ارزی ۲ میلیون یورویی برای کشور شده است.

مجتمع صنعتی فولاد اسفراین، به عنوان تنها شرکت داخلی دارنده تاییدیه راه آهن جمهوری اسلامی (رجا) برای ساخت محورهای لکوموتیو، از سال گذشته همکاری خود با این شرکت را در زمینه تولید محور و چرخ قطار (منوبلوک) آغاز کرده بود که دیروز مدیرعامل رجا از آمادگی این شرکت برای تست میدانی چرخ‌های منوبلوک قطار ساخته شده توسط فولاد اسفراین خبر داده بود.

شایان ذکر است مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت های زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۴۰نوع فولاد آلیاژی را دارد.

این مجتمع صنعتی به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فورج و ریخته گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی در خاورمیانه، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی رفع نیازهای راهبردی صنایع کشور در بخش های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی سازی و ماشین سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.

این شهرستان با دارا بودن ۲ مجتمع بزرگ و مهم صنعتی فولاد و لوله گستر، قطب صنعتی استان محسوب می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه