برنامه های فولاد مبارکه فراتر از تولید و صادرات

برنامه های فولاد مبارکه فراتر از تولید و صادرات
کدخبر : 18208

پیشگیری از بروز حوادث در فرایند تولید و ارتقای سلامت کارکنان و تجهیزات یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شرکت فولاد مبارکه در سال های اخیر بوده، از این رو واحد فولاد مبارکه نه تنها ضریب تکرار و شدت حوادث را کاهش داده بلکه با اخذ گواهینامۀ استقرار راهنمای کار ایمن در دوران کرونا، محیط ایمنی را در سازمان ایجاد کرده است.

به گزارش رصد اقتصادی ، در یکسال گذشته شیوع ویروس کرونا  به چالشی برای واحدهای تولیدی بدل شده بود و بسیاری از آنها مجبور شدند برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری با نیروی انسانی کمتری فعالیت کنند، به همین دلیل ظرفیت تولید آنها هم تحت تاثیر قرار گرفت، زیرا تنها مشکلات ناشی از شیوع بیماری نبود و شرکتی بزرگ همچون فولاد مبارکه به دلیل اینکه در دو سال اخیر سه بار مورد تحریم های قرار گرفته بود با فشارهای مضاعفی روبرو بود، با این حال این شرکت نه تنها برنامه تولید و صادرات خود را متوقف نکرد، بلکه به دنبال راهکارهای برای عبور از چالش کرونا برآمد.

شرکت فولاد مبارکه نخستین شرکت ایرانی است که توانسته با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به بیماری کووید 19 گواهینامۀ استقرار راهنمای کار ایمن در دوران این بیماری (ISO 45005:2020) را دریافت کند و این نشان می دهد که در فولاد مبارکه دغدغه پایداری در فرآیند تولید با حفظ سلامت و ایمنی کارکنان وجود دارد.

فولاد مبارکه با جمعیتی بالغ‌ بر ۲۰ هزار نفری و با داشتن فرآیندی که به‌طور پیوسته و بدون وقفه در طول شبانه‌روز در حال تولید است، توانسته با اخذ این گواهینامه اقدامی برای تعریف راهکارهایی در جهت حفظ پایداری در زنجیرۀ ارزش اقدام کند.  عباس اکبری محمدی، معاون نیروی انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه، در این رابطه اعلام کرده است که« تداوم تولید در زمان شیوع کرونا یکی از دغدغه‌های مدیران ارشد سازمان بود و اخذ این گواهینامه به معنای تأیید و صحه‌گذاری بر اجرای نظام مند اقدامات انجام‌شده برای مدیریت ایمن کارکنان در برابر این بیماری است.»

از مدت ها قبل استفاده از استانداردهای مدیریتی جهت حفظ یکپارچگی و نظام‌مند در فولاد مبارکه در دستور کار بوده است، زیرا صنعت فولاد که زیرساخت شریان اقتصادی کشور است و باید از آن مراقبت می شد بر همین مبنا و با توجه به اینکه تعهد این شرکت حفظ سلامتی کارکنان، پیمانکاران و جامعۀ پیرامونی است راهکارهایی برای مقابله با آثار خطرناک کووید 19 ارائه شد و با اخذ این گواهینامه بین المللی بر درستی فعالیت‌های شرکت فولاد صحه گذاشت.

در حال حاضر فولاد مبارکه در بحث پاندمی کرونا با دریافت گواهی ایمنی شرایطی را احراز کرده تا به یک الگوی ملی برای سایر شرکت ها تبدیل شود، از این رو ممیزان موسسه SGS سوئیس را دعوت کردند که بر مبنای مستندات این استاندارد، ممیزی کنند.

ارتقای ایمنی کار در فولاد مبارکه

حال با توجه به اینکه طبق آمار سازمان بین‌المللی کار سالانه بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کارگران به علت سوانح و یا بیماری‌های شغلی، جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۴ درصد تولید ناخالص ملی کشورها در اثر حوادث و شرایط ناایمن محیط کار از بین می رود و از آنجایی که در ایران حوادث شغلی به‌عنوان دومین عامل مرگ‌ومیر است به شدت نیازمند توجه مدیران بنگاه های صنعتی و تولیدی است و شرکت فولاد مبارکه اقدامات گسترده ای در این بخش انجام داده است.

در واقع، از سال ها قبل با افزایش نهادینه شدن فرهنگ ایمنی در فولاد مبارکه شاخص‌های عملکرد در ایمنی شرکت روندی صعودی داشته  و شاخص ضریب تکرار حادثه به ۰.۸۶ در سال ۹۸ رسید، در حالیکه ده سال پیش این عدد حدود ۹.۸ بود و کاهش ضریب تکرار حادثه در سال ۹۹ هم ادامه داشته است. همچنین ضریب شدت حادثه (SR) در ده سال گذشته در این شرکت از ۱.۸۵۶ به ۰.۰۱۶ رسیده است.

واحد ایمنی شرکت فولاد مبارکه با تدوین استراتژی و برنامه‌های بلند و کوتاه‌مدت برای تأمین ایمنی ابلاغ دستورالعمل‌های مربوطه برای اجرای کامل الزامات و همچنین نظارت دقیق بر اجرای برنامه‌ها را در دستور کار داشته است. این شرکت تاکنون ۴ برنامه ۵ ساله را در زمینه ایمنی تدوین و اجرا کرده است که بر اساس مدل مدیریت ایمنی در فاصلۀ زمانی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تدوین و اجرا شده اند. در این برنامه ها مدیریت ایمنی بر مبنای ریسک اجرایی شده و با شناسایی خطرات محیط فعالیت و انجام اقدامات اصلاحی حوادث کنترل شده اند.

مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه

پیشگیری از بروز حوادث در فرآیند تولید و در نتیجه ارتقای سلامت کارکنان و تجهیزات یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت این شرکت از بدو راه‌اندازی تاکنون بوده است، از این رو واحد ایمنی فولاد مبارکه با انجام بازرسی‌های ایمنی، نقش اساسی در ایجاد محیط ایمن در سازمان داشته و با نظارت بر عملکرد ایمنی در شرکت در مسیر تحقق هدف کاهش حوادث گام برداشته است.

شرکت فولاد مبارکه پیش از این برنامه هایی را در زمینه مسئولیت اجتماعی، افزایش بهره وری آب و ... اجرا کرده است که نه تنها منافع آن برای شرکت بوده بلکه مردم نیز به نوعی از آن منتفع شده اند. به طوری که این شرکت تصفیه و بازچرخانی پساب های شرکت و استفاده از آن در فرآیندهای تولید را اجرایی کرده و از پساب های کم کیفیت برخی از فرآیندها برای خنک کاری سرباره و تختال استفاده  کرده که نتیجه آن کاهش مصرف آب صنعتی بوده است.

البته این شرکت در سال های گذشته بهره برداری از پروژۀ جمع آوری و انتقال پساب های شهری و شهرستان‌های منطقۀ پیرامونی یعنی شهرهای مبارکه، زرین‌شهر، صفاییه، ورنامخواست و... را اجرایی کرده است و با راه اندازی پروژۀ تصفیۀ پساب های صنعتی به روش اسمز معکوس (RO) و تغذیۀ آب با کیفیت بالا به فرآیندهای خنک‌کاری با آب صنعتی رسیده است.

البته این شرکت در زمینه کاهش مصرف آب تنها به اصلاح فرآیندهای تولید اکتفا نکرده و گیاهان فضای سبز شرکت با گونه‌های کم مصرف جایگزین شده و آب های گردشی در برج های خنک کاری شرکت نیز با تزریق مواد شیمیایی ضد رسوب و خوردگی بهسازی شده است  و در نتیجه این فعالیت ها امکان افزایش تعداد سیکل‌های گردش آب و توزیع آب صنعتی و بهداشتی در سطح شرکت گشته است.

منبع: خبرگزاری موج 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه