آمادگی چادرملو برای سرمایه گذاری نامحدود در اکتشاف معادن

آمادگی چادرملو برای سرمایه گذاری نامحدود در اکتشاف معادن
کدخبر : 18377

مدیرعامل چادرملو گفت: معادن اکتشاف ‌نشده بسیاری خصوصاً در کویر مرکزی وجود دارد و چادرملو با خرید تجهیزات پیشرفته، آمادگی دارد بصورت نامحدود در اکتشاف معادن سرمایه ‌گذاری کند.

به گزارش رصد اقتصادی ، ناصر تقی‌ زاده با بیان اینکه معادن اکتشاف ‌نشده بسیاری خصوصاً در کویر مرکزی ایران وجود دارد، گفت: چادرملو با خرید تجهیزات پیشرفته ، آمادگی دارد بصورت نامحدود در اکتشاف معادن سرمایه ‌گذاری کند.

وی افزود: به منظور رسیدن به اهداف صنعت فولاد در افق ۱۴۰۴ باید ۶۰ میلیون تن به تولید سنگ‌ آهن اضافه شود. این امر نیازمند تمرکز بیشتر بر اکتشاف است و چادرملو در حال تجهیز برای انجام اکتشاف گسترده است. در کل برای تامین مواد اولیه به اکتشاف نیاز است و چادرملو تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز را برای حفاری تا عمق بیش از سه هزار متر تامین کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه برخی پهنه‌ ها بدون اکتشاف واگذار شده‌اند که در این رابطه باید تجدیدنظر صورت گیرد. پهنه‌ های معدنی زیادی واگذار شده بدون اینکه بر روی آنها عملیات خاصی صورت گیرد. مجوزهای اکتشاف و پروانه‌های بهره‌برداری متعددی در حال خاک خوردن است و این امر به محبوس شدن معادن منجر شده است. دستور وزیر صنعت برای آزادسازی معادن محبوس، نکته بسیار مثبتی است که می‌تواند آغازگر تحولی جدید یا حتی انقلابی در بخش معدن باشد.

تقی زاده عنوان کرد: صرف داشتن یک کاغذ برای اکتشاف یا بهره‌برداری از معدن، حقی برای کسی ایجاد نمی‌ کند و دارنده باید تخصص و سرمایه مورد نیاز در بخش معدن را داشته باشد. برای ایجاد تحول بزرگ در بخش معدن باید تشریفات اداری موجود رفع شود تا مجوزهای اکتشاف و پروانه‌های بهره‌برداری در اختیار شرکت‌ هایی قرار گیرد که در این زمینه از تخصص و سرمایه لازم برخودارند.

وی تصریح کرد: ایران در بخش کشاورزی مزیت زیادی ندارد اما در بخش معدن دارای مزیت‌های بزرگ است و باید جهت توسعه و ایجاد مشاغل پایدار از این مزیت استفاده کرد. اگر با حل مشکل تشریفات اداری، معادن محبوس به سرعت به شرکت‌های کارآمد واگذار شود، ظرفیت های بخش معدن، زودتر بالفعل خواهد شد.

مدیرعامل چادرملو اضافه کرد: در حال حاضر چادرملو ۱۰ دستگاه حفاری خریداری کرده‌ و اگر ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر مربع پهنه معدنی در اختیار قرار داده شود، به‌ راحتی می ‌توان در حوزه اکتشاف، دست به سرمایه‌ گذاری گسترده زد. در حوزه اکتشاف، لزومی نیست حتماً آهن کشف شود و کشف عناصر دیگر نیز به رونق تولید کمک خواهد کرد. چادرملو به دنبال دستیابی به فناوری حفاری عمیق و در حال خریداری ماشین‌آلات مورد نیاز در این حوزه است.

آخرین وضعیت پهنه معدنی D۱۹

تقی زاده درباره پهنه معدنی D۱۹ گفت: تاکنون ۸ تا ۹ هزار متر در این پهنه معدنی حفاری و اسناد مناقصه باطله‌ برداری نیز آماده شده و امید می رود بزودی مجوز عملیات باطله ‌ّبرداری صادر شود. مسائل محیط‌ زیستی مربوط به پهنه D۱۹ در حال برطرف شدن و حد فاصل عقدا تا اردکان، ۳۵ کیلومتر فضای سبز ایجاد شده است. با اعتقاد به حفاظت از محیط زیست باید با راهکاری نظیر جنگل ‌کاری‌ های جدید به شرکت‌ها اجازه داده شود تا به استخراج معادن بپردازند.

الگوی جدید برای سرمایه‌ گذاری

وی ادامه داد: راه توسعه اقتصاد از هدایت شرکت‌ ها به سرمایه‌ گذاری در مناطق مختلف می‌ گذرد. در این رابطه طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با کمک سه شرکت بزرگ معدنی و بدون هزینه دولت انجام شد. شرکت‌هایی که مازاد نقدینگی دارند، می‌توانند در پروژه‌های بزرگ سرمایه‌ گذاری کنند و لازم است که دولت از شرکت‌ها و سرمایه‌ گذاری‌ها حمایت کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه