معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تشریح کرد:

توسعه روابط تجاری با همسایگان با اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا

توسعه روابط تجاری با همسایگان با اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا
کدخبر : 18591

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به موافقت‌نامه تجارت موقت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای 15 همسایه است که از این 15 کشور، سه کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند و این موافقت‌نامه از نظر توسعه تجارت با کشورهای همسایه اهمیت بالایی دارد.

به گزارش  رصد اقتصادی ، حمید زادبوم اظهار داشت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قزقیزستان، ارمنستان و بلاروس است و این پنج کشور با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف کنار هم قرار گرفته‌اند که محوریت این اتحادیه کشور روسیه است.

وی افزود: تجارت با سه کشور همسایه ارمنستان، قزاقستان و روسیه از اهمیت بالایی برای ایران برخوردار است و در راستای همگرایی اقتصادی با این کشورها است؛ لذا با توجه به روابط سیاسی ایران و روسیه و سایر کشورهای عضو اتحادیه، اهمیت این اتحادیه و توسعه روابط با آن خود را بیشتر نشان می‌دهد. 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران حجم تجارت بین المللی پنج کشور اتحادیه اوراسیا را بیش از 850 میلیارد دلار در سال عنوان کرد و گفت: این موافقت‌نامه و ارتباط تجاری با این کشورها از جهت توسعه بازارها برای ایران دارای اهمیت است. همچنین ارتباط با این کشورها در زمینه مدیریت واردات به ویژه برای واردات کالاهای اساسی در چارچوب منافع ملی نیز مهم است.

زادبوم این موافقت‌نامه را مقدمه‌ای برای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا دانست و ادامه داد: در بهار 97 موافقت‌نامه موقت تجارت بین ایران و اوراسیا شامل 862  قلم کالا به امضا رسید و 5 آبان 1398 این موافقت‌نامه اجرایی شد. 

وی افزود: اگر ما بتوانیم در شرایطی که کشور قرار دارد، تجارت‌ با کشورهای همسایه و به ویژه کشورهایی که روابط اقتصادی و سیاسی مناسبی با آنها داریم را توسعه دهیم، به نفع کشور است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه با تبدیل موافقت‌نامه تجارت موقت به موافقت‌نامه تجارت آزاد می‌توانیم تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را توسعه دهیم، گفت: موافقت‌نامه تجارت موقت ایران و اوراسیا از 5 آبان 98 اجرایی شده و یک سال بعد از آن مذاکرات موافقت‌نامه تجارت آزاد آغاز شد. از 5 آبان 99 مذاکرات تجارت آزاد را شروع کردیم و این مذاکرات باید ظرف دو سال به نتیجه برسد. در نتیجه جمعا ظرف سه سال ما می‌توانیم به موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و این پنج کشور دست یابیم.

زادبوم ادامه داد: در حال حاضر موافقت‌نامه تجارت موقت برای 862 قلم کالا منعقد شده و پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات، ظرف دو سال آینده موافقت‌نامه تجارت موقت به موافقت‌نامه تجارت آزاد تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر تنها یک موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشور سوریه دارد، گفت: در شرایط اقتصادی موجود این موافقت‌نامه از بابت توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه اهمیت زیادی دارد؛ چرا که سه کشور از پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از همسایگان ایران هستند.

 

روابط عمومی سازمان توسعه تجارت

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه