صدها هزار یورو صرفه جویی ارزی؛ پیامد اعتماد فولاد خراسان به «ساخت داخل»

صدها هزار یورو صرفه جویی ارزی؛ پیامد اعتماد فولاد خراسان به «ساخت داخل»
کدخبر : 19212

صدها هزار یورو صرفه جویی ارزی؛ پیامد اعتماد فولاد خراسان به «ساخت داخل»دنیای معدن -بازگرداندن یکی از تجهیز اساسی کوره ی فولادسازی به مدار تولید در مجتمع فولاد خراسان، صدها هزار یورو صرفه جویی ارزی به همراه داشت.

  به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از  دنیای معدن، کارشناسان، مهندسان و سازندگان داخلی در ادامه برنامه «بومی سازی و حمایت از ساخت داخل» قطعات و تجهیرات فولاد خراسان، برای اولین بار موفق به تعمیر و بازگرداندن یکی از تجهیزات خارجی کوره های قوس الکتریک شدند که علاوه بر صرفه جویی ارزی قابل توجه، زمینه تولید این تجهیز را در  داخل کشور فراهم کردند.

▫️معاون خرید «مجتمع فولاد خراسان» با اعلام این مطلب گفت: بازوی کوره EAF1 مجتمع در سال 1397 تعویض شده بود و بر اساس توافقی که با شرکت ایتالیایی سازنده ی آن صورت گرفته بود، قرار بود بازوی تعویض شده توسط نمایندگی شرکت دانیلی ایتالیا تعمیر و نوسازی شده و با توجه به قیمت بالای آن، در موقع لزوم در مدار تولید مورد استفاده قرار گیرد. بر این مبنا، تجهیز به آن شرکت ارسال و پس از بررسی های انجام شده و قبل از اعلام هزینه نهایی، شرکت مذکور به دلیل تحریم های جدید، فعالیت خود را در ایران تعطیلی کرد.

شاهین صالح محمدزاده افزود: در پی این مساله و با توجه به ارزشی که این قطعه برای تداوم روند تولید دارد، تصمیم گرفته شد که در داخل کشور و با استفاده از توان متخصصان و سازندگان داخلی به تعمیر و بازسازی این قطعه اقدام شود.

▫️وی با خاطرنشان کردن این که «یکی از مهم ترین مراحل کار، شناسایی و مشخص نمودن فناوری ساخت تجهیز است»، افزود: در این مرحله، کارشناسان فنی واحد فولادسازی «مجتمع فولاد خراسان» با بهره گیری از تجربه و دانش فنی بالای خود موفق شدند به خوبی تکنولوژی بازوی کوره قوس الکتریکی را مشخص و الگوی فنی آن را برای استفاده در مراحل بعدی روشن کنند.

▫️وی با بیان این که تعمیر فوق درکمتر از100 روز با هزینه ای کمتر از 3میلیارد ریال انجام شده افزود: این در حالی است که هزینه تامین این قطعه از خارج کشور، حتی با عدم مواجهه با مانع تحریم چیزی حدود 300 هزار یورو برآورد می شود.

معاون بهره برداری  مجتمع فولاد خراسان هم در این باره اظهار داشت: خوشبختانه با حمایت های مدیرعامل مجتمع از تقویت توان «ساخت داخل» تجهیزات، و هماهنگی همکاران معاونت های «خرید» و «بهره برداری» و تعهد و مسئولیت پذیری بالای همکاران فنی شرکت و نیز توانمندی قابل توجه شرکت سازنده ی داخلی، موفق به بومی سازی فرایند تعمیر این تجهیز شدیم.

▫️فرشید فضیلتی افزود: نکته مهم این است که به دست آوردن تکنولوژی و انجام موفق فرایند «تعمیر»، می تواند حتی زمینه «ساخت» این گونه قطعات در داخل کشور و توسط سازندگان داخلی را در اینده فراهم کند.

▫️فرایند تعمیر و بازگرداندن این قطعه به مدار  9 مرحله اصلی را شامل می شود که بررسی، تعمیر و  در مواردی بازسازی  «بالشتک مسی»، «فولادها و لوله های داخل بدنه» و « قطعات عایق»، شکافتن صحیح بدنه تجهیز و شستشوی شیمیایی آن، دستیابی به نقاط حساس قطعه و بازسازی آن ها، تست التراسونیک، کنترل هندسی ابعاد، ماشینکاری واصلاح نشیمنگاه بالشتک در قسمت سر بازو جهت تعامد الکترود درهنگام قوس الکتریکی و درنتیجه کاهش مصرف الکترود و نیز تست نشتی آب پس از هر مرحله جوشکاری، از مهم ترین اقدامات فنی صورت گرفته است که تماما توسط کارشناسان و تکنسین های داخلی صورت گرفته است.

▫️معاون بهره برداری شرکت از همکاری بسیار خوب و مشارکت تیمی مدیران و کارشناسان حوزه های «خرید»، «بومی سازی و ساخت داخل»، دفتر فنی بهره برداری و فولادسازی برتای به ثمر رساندن این کار ارزشمند قدردانی کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه