طرح جامع بومی‌ سازی فولاد به الگو تبدیل می‌شود؟

طرح جامع بومی‌ سازی فولاد به الگو تبدیل می‌شود؟
کدخبر : 19286

سایت طرح جامع فولاد با هدف معرفی نیازهای صنعت فولاد راه‌اندازی شد که با گردهم آمد تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان فعال در این حوزه نیازهای صنعت شناسایی شود و گامی موثر در بخش بومی و داخلی‌سازی باشد.

به گزارش رصد اقتصادی: موضوع بومی‌سازی و توان تامین مختص به اکنون و دوره‌های تحریمی نیست بلکه فولاد از بدو شکل‌گیری، صنعتی بالنده بوده و هر سال با ثبت رکوردهای جدید و ساخت قطعات و تجهیزات نوین یک سر و گردن از سایر صنایع بلندتر بوده است.

رسول خلیفه‌سلطان در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: موضوع بومی‌سازی در صنعت فولاد دائمی بوده و طی ۲۰ سال گذشته روند داخلی‌سازی ادامه داشته است. به عبارت بهتر از بدو شکل‌گیری این صنعت ساخت قطعات و تجهیزات نیز در دستور کار قرار گرفت. اغلب تلاش برای بومی‌سازی با توجه به زیرساخت‌هایی که برای ساخت قطعات و تجهیزات در کشور شکل گرفته است به ۲۰ سال گذشته معطوف می‌شود که با گذشت زمان، سازندگان داخلی بیشتر خودنمای کردند، صنعت فولاد نیز روز به روز گسترش یافت و تولیدکنندگان به این نکته پی بردند که بازار خوبی را در اختیار دارند و می‌توانند تجهیزساز و ماشین‌ساز داخلی باشند، حتی ساخت خطوط تولید را نیز در دست گرفتند.

وی افزود: موضوع بومی‌سازی زمانی که طرح زمزم در شرکت فولاد خوزستان در دهه هفتاد شکل گرفت و همزمان با ورود برنامه ۸۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی فولاد خوزستان بود، انجام شد. در آن هنگام یک قوت قلب و اراده‌ای در این صنعت شکل گرفت که ما می‌توانیم. شرکت‌ها گردهم جمع شدند و با همکاری یکدیگر طرح زمزم را ارائه کردند که موجب ایجاد انگیزه برای سازندگان داخلی بود که تولید آهن اسفنجی را از ابتدا تا انتها بومی‌سازی کنند. با توجه به شرایطی که در چند سال گذشته اتفاق افتاده و به سمت تحریم‌ها سوق یافته‌ایم تولیدکنندگان داخلی وارد عرصه شدند و نشان دادن اشتیاق کافی به ساخت هرچه بیشتر مایحتاج این صنعت پرداحتند.

 

 

کاهش یک سومی میزان خروج ارز

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: عملا یک همکاری و تعامل دو جانبه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده شکل گرفته که ثمره آن عدم وابستگی به تجهیزات و قطعات وارداتی است. اگر همچان به واردات وابسته بودیم و با دلار معاملات انجام می‌شد، در وضعیت فعلی به ازای هر تن مبلغ زیادی ارز از کشور خارج می‌شد که با اجرایی کردن بحث بومی‌سازی در دو سال اخیر یک سوم میزان واردات کاهش یافته است و هر سال این اعداد و آمارها می‌تواند کمتر شود و عملا نیاز صنعت به تجهیزات و قطعات با سازندگان داخلی مرتفع می‌شود. این به هر جهت یک توانایی را ایجاد می‌کند تا خرید قطعات از کشورهای خارجی به حداقل و یا صفر برسد.

خلیفه‌سلطان ابراز کرد: با ادامه این روند صنعتگران داخلی به این باور می‌رسند که می‌توان خطوط تولید ساخت. اکنون به جز آهن اسفنجی که داخلی بوده شاهد بومی‌سازی بخش گندله‌سازی و خطوط نورد نیز هستیم و مقصود خط نوردهای نیمه سنگین و سبک است. در بحث سنگین ماجرا به گونه دیگری رقم می‌خورد و در حال حاضر توانایی تولید آن را در داخل نداریم و شرکت‌های فولادی از خارج تامین می‌کنند. در رابطه با خطوط تولید کنسانتره نیز باید گفت که آن‌ نیز به مرحله داخلی‌سازی رسیده است و عملا به جز فولادسازی و در بخش کوره‌های قوس الکتریک همچنان به خارج از کشور وابسته هستیم. این در حالی است که کوره‌های القایی در داخل ساخته می‌شوند. در مجموع انگیزه قابل قبولی درخصوص بومی‌سازی صنعت فولاد ایجاد شده که با تشویق و وضع مقررات حمایتی خوب این راه می‌تواند تشدید شود و ادامه‌دار باشد.

 

 

راه‌اندازی سایت بومی‌سازی فولاد

وی تاکید کرد: با رشد علم بومی‌سازی در کشور تا میزان زیادی ارز در کشور ذخیره شده است که مقایسه اعداد و آمار سال‌ها نسبت به ادوار گذشته نشان از موفقیت صنعتگران داخلی را دارد و طی دو سال اخیر جهش تولید را به وضوح مشاهده می‌کنیم. به جرات می‌توان گفت ۳۰ درصد نیاز صنعت فولاد کاهش یافته است و به همین میزان نیز از خروج ارز جلوگیری به عمل آمده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد: در راستای برنامه بومی‌سازی سایتی تحت عنوان طرح جامع بومی‌سازی فولاد است که راه‌اندازی شده و در آن تمام تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان در آن حضور دارند. در واقع صنعتگران کالاها و نیازهای خود را با کد مشترک تعریف شده کدگذاری کرده‌اند و تامین‌کنندگان با ورود به فضای این سایت با نیازها آشنا می‌شوند و در واقع یک بانک اطلاعاتی برای تولیدکنندگان فولاد و یک فضای اطلاعاتی برای تامین‌کنندگان ایجاد شده و موجب شناخته دو طرفه می‌شود. علاوه بر این یک فضای رقابتی سالم و خوبی نیز شکل می‌گیرد. تمام اطلاعات قطعات و تجهیزاتی که در داخل تا کنون ساخته نشده اما توان تولید آن‌ها وجود دارد در این سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. در مجموع این سامانه اگر در صنعت فولاد به خوبی عمل کند می‌تواند به یک الگوی جامع برای سایر صنایع نیز بدل شود.

خلیفه‌‌سلطان در پایان خاطرنشان کرد: در هر صنعتی موانعی وجود دارد و هر چه بیشتر جل برویم در واقع از موانع عبور کرده‌ایم و با حل مشکلات می‌توان با سرعت بیشتری به اهداف طراحی شده رسید که صنعت فولاد ظرفیت شکوفایی و رشد مضاعف را دارد. در حال حاضر باید تمام تمرکز خود را معطوف به صادرات کنیم که چالش‌های سر راه را محو کنیم و با قدرت فروش خارجی را نیز در پیش بگیریم و مسائلی همچون تنظیم بازار داخلی به یک مانع تبدیل شود. در واقع یکی از مانع‌زدایی‌های صنعت فولاد جداسازی دو مبحث تنظیم بازار داخلی و صادرات است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه