مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران :

ایجاد پنجره واحد، راهکار اصلی بازگشت معادن به چرخه تولید است

ایجاد پنجره واحد، راهکار اصلی بازگشت معادن به چرخه تولید است
کدخبر : 19321

مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران معتقد است، یکی از راهکارهای مهم برای اینکه معادن کشور فعال باشند، ایجاد پنجره واحد و عملیاتی کردن آن است.

به گزارش رصد اقتصادی ، بهروز برنا، با بیان این مطلب در ادامه افزود: در واقع ایجاد پنجره واحد به منظور رفع مشکلاتی است که معدنداران با سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، معارضین محلی دارند. زیرا معدنکار زمانی‌که قرار است کار اکتشافی یا استخراجی انجام دهد همیشه تضاد فکری و بخشنامه های بازدارنده بسیار فراوانی پیش رو دارد و این موارد باعث می‌شود معدنکار به جای اینکه به کار فنی خود بپردازد همواره به دنبال انجام امور اداری و یا همان بروکراسی باشد.

وی ادامه داد: در سال جدید با توجه به شعاری که برای سال ۱۴۰۰ مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها در نظر گرفته شده، وزارت صمت برای تحقق این امر برنامه ریزی کند و اجازه ندهد تا مدیریت‌های جزیره ای معدنکار را از ادامه فعالیت معدنی خسته کند.

به گفته برنا، یکی دیگر از اقداماتی که باید در جهت راه اندازی و توسعه فعالیت‌های معدنی انجام شود؛ برنامه ریزی برای سیستماتیک شدن اکتشافات معدنی و جهت دار شدن آنها در کشور است. زیرا بودجه های اکتشافی بسیار ناچیز است و باید وسیعتر شود تا سازمان زمین شناسی بتواند فعالیت‌های ناحیه ای خود را تکمیل کند. یکی از این فعالیت‌ها، ژئوفیزیک هوایی است؛ زیرا خواه نا خواه اکنون شرایط به جایی رسیده است که اکتشافات باید به سمت عمق برود و برای آن نیز باید ژئوفیزیک هوایی انجام شده و لایه اطلاعاتی این بخش را از ۲۰درصدی که تا کنون انجام شده افزایش دهد؛ همچنین نقشه های زمین شناسی نیز به یک مقیاس تکمیلی تر برسد. برای مثال اگر تهیه نقشه به مقیاس یک به ۱۰۰هزار انجام شده، اکنون مقیاس یک به ۵۰ هزارم یا یک ۲۵ هزارم را باید تکمیل کنند. این اقدامات باعث می‌شود که ریسک اکتشافات گرفته شود و بخش خصوصی تمایل بیشتری برای ورود به بخش معدن و ادامه مسیر معدنکاری ورود کند.

مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران افزود: اکنون یکی از مباحث مطرح شده در بخش معدن خام فروشی است. بنابراین باید کاری کرد که بحث زنجیره ارزش در کشور شکل بگیرد و بخشهای خصوصی نیز ارزش افزوده بالایی بدست آورند. البته در خصوص خام فروشی برخی مواد معدنی می‌توان گفت برای سنگ ساختمانی که میزان زیادی از این ماده معدنی وجود دارد، فروش آن به شکل خام مشکلی به همراه نمی‌تواند داشته باشد.

وی افزود: برای مثال یکی از اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد این است که مواد معدنی به شرط وارد کردن یک تکنولوژی برای آن صنعت انجام شده و این فروش مواد خام را را جهت دار کرد؛ چراکه باید ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی به حدی بهبود پیدا کند که فعالیت‌های معدنی به پیش رود و از سوی دیگر تقسیم کار نیز در بخش معدن توسط سازمان‌هایی همچون سازمان زمین شناسی، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی انجام شود و هرکدام متولی یک بخش باشند.

 

 ایراسین 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه