وفایی فرد با اشاره به عملکرد سال ۹۹ اعلام کرد:

اتمام ۵ قرارداد پژوهشی معدنی با دانشگاه ها و نهادها، توسط مرکز تحقیقات مواد معدنی

اتمام ۵ قرارداد پژوهشی معدنی با دانشگاه ها و نهادها، توسط مرکز تحقیقات مواد معدنی
کدخبر : 19752

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد: این مرکز ۵ پروژه پژوهشی کاربردی را طبق موافقت نامه ها و قراردادهای انجام شده با دانشگاه ها و نهادها برای اجرا، در سال ۹۹ به اتمام رساند.

به گزارش  رصد اقتصادی ، مجید وفایی فرد با بیان این مطلب اظهار داشت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در سال ۹۹ پروژه های پژوهشی مشتمل بر مطالعه فرآوری به منظور کاهش گوگرد و خاکستر و تولید آسفالت ویژه و دوره آموزشی تکنسین فرآوری در محل مرکز را در قالب قرارداد به طور کامل اجرایی کرد.

وی افزود: شناسایی و امکان‌سنجی استحصال تیتانیوم و عناصر نادر خاکی از گِل قرمز کارخانه بوکسیت جاجرم در مقیاس آزمایشگاهی، امکان سنجی شناسایی و حذف گوگرد با هدف افزایش بازیابی و کاهش خاکستر محصول نهایی زغال سنگ پروده طبس و امکان سنجی فرآوری اقتصادی غبارهای FTP حاصل از سیستم های Baghouse شرکت فولاد مبارکه، از دیگر قراردادهای خاتمه یافته یا در مرحله اتمام است.

انعقاد ۱۰ تفاهم نامه با نهادها، مراکز تحقیقاتی، آموزشی و تشکل های بخش معدن و صنایع معدنی

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به انعقاد ۹ تفاهم نامه میان این مرکز و نهادها، مراکز تحقیقاتی، آموزشی و تشکل های بخش معدن و صنایع معدنی طی سال های ۹۸ و ۹۹، اظهار داشت: از جمله اینها، انعقاد تفاهم نامه با انجمن فولاد و اجرای ۴ قرارداد در حوزه صنایع معدنی و فولادی است.

وی ادامه داد: این پروژه ها شامل «امکان سنجی استحصال وانادیم از سرباره های فولادسازی شرکت فولاد در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی» و «امکان سنجی فرآوری غبارهای اف تی پی فولادسازی در مقیاس آزمایشگاهی» و «اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار شرکت فولاد مبارکه» و نیز مطالعات فراوری در این حوزه بوده که طبق برنامه زمان بندی در حال انجام است.

وفایی فرد با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان این مرکز و پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی گفت: این تفاهم نامه با هدف عارضه یابی و اصلاح فرآیندهای کارخانجات فرآوری در کشور و انتقال دانش فنی با همکاری جهاد دانشگاهی انجام شد و در حال حاضر نیز یک دوره اموزشی مجازی با کمک اساتید بین المللی با همکاری جهاد در حال انجام است.

از دیگر تفاهم نامه ها، انعقاد تفاهم نامه با خانه معدن و سازمان نظام مهندسی با هدف فراهم کردن بستر همکاری در زمینه های مختلف پژوهشی و ارائه خدمات مختلف آزمایشگاهی بود.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران درباره تفاهم نامه انجام شده میان مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز توضیح داد: این تفاهم نامه به منظور فراهم کردن زمینه مشارکت های آموزشی و پژوهشی در استان البرز برای شناسایی نیازهای مهارتی، ارتقای مهارت و تربیت نیروهای انسانی ماهر و متخصص امضا شد.

وی افزود: تفاهم نامه مذکور به قرارداد تبدیل و با برگزاری اولین دوره تکنسینی فراوری برای اولین بار در کشور به آموزش تخصصی حدود ۵۷۶۰ نفر ساعت منجر و برای ۲۸۸۰ نفر ساعت دیگر نیز در سال ۹۹ اقدام شد.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اظهار داشت: در برنامه ۱۴۰۰ قرار است دوره دوم آموزش تکنسین فرآوری نیز در کشور با همکاری ایمیدرو، فنی حرفه ای و شرکت تهیه و تولید با محوریت مرکز و با استفاده از ظرفیت نهادهایی همچون سازمان نظام مهندسی و خانه معدن -که با مرکز نیز تفاهم نامه دارند- اجرا شود.

وی ادامه داد: فراخوان و اطلاع رسانی لازم برای این دوره آموزشی، به موقع انجام خواهد شد.

وفایی فرد با اشاره به دیگر تفاهم نامه های منعقد شده میان این مرکز با دیگر بخش ها تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه با مجتمع معادن سنگ آهن سیرجان با هدف مشاوره در تجهیز، راه اندازی، پشتیبانی و نظارت بر فرآیند آزمایشگاه مجتمع مذکور، شرکت سهند آهن و فولاد خاورمیانه، به منظور استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و پایلوت های موجود در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از جمله این تفاهم نامه هاست.

وی ادامه داد: امضای تفاهم نامه با پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران با هدف همکاری های بین آزمایشگاهی، تفاهم نامه همکاری و ایجاد ارتباط آزمایشگاهی مراکز تحقیقاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و امضای تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با هدف ایجاد همکاری های مشترک پژوهشی و فناوری با موضوع فلزات کمیاب و گرانبها در راستای پایش طرح دانشگاه مذکور، از دیگر تفاهم نامه های منعقده است.

ایجاد کارگروهی برای ارتقای توان آزمایشگاهی و تحقیقاتی معدنی

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران خاطر نشان کرد: در راستای افرایش ظرفیت اکتشاف منابع معدنی و ارتقای زیرساخت های لازم برای بالا بردن توان آزمایشگاهی، تحقیقاتی و آنالیزی نمونه های اکتشافی در کشور از سوی ایمیدرو، کارگروهی تشکیل می شود.

وی افزود: براساس جلسه اولیه تشکیل شده، مقرر شد با توجه به تجربه ۱۵ساله مرکز مذکور، کارگروهی در این زمینه با محوریت مرکز و دیگر آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و دیگر بازیگران فعال در این حوزه با هدف بستر سازی ایجاد شبکه و توسعه و توانمندسازی بخش تشکیل شود.

ایمیدرو

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه