بررسی مشکلات و چالش های سیمان در میز صنعت سازمان

بررسی مشکلات و چالش های سیمان در میز صنعت سازمان
کدخبر : 20017

​سرپرست اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس، آخرین اقدامات سازمان در خصوص برگزاری میز صنعت سیمان را تشریح کرد.

به گزارش  رصد اقتصادی  و به نقل از سنا؛ جعفر سلطانی، گفت: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، یکی از وظایف سازمان بورس؛ اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار سرمایه است. سازمان بورس در این مسیر تمام تلاش خود را به کار گرفته تا نیازها و خواسته های به حق صاحبان صنایع فعال در بازار سرمایه را به مسئولین ذیربط در هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی منتقل کرده و تسهیل امور و رفع موانع توسعه شرکت ها را تا حصول نتیجه و هموار کردن فرآیند کسب و کارهای تولیدی در کشور پیگیری کند.

وی افزود: در جلسه میز صنعت سیمان که دیروز نهم خردادماه، به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و به صورت آنلاین برگزار شد، دکتر دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران شرکتهای بورس تهران، فرابورس و بورس کالا و همچنین مدیران انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و تعدادی از مدیران عامل هلدینگ ها و شرکتهای سیمانی فعال در بازار سرمایه به بررسی مشکلات و چالش های اصلی و فراگیر صنعت سیمان پرداختند.

سلطانی با بیان اینکه امروزه مصرف سیمان در نقش نهاده‌ ساختمانی و عمرانی می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت کشورها در نظر گرفته شود، ادامه داد: حدود ۷۶ شرکت تولیدکننده در حوزه سیمان و کلینکر با ظرفیت اسمی حدود ۸۸ میلیون تن در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید، به دلیل تکمیل کارخانجات در دست احداث تا پایان سال ۱۴۰۱ به بیش از ۹۰ میلیون تن بالغ شود.

وی در این رابطه اظهار داشت: در حال حاضر ۵ هلدینگ سیمانی در کشور فعالیت دارند. صنعت سیمان با تعداد ۳۸ شرکت تولید کننده در بازار سرمایه، به ظرفیت اسمی ۵۳ میلیون تن در سال (۶۰ درصد ظرفیت کشور)، ارزش بازاری برابر با ۸۵ هزار میلیارد تومان (معادل ۲ درصد ارزش بازار) را  دارا است. در حال حاضر قیمت فروش داخلی سیمان به پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین میشود.

جعفر سلطانی در پایان خاطرنشان کرد: با بررسی چالش های یاد شده، مقرر شد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حافظ حقوق سهامداران و در جهت ارتقای شفافیت، اقدامات لازم را به منظور خروج سیمان از نظام قیمت گذاری و همچنین تسریع فرآیند پذیرش سیمان در بورس کالا انجام دهد. در این زمینه مکاتباتی نیز با اعضای هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و امید می رود تلاش ها و پیگیری ها تا حصول نتیجه و رفع ناهمواری های فرآیند کسب و کار تولید سیمان در کشور ادامه داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه