به همت سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود:

نشست میز کشوری عراق با رویکرد بررسی مشکلات صادرات محصولات کشاورزی

نشست میز کشوری عراق با رویکرد بررسی مشکلات صادرات محصولات کشاورزی
کدخبر : 20107

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری میز کشوری عراق با رویکرد بررسی مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به این کشور و با حضور رایزن بازرگانی ایران در بغداد خبر داد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از  روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن با بیان این خبر اظهار داشت: در این نشست مسائل و مشکلات پیش‌روی صادرات محصولات کشاورزی به عراق و چشم انداز بازار این گروه از محصولات ایران در کشور عراق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر از ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۹، حدود  ۳۰ درصد از کل صادرات ایران به عراق را محصولات کشاورزی و صنایع غذایی شامل میوه و تربار، صنایع تبدیلی، محصولات لبنی، شیرینی و شکلات و فراورده‌های غلات، محصولات حیوانی، خشکبار و گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی تشکیل داده که میوه و تره‌بار بیشترین حجم را از این گروه به خود اختصاص داده‌ است.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی ادامه داد: طی  دورۀ زمانی یاد شده، با وجود شکل‌گیری روند تولید این نوع محصولات در عراق و اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای در زمینه واردات برخی از این نوع محصولات توسط دولت عراق، محصولات صادراتی ایران در بازار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی عراق توانسته به حضور پررنگ خود ادامه دهد.

پیلتن بیان داشت: در پنج سال اخیر مجموع صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به عراق حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده که حدود ۳.۷ میلیارد دلار آن متعلق به گروه میوه و تربار بوده است.

وی گفت: میوه ها و سبزی‌های تازه، گوجه فرنگی، سیب درختی، هندوانه، سیب زمینی، پیاز، خیار و کیوی به ترتیب مهمترین محصولات صادراتی ایران به عراق در بازۀ زمانی مذکور بوده است.

خاطرنشان می‌سازد،  نشست میز کشوری عراق روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰  با حضور نمایندگان نهادها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی ملی و استانی دست اندرکار صادرات محصولات کشاورزی کشور مانند وزارت جهاد کشاورزی، گمرک، سازمان استاندارد، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی و وزارت امورخارجه در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه