گفتگو با مرتضی ابراهیم زاده پرسنل شرکت گهرزمین:

شهر سیرجان دارای منابع غنی معدنی است

شهر سیرجان دارای منابع غنی معدنی است
کدخبر : 20234

شهر سیرجان دارای منابع غنی معدنی است. بزرگ شدن در این شهر مرا به معدن و کار در معدن علاقه مند کرد؛ به همین دلیل از همان دبیرستان رشته معدن را انتخاب کردم تا در کنار علاقه، دانش مورد نیاز در این زمینه را کسب کنم.

مرتضی ابراهیم زاده از پرسنل شرکت گهرزمین است که در واحد امور معدن به عنوان کارشناس حفاری و آتشباری فعالیت دارد. وی از اسفند ماه ۱۳۹۷ وارد مجموعه گهرزمین شده است. او در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سنگ آهن گهرزمین از شغل خود، خاطرات و تجربه های خود می گوید. به نظر او، شرکت گهرزمین ظرفیت های زیادی برای توسعه دارد. 

 آقای ابراهیم زاده اهل کجا هستید ؟

من در سال ۱۳۶۶ در شهر سیرجان متولد و در این شهر بزرگ شده ام. 

 چرا معدن را انتخاب کردید؟

وجود معادن غنی در شهر سیرجان و علاقه ای که به معدن داشتم، باعث شد از همان دوران مدرسه رشته معدن را انتخاب کنم. وارد هنرستان جوارکارخانه ای شهدای مس سرچشمه پاریز شدم. در این دوران جهت آشنایی به معادن اطراف می‌رفتیم و کارآموزی این دوره را در سال ۱۳۸۴ در کارخانه تغلیظ معدن مس سرچشمه گذراندم. در دوران دانشگاه نیز کارشناسی ناپیوسته معدن را در دانشکده فنی و حرفه ای شهید دادبین کرمان خواندم و همچنین کارآموزی ۱ و ۲ دوره دانشگاه را در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ در معدن شماره ۱ گل گهر گذراندم. 

 چه سالی وارد شرکت گهرزمین شدید و قبل از آن کجا کار می کردید؟

من اسفند ماه ۱۳۹۷ از طریق آزمون وارد مجموعه گهرزمین شدم در ابتدا به عنوان نیروی تامینی با شرکت گهرحدید قرارداد بستم و سپس در تیرماه ۱۳۹۹ با شرکت گهرزمین قرار داد امضا نمودم. از سال ۱۳۹۱ کار در شرکت های پیمانکاری منطقه را شروع کردم. ابتدا در شرکت شهسوار ماشین سمنگان (معدن شماره ۴) به مدت ۳ سال به عنوان سرشیفت عملیات استخراج کار کردم و سپس وارد شرکت کاوشگران نصر بافق (معدن شماره۳) شدم و مدت ۱ سال به عنوان سرشیفت بارگیری، حمل و استخراج فعالیت کردم. مجددا به معدن شماره ۴ بازگشتم و در شرکت عمران کلوت جنوب به عنوان سرشیفت عملیات استخراج به مدت یک سال و نیم کار کردم. بعد از آن در شرکت مهندسی کانی کاوان شرق (مشاور ایمیدرو در مجموعه معادن گل گهر) به عنوان ناظر عملیات استخراج وسرپرست پرسنل این شرکت در معدن شماره ۵ به مدت حدود ۱ سال فعالیت داشتم. 

 بنابراین تجربه خوبی در زمینه کار معدنی دارید.

بله. حدود 9 سال تجربه کاری در مجموعه معادن گل گهر دارم و با توجه به اینکه ۲ سال از سابقه کاریم در گهرزمین می گذرد؛ امیدوارم در سال آینده مابقی سابقه کاریم حساب شود (باخنده). 

 کمی درباره شغل تان به عنوان کارشناس حفاری و آتشباری بگویید. 

 در واحد حفاری و آتشباری که بنده مشغول به فعالیت هستم ابتدا بر اساس طرح تولید سالانه و طرح های ماهانه، پترن های حفاری مشخص می شود و سپس مشاور پترن مورد نظر را توسط نرم افزارهای تخصصی و براساس پارامترهای مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی و لیتولوژی زمین طراحی می کند. طرح بررسی می شود و بعد از تایید کارشناس امور معدن به پیمانکار ابلاغ شده و پس از تسطیح زمین توسط نقشه بردار، پیاده سازی می گردد و حفاری توسط دستگاه شروع می شود.

روزانه هماهنگی انفجار پترن های آماده برای تولید سنگ آهن و باطله برداری و همچنین حفاری پترن های پیاده شده توسط تیم حفاری انجام می شود و سرکشی از پترن های فوق توسط کارشناس حفاری امور معدن صورت می گیرد که از لحاظ شبکه حفاری، نیاز به چال کمکی، عمق چال ها، وجود آب در داخل پترن، وجود بار و پاشنه در جلوی پترن، دیواره پله ها و پترن حفاری از لحاظ لیتولوژی، وجود گسل و درزه و شکستگی های موجود بررسی می شوند. سپس با طراح مشاور و پیمانکار برای اولویت بندی پترن ها و تعیین شبکه حفاری و نوع دستگاه هماهنگی صورت می گیرد تا در انتها پترن های حفاری در بهترین زمان و به بهترین شکل حفاری شوند. سعی می کنیم با مشخص کردن نوع و تناژ مواد منفجره هر پترن براساس پارامترهای آن بتوانیم بعد از انفجار بهترین خردایش و دانه بندی و خروجی را داشته باشیم تا در نهایت کمترین فشار به ماشین آلات بارگیری و حمل وارد شود و آماده به کاری آنها افزایش یافته و خرابی کمتر شود. همچنین سیکل بارگیری و حمل کاهش یافته و باعث افزایش تولید شود.

 خانواده و اطرافیان از شغل تان و سختی کار در معدن چه تصوری دارند؟

خوشبختانه همسرم و سایر اعضای خانواده نسبت به سختی کار در معدن آگاه هستند؛ شاید دلیل آن این است که ۲ تا از برادرهایم نیز در شرکت های پیمانکاری در معدن کار می کنند. البته در تصور عامه این وجود دارد که معدنی ها حقوق خوبی می گیرند ولی باید این را در نظر بگیرند که شرایط کار در معدن سخت است. به عنوان مثال، در زمانی که من در شیفت شرکت های پیمانکاری کار می کردم، اگر راننده ماشین آلات معدنی اعم از دامپتراک، بیل مکانیکی، بولدوزر و ... احساس خواب آلودگی می کرد به خصوص در شیفت شبکار و در صورت نداشتن راننده رزرو و راننده دستگاه خراب به اجبار به او می گفتم یک ربع استراحت کن و بعد آبی به سر و صورتت بزن و مجدد به کار ادامه بده. زیرا در شیفت شب باید مراقب باشید تا حوادث ناشی از خواب آلودگی به حداقل برسد. البته خاطرات خنده داری از این بیدار کردنها دارم که سختی آن روزها را شیرین می کند (باخنده). 

ابراهیم زاده با توجه به سابقه کاری تان و اینکه در بسیاری از معادن منطقه کار کردید، شرکت گهرزمین را چگونه ارزیابی می کنید؟ اگر به قبل بازگردید باز هم مجموعه گهرزمین را برای کار کردن انتخاب می کنید؟ 

شرکت گهرزمین به دلیل پتانسیل هایی که دارد می تواند به عنوان یکی از برترین شرکت های معدنی- صنعتی نمود پیدا کند. یکی از دلایل تمایل من برای کار در گهرزمین این بود که فکر می کنم این شرکت آینده خوبی در پیش روی دارد. هر چند در حال حاضر، با جایگاه اصلی خود فاصله دارد ولی به عنوان یکی از نیروهای این مجموعه برای توسعه شرکت، تمام تلاشم را در حوزه فعالیت خود می کنم و اگر به قبل بازگردم باز هم شرکت گهرزمین را انتخاب می کنم. 

 با توجه به اینکه توسعه همه جانبه شرکت برای شما مهم است، چه پیشنهاداتی به مدیرعامل شرکت دارید؟ 

پیشنهاداتی که به ذهنم می رسد؛ با توجه به اینکه باطله برداری امکان تسریع در روند استخراج سنگ آهن را فراهم می کند. بنابراین پیگیری جدی برای سرعت بخشیدن به کار باطله برداری با اضافه کردن ماشین آلات معدنی اعم از دامپتراک، بیل مکانیکی، دستگاه حفاری، بولدوزر و ... از طرف شرکت گهرزمین و یا از طرف پیمانکار استخراج یعنی شرکت نگین گهر خاورمیانه امری بسیار مهم است که بایستی هر چه سریعتر انجام گیرد تا در آینده با مشکل قفل شدن معدن برای استخراج سنگ آهن روبرو نشویم که البته این امر توسط مدیریت و پرسنل امور معدن قبلا مطرح شده است.

داشتن طرح های استراتژیک و برنامه های بلند مدت ۱۰ تا ۲۰ ساله، جذب سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی و همچنین احداث کارخانه آهن اسفنجی و کارخانه ذوب و یکپارچه سازی مجموعه از استخراج سنگ آهن تا تولید شمش آهن و فولاد در داخل سایت که باعث افزایش اشتغال برای شهرستان و درآمد برای شرکت می شود.

در حوزه رفاهی و ساختاری و مزایا پیشنهاداتی که دارم؛ اختصاص سهام شرکت گهرزمین به صورت مساوی به تمامی پرسنل، تایید شیوه نامه تغییر قرارداد پرسنل از تامینی به نیروی گهرزمین برای تمامی پرسنل، اضافه شدن کارانه به فیش حقوقی پرسنل، ایجاد مجموعه اختصاصی فرهنگی _ ورزشی برای پرسنل شرکت همانند سایر شرکت های هم گروه منطقه و همچنین با توجه به اینکه موضوع مسکن یکی از دغدغه های پرسنل شرکت است، پیشنهاد من ایجاد شهرک های ویلایی اختصاصی است. 

 سخن پایانی امیدوارم ما به عنوان نیروهای گهرزمین در تمام رده ها؛ با همکاری یکدیگر در جهت اعتلا همه جانبه این شرکت  تلاش کنیم.

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سنگ آهن گوهر زمین

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه