مدیر پروژه سد باطله شرکت گهرزمین:

پروژه سد باطله پساب کارخانه کنسانتره در طی ۹ ماه به پیشرفت بالای ۸۰ درصد رسیده است

پروژه سد باطله پساب کارخانه کنسانتره در طی ۹ ماه به پیشرفت بالای ۸۰ درصد رسیده است
کدخبر : 20443

​در پروژه سد باطله علاوه بر انباشت باطله های تر، بخشی از آب موجود در باطله ها بازیافت و مجددا وارد چرخه آب مصرفی می شود.

به گزارش رصد اقتصادی  و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سنگ آهن گهرزمین، دکتر اسدالله عباسلو مدیر پروژه سد باطله با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این پروژه گفت: به منظور جداسازی مواد معدنی (کنسانتره آهن) از سنگ خردایش شده، در خطوط کنسانتره گهرزمین روش تر مورد استفاده قرار می گیرد که باطله سنگ آهن به صورت اسلاری (۵۰ درصد جامد ۵۰ درصد آب) از ته ریز تیکنرها در سد باطله دپو می شوند. در پروژه حاضر هدف، بهسازی سد باطله موجود و احداث سد باطله جدید با ظرفیت دپو اسلاری ۷/۸ میلیون مترمکعب به صورت خاکبرداری و خاکریزی می باشد. تاکنون در این پروژه حدود ۴۵۰۰۰۰۰ متر مکعب خاکبرداری در زمین های سنگی و غیرسنگی و ۱۱۰۰۰۰۰ متر مکعب خاکریزی بدنه انجام شده است.

 وی با اشاره به زمان بندی پروژه سد باطله بیان کرد: این پروژه از اوایل شهریور ماه ۱۳۹۹ استارت خورده، که با گذشت حدود ۹ ماه از شروع آن به پیشرفت بالای ۸۰ درصد رسیده است. البته در بخش خاکبرداری تنها ۵ درصد از خاکبرداری کلی باقی مانده است. 

 دکتر عباسلو همچنین به موضوع اشتغال در این پروژه پرداخت و گفت: در دوره پیک پروژه ۴۰۰ نفر در کارگاه مستقر بودند و با احتساب تیم های پشتیبانی دفتر مرکزی پیمانکار، میزان اشتغال در این پروژه بالای ۵۰۰ نفر می باشد.

 وی در پایان با اشاره به هدف زیست محیطی پروژه سد باطله خاطر نشان کرد: از آنجا که در احداث سد باطله صرفا از خاک حاصل از خاکبرداری برای خاکریزها استفاده می شود، سعی شده است کمترین اثرات منفی زیست محیطی در منطقه ایجاد شود. که با همه این تفاسیر به صورت متوالی پروژه تحت نظارت کارشناسان محیط زیست پیمانکار و کارفرما بوده است. وجود سد باطله علاوه بر انباشت باطله های تر خروجی از خطوط کنسانتره، بخشی از آب موجود در باطله ها را بازیافت کرده و مجددا به چرخه آب مورد نیاز کارخانه برمی گرداند. در این پروژه با تعبیه فیلتر شنی، سعی بر آن شده است که میزان بازیابی آب از باطله ها به حداکثر مقدار ممکن برسد؛ که علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن آب، با هزینه بسیار ناچیزی بخشی از آب مصرفی خطوط کنسانتره را تامین کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه