• پایگاه خبری رصد اقتصادی
  • معدن
  • فولاد مبارکه در بین ۵۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در سال ۲۰۲۰/ تلاش بی ثمر برخی جریان های داخلی برای کم فروغ نشان دادن فولادمبارکه در امر تولید

آمارها سخن می گوید؛

فولاد مبارکه در بین ۵۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در سال ۲۰۲۰/ تلاش بی ثمر برخی جریان های داخلی برای کم فروغ نشان دادن فولادمبارکه در امر تولید

فولاد مبارکه در بین ۵۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در سال ۲۰۲۰/ تلاش بی ثمر برخی جریان های داخلی برای کم فروغ نشان دادن فولادمبارکه در امر تولید
کدخبر : 20688

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال ۲۰۲۰ شرکت فولاد مبارکه در میان ۵۰ شرکت بزرگ تولید کننده فولاد در جهان قرار گرفت و رتبه ۴۶ را که در سال ۲۰۱۹ در اختیار داشت؛ با افزایش تولید همچنان حفظ کرد تا نشان دهد که برخلاف تمام کارشکنی ها و فضاهای مسمومی که بر علیه فولاد مبارکه توسط برخی افراد ایجاد شده، تلاش و اراده این شرکت برای تولید و ارتقای صنعت فولاد کشور کاملا جدی است.

به گزارش رصد اقتصادی ، بر اساس فهرست منتشر شده درخصوص میزان تولید ۱۳۷ فولادساز بزرگ جهان در سال ۲۰۲۰، مشاهده می‌کنیم که نام ۳ شرکت فولادسازی ایرانی (فولاد خوزستان، فولادمبارکه، ذوب‌آهن اصفهان) در میان آنها قرار گرفته که بهترین رتبه نیز از آن شرکت فولادمبارکه بوده است.

شرکت فولاد مبارکه طی سال ۲۰۱۹ میلادی در رتبه ۴۶ جهان قرار داشت و در سال ۲۰۲۰ نیز کماکان این رتبه را حفظ کرد؛ به این شکل که میزان تولید خود را از ۹ میلیون و ۱۲۰هزارتن در سال ۲۰۱۹ به  ۹میلیون و ۸۴۰ هزارتن رساند تا همچنان در رتبه ۴۶ و در میان ۵۰ شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان باقی بماند. (شرکت Baowu iron&Steel  از کشور چین با تولید ۱۱۴میلیون و ۲۵ هزارتن رتبه اول تولید در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است.)

فولاد مبارکه بالاتر از کوبه استیل ژاپن قرار گرفت

نکته جالب درخصوص جایگاه شرکت فولاد مبارکه در مقایسه با برخی از رقیبان این شرکت در آسیاست. برای مثال شرکت کوبه استیل ژاپن به عنوان یکی از برندهای معروف در صنعت فولاد که سال ۲۰۱۹ رتبه ۵۸ را داشت در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۶۵ نزول کرده و میزان تولید به ثبت رسیده توسط این شرکت در سال گذشته میلادی برابر با ۵ میلیون و ۶۹۲ هزار تن بوده و این نشان میدهد که شرکت فولاد مبارکه علیرغم همه مشکلاتی که سد راه تولید آن بوده (مشکلات داخلی و تحریمهای بین المللی) باز هم توانسته رکوردهای بسیار خوبی در تولید رقم بزند و مقدار تولید محصولات خود را بازهم افزایش دهد.  

در کنار شرکت فولاد مبارکه، شرکت فولاد خوزستان نیز در سال ۲۰۲۰ رتبه ۹۵ را از آن خود کرده و شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در رتبه ۱۳۱ قرار گرفته است. (در سال ۲۰۱۹ رتبه فولاد خوزستان ۸۸ و ذوب آهن اصفهان نیز ۱۲۱ بوده است). شایان ذکر است که بسیاری از فولادسازان بزرگ در جهان به دلیل شرایط بوجود آمده ناشی از کرونا و بحرانهای ناشی از آن تولید محصولاتشان با کاهش همراه شده و نمی توان این امر را به عنوان یک اشکال برای فولادسازان بزرگ کشورمان تلقی کرد.

تلاش برای تولید پایدار در فولاد مبارکه                                                    

اکنون نکته مهم اینجاست که شرکت فولاد مبارکه در سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۱ دی ماه ۹۸- ۱۲ دی ماه ۹۹) با مشکلات و چالش های فراوانی همراه بود؛ تامین مواد اولیه و خوراک برای واحدهای فولادسازی از یکسو، برهم خوردن نظم بازار داخلی از جهت دیگر به منظور تامین نیاز به مواد اولیه، مشکلات ناشی از کمبود منابع انرژی(قطع شدن گاز و...) همگی سبب شد تا سالی سخت را پشت سرگذاشته و در کنار این موارد با ویروس کرونا نیز دست و پنجه نرم کرده و به مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز در این راستا عمل کند.

در این میان بارها مشاهده شد که برخی سعی برای برهم زدن شرایط پایدار به وجود آمده در تولید شرکت فولادمبارکه را داشتند؛ ایجاد فضای سیاسی و شایعه پراکنی در جهت تخریب فضای کار برای این مجموعه در داخل کشور، همچنین سعی بر نشان دادن کم کاری در راستای تحقق شعار سال که همواره در راستای جهش تولید بوده و جریان سازی خبری و... در کنار تمام موارد یادشده، تحریمهای بین المللی نیز باعث نشد تا این شرکت دست روی دست گذاشته و امید برای ادامه روند تولید با ارزش خود را از دست بدهد.  

سخن آخر...

تلاش برای حفظ جایگاه فولاد مبارکه در میان تولیدکنندگان بزرگ منطقه و جهان سبب شد تا این شرکت سال ۲۰۲۰ میلادی را نیز با شکوه به پایان برساند و با دستانی پر به استقبال سال ۲۰۲۱ میلادی برود؛ کما اینکه می بینیم طی ۶ ماهی که از سال ۲۰۲۱ میلادی میگذرد، این شرکت کماکان در صدر تولیدکنندگان محصولات فولادی در کشور و منطقه قرار داشته و توانسته با تولید محصولات جدید و با کیفیت و استانداردهای جهانی بیش از پیش در راستای تحقق شعار سال گام بردارد.

 ایراسین

 


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه