مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد در وبیناربهره برداری از طرح های عمرانی با حضوررییس جمهور خبرداد:

ایجاد بورس بین الملل در کیش با هدف رونق فعالیت های اقتصادی و افزایش صادارات

ایجاد بورس بین الملل در کیش با هدف رونق فعالیت های اقتصادی و افزایش صادارات
کدخبر : 20697

حمید رضا مومنی مشاور در مراسم ششمین دوره بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طر ح های عمرانی مناطق آزاد کشور از ابجاد بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش با هدف تقویت زمینه افزایش صادرات کالاهای تولیدی این منطقه آزاد خبر داد.

به گزارش رصد اقتصادی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش،  حمیدرضا مومنی، مشاور رییس جمهورو دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور با اعلام اینکه  امروز ۵۰ طرح سرمایه گذاری با ارزشی بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۹۰ نفر در مناطق آزاد کیش، اروند، قشم و ارس به بهره برداری می رسد اظهار داشت:  با افتخار اعلام می کنم که در حال حاضر ۶۲۱ طرح سرمایه گذاری و زیربنایی در مناطق آزاد کشور با ارزشی بالغ بر ۲۴۸ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است که به صورت متوسط با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و بهره برداری در ماه های آینده برای حدود ۳۷ هزار نفر اشتغالزایی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: همچنین امروز عملیات اجرایی ۵۲ طرح به ارزش بیش از ۶۲ هزار میلیارد تومان در مناطق ارس، اروند، انزلی، چابهار، کیش،  قشم و ماکو آغاز می شود.

مشاور رییس جمهور با اعلام اینکه سازو کارهای قانونی ایجاد بورس بین الملل درجزیره کیش تامین شده است اظهار داشت : به منظور بهره مندی از مزایای متنوع و متعدد بازار های مالی همکاری های گسترده ای میان مناطق و بخش های مختلف بازار سرمایه انجام شده که از آن جمله می توان به ایجاد شرکت تامین سرمایه خاص مناطق آزاد و گسترش فعالیت های تالارهای بورس در مناطق جهت جذب سرمایه گذار خارجی به ویژه از کشور های همسایه اشاره کرد.

وی افزود: اصلاح ساختار شرکت های سرمایه گذاری مناطق آزاد جهت تامین منابع از بازار سرمایه نیز از دیگر موضوعات در دست اقدام است.

مومنی با بیان اینکه بورس بین الملل یکی از موثرترین برنامه های برای ایجاد بستر اقتصادی لازم جهت جذب سرمایه های خارجی به کشور است افزود: با احتساب اقتصادجهانی از طریق شیوه های استاندارد بورس بین الملل  مسیر مطمئنی برای صادرات کالاهای تولیدی کشور را فراهم کنند.

وی اظهار داشت : این ابزار نقش بی بدیلی در تامین مالی ارزی برای طرح ها و شرکت ها نه تنها در مناطق آزاد بلکه برای کل کشور خواهد داشت که در حال اخذ مجوز از شورایعالی بورس بوده و پس از آن در رویداد بعدی بورس بین الملل  در کیش افتتاح خواهد شد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد همچنین خواستار تسهیل و تسریع روند تاسیس بانک آفشور و بانک اختصاصی مناطق آزاد همچنین امکان استفاده از ۵۰ درصد تسهیلات بانک ها برای کمک به واحد های تولیدی مناطق آزاد شد.

مومنی تصریح کرد: در صورت تسریع بانک مرکزی در فرایند صدور مجوز سرمایه گذاران متعددی برای تاسیس بانک آفشور مطابق قوانین و مقررات اقدام می کنند که پس از آن اثرگذاری چشمگیری بر توسعه اقتصادی مناطق و کشور خواهیم بود.

وی بانک برون مرزی را نیز یکی از اثرگذارترین ساختار های مالی در به ثمر رساندن فعالیت ها و اقدامات سرمایه گذاری و تجاری برشمرد که با اعتماد سازی برای سرمایه گذاران خارجی، علاوه بر ایجاد زمینه ورود سرمایه ها و منابع مالی بین المللی، در تسریع روند تجاری نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

مشاور رییس جمهوراظهارداشت: سپرده های فعالان اقتصادی و گردش مالی حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری و تجاری آنها و سازمان های مناطق آزاد، ظرفیت بسیار بالایی جهت تامین طرح های مناطق آزاد ایجاد می کند.

به گفته مومنی تاسیس بانک اختصاصی مناطق آزاد به منظور توزیع بهینه سپرده ها و هدفند سازی تسهیلات قابل ارائه به واحد های تولیدی و خدماتی مستقر در مناطق، از دیگر مواردی است که نیازمند همکاری بانک مرکزی می باشد.

وی با بیان اینکه منابع مالی شریان همه سازمان های کوچک و بزرگ هستند و تامین مالی یکی از اصلی ترین ابزار های مانع زدایی و پشتیبانی در تولید با بهره برداری از ارزش زمانی پول است اظهارداشت: در  سه ماه اخیر با تشخیص شورای تامین مالی و سرمایه گذاری با حضور نخبگان و متخصصان اقدامات لازم در جهت تامین مالی طرح های کلیدی سازمان های مناطق آزاد انجام شد که در نتیجه بیش ار ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان برای پایانه جدید فرودگاه کیش، خرید تجهیزات و توسعه کیش ایر، زیرساخت های لجستیکی و گردشگری ماکو، تامین تجهیزات منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام، تکمیل و توسعه اسکله های بندر کاسپین و طرح های زیرساختی بکر با روش های متنوع، تامین مالی شده است.

مومنی  همچنین افزود: بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای طرح های زیربنایی در مناطق آزاد چابهار و ارس با نهایی شدن فرایند های لازم تامین خواهد شد.

به گفته حمید رضا مومنی در حال حاضر بیش از ۳۲۰شعبه بانک ۴۷۹ شعبه بیمه و ۷۴شعبه صرافی در حال خدمت رسانی در زمینه مالی و اعتباری به فعالان اقتصادی مناطق آزاد کشور می باشند

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه