نگاهی آماری به دستاوردهای صنعت فولاد/ تدوام رکودشکنی فولاد مبارکه

نگاهی آماری به دستاوردهای صنعت فولاد/ تدوام رکودشکنی فولاد مبارکه
کدخبر : 20795

طبق آمار منتشرشده، تولید فولاد میانی کشور در سال ۹۹ به بیش از ۳۰.۲ میلیون تن رسید و رکورد جدیدی در تولید فولاد در ایران به ثبت رسید .این رقم در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش رصد اقتصادی به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه ، در سال ۹۹، با وجود تحریم و شیوع کرونا، بیش از سه میلیون تن به تولید فولاد کشور افزوده شد. آمار منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای سال ۹۹ نشان می‌دهد که بیشترین نرخ رشد تولید در محصولات نوردی به‌ویژه میلگرد روی داده است. تولید میلگرد در کشور با رشد ۱۵ درصدی در سال ۹۹، با بیش از ۱.۲ میلیون تن افزایش نسبت به سال ۹۸ به ۹.۵ میلیون تن رسیده است.

همچنین تولید بیلت و بلوم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، رشد ۱۲ درصدی و تولید اسلب، رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

وضعیت تولید آهن اسفنجی

طبق این گزارش، تولیدکنندگان آهن اسفنجی در سال ۹۹ موفق به تولید تقریباً ۳۱.۲ میلیون تن از این محصول شدند که نسبت به سال ۹۸، حدود ۳.۳ میلیون تن معادل ۱۲ درصد افزایش داشته است. علی‌رغم قطعی گاز در زمستان، رشد تولید آهن اسفنجی بیش از رشد تولید فولاد میانی بوده که نکته مثبتی در جهت ایجاد توازن در زنجیره فولاد به شمار می‌رود.

وضعیت تولید محصولات فولادی در سال ۹۹

برپایه این گزارش، در سال ۹۹ در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در سال گذشته، ۲۲ میلیون و ۷۸ هزار تن بوده است.

همچنین پارسال ۱۱.۶ میلیون تن محصولات طویل و حدود ۱۰.۵ میلیون تن محصولات تخت در کشور تولید شده است. رشد تولید محصولات طویل ۱۳ درصد و رشد تولید محصولات تخت هفت درصد بوده است.

مطابق گزارش آماری انجمن فولاد، میزان تولید ورق گرم کشور در سال گذشته هشت میلیون و ۸۳۲ هزار تن بوده که رشد هفت درصدی را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد. تولید ورق سرد در سال گذشته کاهش یک درصدی را تجربه کرده است. تولید ورق‌های پوشش‌دار نیز نسبت به سال ۹۸، چهار درصد کاهش داشته و به مرز یک میلیون و ۴۷۵ میلیون تن رسیده است.

مطابق این آمارها تولید فولاد میانی، آهن اسفنجی و محصولات فولادی به‌جز ورق سرد و پوشش‌دار در کشور در سال ۹۹ افزایشی بوده است. علت کاهش تولید ورق سرد و پوشش‌دار، تخصیص ناکافی مواد اولیه (ورق گرم) به واحدهای تولیدکننده ورق‌های سرد و پوشش‌دار بوده است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ابتدای سال ۹۹ پیگیر عرضه اختصاصی ورق گرم به این واحدها بوده و با نامه‌نگاری‌های متعدد در نهایت در اواخر سال گذشته، عرضه اختصاصی ورق گرم به این واحدها به تصویب وزارت صنعت رسید.

در سال ۱۴۰۰ مقرر شده با افزایش عرضه‌های اختصاصی مشکلات واحدهای تولیدکننده ورق سرد و پوشش‌دار رفع شود و این واحدها دسترسی بهتری به مواد اولیه مورد نیاز خود داشته باشند.

در محصولات طویل فولادی، در کنار رشد ۱۵ درصدی تولید میلگرد، تولید تیرآهن نیز ۱۱ درصد رشد داشته و به یک میلیون و ۲۴۷ هزار تن رسیده است.

فولاد مبارکه اصفهان به رکورد تولید ۱۰ میلیون تُن فولاد خام دست یافت

عملکرد فولاد مبارکه مبارکه گویای آن است که این مجموعه در روزهای پایانی سال ۹۹ به رکورد تولید بیش از هفت میلیون تُن تختال و ۱۰ میلیون تُن فولاد خام دست یافت.

این دستاورد فولاد مبارکه در حالی است که این شرکت این رکوردها را با وجود چهار بار تحریم، قرار داشتن در سیبل اصلی تروریسم اقتصادی آمریکا در کوران تحریم و کرونا و کمبود مواد اولیه و انرژی مورد نیاز به دست آورد. فولاد مبارکه ثابت کرد در عرصه صنعت و اقتصاد امروز به شکوفایی کامل دست پیدا کرد و می تواند با در نوردیدن مرزهای تولید و کسب رکوردهای متعدد یکی پس از دیگری تاریخ سازی کند.

پشت سر گذاشتن رکوردهای روزانه و ماهیانه تا ثبت رکورد روزانه ۱۴۰ ذوب در ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم، ثبت رکورد بی‌نظیر تولید ۷۰۰ هزار و ۱۶۵ تُن گندله در ناحیه آهن سازی، ثبت رکورد تولید سالیانه یک میلیون و ۳۷۲ هزار تن در واحد تاندم مداوم نورد سرد و رکورد تولید ۱۳۴ هزار تن محصول قلع اندود درخط نورد دو قفسه ای بخشی از رکوردهای این مجموعه در سال ۹۹ است.

از دیگر دستاوردهای فولاد مبارکه را عبور از رکورد سالیانه یک میلیون و ۱۵۲ هزار تن در خطوط باکس آنیلینگ نورد سرد و ۱۲۳ هزار تن درخط تمپر میل، عبور از ظرفیت اسمی سالیانه ۱.۵ میلیون تن تختال و ثبت پنج رکورد متوالی در ۶ ماه در فولاد هرمزگان، ثبت رکورد تولید سالیانه یک میلیون و ٣٨٢ هزار تن آهن اسفنجی با رکورد کیفی ٩۴.٨ درصد در واحد احیا مستقیم مجتمع فولاد سبا، عبور از تولید سه میلیون تن گندله در فولاد سنگان، ارتقای رکورد تولید ماهیانه ورق گالوانیزه در شرکت فولاد تاراز چهار محال و بختیاری و رسیدن به تولید ۱۸ هزار و ۵۴۹ تن، تولید ۹۸ هزار و ۳۲۵ تن سنگ‌آهک دانه‌بندی در شرکت فولادسنگ، ثبت رکورد تولید ماهانۀ آهن اسفنجی در شرکت فولاد سفیددشت، جابه‌جایی سه رکورد در فولاد امیرکبیر کاشان و ۲ رکورد در فولاد متیل بوده است که در شرایط جنگ اقتصادی، تحریم‎‌های آمریکا و شرایط کرونا به دست آمد.  بی‌تردید با برطرف شدن تحریم‌های ظالمانه و فروکش کردن کرونا، فولاد مبارکه قادر است به اهداف و رکوردهای بزرگ‌تری دست پیدا کند و گام‌های موثرتری در تحقق چشم انداز صنعت فولاد کشور بردارد.

در حال حاضر فولاد مبارکه، بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه و شمال آفریقاست.

این شرکت با داشتن حدود ۱۲ میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی، بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود.

مجتمع فولاد مبارکه واقع در ۷۵ کیلومتری جنوب غرب اصفهان دارای ۳۵ کیلومتر مربع وسعت و ۱۷ کیلومتر مربع سالن تولید است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه