در انتقاد به قطعی برق صنایع عنوان شد:اطلاع‌رسانی راه حل نیست

در انتقاد به قطعی برق صنایع عنوان شد:اطلاع‌رسانی راه حل نیست
کدخبر : 21420

صنایع به‌واسطه برق زنده هستند و قطعی آن به منزله توقف تولید و وارد آمدن خسارت‌های جدی به خطوط تولید و تجهیزات در این واحدها است.

به گزارش رصد اقتصادی: در چنین شرایطی و با طولانی شدن زمان توقف تولید، دیگر فعالیت برای بسیاری از صنایع فولادی ازجمله واحدهای پایین‌دستی این صنعت با سوددهی همراه نخواهد بود. بدین ترتیب روند ادامه فعالیت این صنایع در معرض خطر قرار گرفته است. توجه به این نکته ضروری به ‌نظر می‌رسد که بسیاری از فولادسازان کشور خود تولیدکننده مواد اولیه سایر صنایع نهایی هستند و بدین ترتیب این زنجیره معیوب ادامه می‌یابد و تاثیر آن در آینده نزدیک بر عملکرد صنایع تولیدکننده محصولات نهایی نمایان خواهد شد.

سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده است؛ در چنین سالی انتظار می‌رفت موانع موجود در مسیر تولید صنایع برطرف شوند. با این وجود نه‌تنها هیچ گام مثبتی در مسیر مانع‌زدایی برداشته نشد بلکه هر روز موانعی جدید در مسیر فعالیت صنایع ایجاد و تداوم تولید را بیش از قبل دشوار کرد.

این روزها تامین برق مورد نیاز برای تولید در صنایع مختلف به چالشی فراگیر در سطح کشور بدل شده و کمتر تولیدکننده‌ای از آن متاثر نشده است.  طی هفته‌های اخیر با گرم‌تر شدن هوا کمبود برق به معظلی هر روزه برای صنایع بدل شده است. ابتدا فولادسازان موظف شدند در ساعات پیک مصرف یعنی از ساعت 12 ظهر تا 9 شب، میزان مصرف برق را تا 80 درصد کاهش دهند. این محدودیت 80 درصدی برای فعالان صنایع فولادی به منزله قطع کامل چرخه تولید است. در ادامه نیز مصوبات و ابلاغیه‌های جدید این روند قطعی برق را تشدید کرد.

بدون تردید در چنین فضایی امکان تولید وجود ندارد. حتی امکان مدیریت شرایط و تولید با ظرفیت پایین نیز وجود ندارد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که خاموش کردن و روشن کردن دوباره کوره فولاد که دمای بالایی دارد، بسیار حساس و زمان‌بر است. بنابراین واحدهای صنعتی از سیستم‌های برق اضطراری تنها  برای در مدار نگه داشتن کوره‌ها استفاده می‌کنند هرچند که امکان تولید وجود ندارد.

درواقع تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در صنعت فولاد مصرف اسمی قابل‌توجهی برای تولید دارند اما آماده‌بکاری این تجهیزات به برق حداقلی نیاز دارد و می‌توان با بهره‌گیری از برق اضطراری این نیاز را تامین کرد. بنابراین در شرایط کنونی کوره‌ها را خاموش نمی‌کنیم.

با توجه به موارد یاد‌شده در خاموشی‌های اخیر آسیب جدی به تولید وارد خواهد شد و سوددهی واحدها از بین می‌رود. فاصله میان هزینه تولید و سودآوری در صنایع پایین‌دستی فولاد بسیار نزدیک است و با توجه به کاهش ساعات کاری و تولید ناشی از قطعی برق، فعالیت در این واحدها به مرز زیان‌دهی می‌رسد. درواقع صنعتگران زمان تولید را از دست می‌دهند در‌حالی‌که هزینه‌های ثابت تولید پابرجا هستند؛ درچنین شرایطی بار این دست هزینه‌ها بر شرکت وارد خواهد شد.

شرکت مدیریت شبکه برق ایران از قبل نسبت به قطعی برق اطلاع‌رسانی می‌کند. در مواردی شاهدیم که از این اطلاع‌رسانی برای قطعی برق به‌عنوان امتیاز صحبت می‌شود. بدون تردید قطع ناگهانی برق لطمات به ‌مراتب بیشتر و جدی‌تری را برای صنعت به دنبال دارد اما باز هم باید تاکید کرد که اطلاع‌رسانی راه‌حل نیست. درواقع در شرایط تحمیلی قرار داریم و نمی‌توان از این اطلاع‌رسانی خوشحال بود.

در پایان باید تاکید کرد که در حال حاضر صنایع با چالش قطع مداوم و هر روزه برق و به دنبال آن توقف تولید روبرو هستند. این صنعتگران نسبت به شرایط موجود گلایه‌مند هستند و از سیاست‌گذارن انتظار دارند در مسیر مانع‌زدایی گام بردارند. درواقع انتظار می‌رود تامین برق صنایع به‌عنوان محرک اصلی توسعه اقتصادی در اولویت قرار گیرد تا این چالش جدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرتفع شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه