رپرتاژ اگهی /

عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه

عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه
کدخبر : 21535

ورق گالوانیزه از جمله پرکاربرد ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلفی چون خودروسازی است. خوردگی ورق های فولادی، خطری است که بسیاری تجهیزات ساخته شده از فولاد را تهدید می‌کند. برای مقابله با این مشکل روش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند که یکی از آن‌ها گالوانیزاسیون است. با گالوانیزه کردن ورق روغنی، مقاومت آن در برابر خوردگی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. قیمت ورق گالوانیزه به دلیل خواص ویژه این مقاطع و فرایند آبکاری، از قیمت ورق روغنی بیشتر است.

امروزه مقاومت بالای ورق گالوانیزه در برابر خوردگی، حوزه‌های استفاده از آن را گسترش داده است. از آن‌جایی که قیمت همواره یکی از عوامل موثر در خرید است، بررسی علت افزایش قیمت ورق گالوانیزه اهمیت می‌یابد. 

ورق گالوانیزه چیست؟

گالوانیزاسیون از جمله روش‌های مرسوم و پرطرفدار برای افزایش مقاومت به خوردگی ورق‌های فولادی به شمار می‌رود. گالوانیزه کردن ورق فولادی یکی از اقتصادی‌ترین روش‌هاست که طی آن روکشی از فلز روی بر ورق فولادی اعمال می‌شود. روکش روی از رسیدن رطوبت به سطح فولاد جلوگیری کرده و از آن در برابر رطوبت حفاظت می‌کند. ورق گالوانیزه در شرایط آزمایشگاهی بیش از 50 سال و در شرایط معمول بیش از 20 سال دوام دارد.

ورق گالوانیزه فولادی طی فرآیند گالوانیزه گرم یا سرد تولید می‌شود. ماده اولیه تولید این ورق‌ها، عموما ورق روغنی (ورق تولید شده از فرایند نورد سرد) است. به طور کلی در روش گالوانیزه گرم ضخامت پوشش و مقاومت به خوردگی نسبت به روش گالوانیزه سرد بیشتر است.

عموما ورق های گالوانیزه موجود در بازار از پایه ورق روغنی و به روش گالوانیزه گرم تولید شده‌اند.

قیمت ورق گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه وابسته به عوامل مختلفی است. در ادامه این مقاله، عوامل موثر بر افزایش قیمت خرید ورق گالوانیزه مورد بررسی قرار می‌گیرند. به طور کلی، برخی عوامل نه تنها بر قیمت ورق گالوانیز تاثیر می‌گذارند، بلکه عامل نوسانات تمامی مقاطع فولادی به حساب می‌آیند.

قیمت ورق گالوانیزه

نرخ ارز

یکی از این عوامل، نوسانات ارزی است. نوسانات ارز از چندین جهت مختلف، منجر به افزایش قیمت ورق گالوانیزه می‌شود. با افزایش نرخ ارز، ارزش پول ملی و قیمت فولاد و قیمت ورق گالوانیزه صادراتی از کشور کاهش می‌یابد. این امر موجب جبران خسارات و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی می‌شود.

از سویی، با افزایش نرخ دلار، نرخ شمش فولادی به عنوان ماده اولیه تولید ورق گالوانیزه افزایش یافته و در نتیجه قیمت ورق نیز سیر صعودی خواهد داشت.

در بورس کالا، مقاطع فولادی از جمله ورق گالوانیزه مطابق با نرخ دلار نیمایی قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین افزایش نرخ ارز بر قیمت ورق گالوانیزه بورس کالا، و در نتیجه در بازار آزاد تاثیرگذار خواهد بود.

تحریم‌ها

تحریم‌ها و سیاست‌های داخلی و خارجی، خود عامل دیگری است که تامین مواد اولیه صنایع مختلف را با مشکل روبرو کرده و هزینه‌های خرید را افزایش می‌دهد. صنعت فولاد نیز از این تاثیر مستثنی نیست. تحریم واردات مواد اولیه و تحریم کارخانه‌های تولیدکننده فولاد در ایران، تولید و عرضه فولاد در بازار را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده و منجر به نوسانات شدید قیمت ورق گالوانیزه شده است.

عرضه و تقاضا

گذشته از این موارد، عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش قیمت ورق گالوانیزه است. در بازاری که میزان عرضه  این محصول از تقاضای خرید آن کمتر باشد، قیمت افزایش می‌یابد. ازاین‌رو، بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا را می‌توان یکی از دلایل نوسانات بازار مقاطع فولادی دانست.

برند تولید کننده ورق گالوانیزه

بلاشک، کیفیت ورق فولادی عامل بسیار مهمی در خرید است. مصرف‌کنندگان همواره به دنبال محصولی با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت هستند. کیفیت ورق گالوانیزه به استانداردهای کارخانه تولیدکننده و تجهیزات آن باز می‌گردد. مسلما هر چه سخت‌گیری بر این موارد بالاتر باشد، ورق‌هایی باکیفیت بالاتر، تولید و عرضه خواهد شد.

ابعاد و ضخامت ورق

ورق گالوانیزه، همانند ورق سیاه و ورق روغنی به دو صورت رول و فابریک عرضه می‌شود. ابعاد ورق گالوانیزه نیز مشابه با ابعاد این دو نوع ورق است. قیمت گذاری پایه ورق گالوانیزه همانند دیگر مقاطع، به متریال پایه، فرآیند تولید و عوامل ذکر شده در بالا وابسته است. پس از تعیین قیمت ورق پایه بر حسب کیلوگرم، قیمت هر ورق یا رول مطابق با وزن آن تعیین می‌شود. در حقیقت، پس از مشخص شدن قیمت هر کیلوگرم ورق گالوانیزه و ضرب کردن آن در وزن مورد نیاز، قیمت ورق گالوانیزه رول و قیمت ورق گالوانیزه شیت و سپس هزینه کل بار محاسبه می‌گردد.

وزن این محصول، با در دست داشتن ضخامت و طول و عرض و یا مراجعه به جدول وزن اشتال ورق گالوانیزه قابل محاسبه است. طول و عرض در انواع ورق فولادی مشابه است، بنابراین ضخامت این محصولات مهم‌ترین عامل در تعیین وزن و در نتیجه قیمت نهایی خواهد بود.

در بازار مقاطع فولادی، می‌توان یکی از محصولات تولید شده توسط برندهای داخلی و خارجی را انتخاب و در ضخامت مورد نیاز تهیه کرد. ضخامت ورق گالوانیزه در بازار فروش، در بازه 0.18 تا 6 میلی‌متر قرار دارد.

باید توجه داشت که می‌توان ورق گالوانیزه را در ابعاد سفارشی خریداری کرد. آیرومارت با ارائه خدمات برشکاری، امکان تامین کالا با ابعاد متناسب با نیاز مشتری را فراهم می‌کند.

مزایا و کاربرد ورق گالوانیزه

ممکن است بسیاری خریداران هنوز علت استفاده از ورق گالوانیزه و محبوبیت آن را ندانند و در میان مقاطع فولادی، به دنبال ورق جایگزین باشند. گستردگی کاربرد ورق گالوانیزه به چه علت است؟ چرا در بسیاری از صنایع از این محصول استفاده می‌شود؟

مهم‌ترین علت، طول عمر بالای ورق گالوانیزه است، چرا که این ورق‌ها، مقاومت به خوردگی بسیار بالایی دارند. با توجه به این مساله طول عمر وسایل و تجهیزات فولادی افزایش می‌یابد و این تجهیزات کمتر نیاز به تعمیر خواهند داشت. از طرفی، خواص این محصول، نیاز به بازرسی‌های دوره‌ای و هزینه‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهند.

ورق گالوانیزه برای کاربردهای مختلف و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بسیاری موارد نیاز به فرایندهای اضافه‌ای چون جوشکاری و رنگ‌کاری دارد. این مقاطع فولادی را می‌توان متناسب با کاربردی که دارد با خیالی آسوده جوشکاری، رنگ و پرسکاری کرد.

ورق گالوانیزه رنگی

ورق رنگی، یکی از مشتقات فولادی است که در ادامه فرآیند گالوانیزه کردن ورق بدست می‌آید. هدف از رنگ کردن ورق گالوانیزه، تولید ورقی زیبا با خواص بهبود یافته نسبت به خوردگی است. زیبایی این ورق‌ها، کاربرد آن‌ها را در صنعت تولید لوازم خانگی و ساختمان سازی افزایش می‌دهد.

ورق شیروانی که برای سقف‌های شیروانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از خمکاری ورق رنگی حاصل می‌شود. قیمت ورق گالوانیزه رنگی وابسته به قیمت ورق روغنی و ورق گالوانیزه است. آیرومارت امکان استعلام قیمت ورق رنگی برندهای مختلف، از جمله قیمت ورق گالوانیزه رنگی فولاد مبارکه و خرید آن را فراهم آورده است.

کاربرد ورق گالوانیزه در تولید ورق رنگی

 

برترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در ایران

همان‌طور که پیش از این ذکر شد، در بازار خرید و فروش مقاطع فولادی ورق گالوانیزه توسط برندهای مختلف داخلی و خارجی عرضه می‌شود. خرید هر یک از برندها به نیاز مشتری و بودجه مالی مصرف‌کننده بستگی دارد.

از جمله برندهای خارجی معروف در بازار داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ورق گالوانیزه چین
  • ورق گالوانیزه امارات
  • ورق گالوانیزه تایوان
  • ورق گالوانیزه جیندال هند

همچنین می‌توان ورق گالوانیزه تولید شده توسط برندهای باکیفیت داخلی را تهیه کرد:

  • ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان
  • ورق گالوانیزه فولاد مبارکه
  • ورق گالوانیزه تاراز چهارمحال
  • ورق گالوانیزه هفت الماس

استعلام قیمت و خرید مقاطع تولیدی هر یک از این برندها، از جمله قیمت ورق گالوانیزه کاشان از وبسایت آیرومارت امکان‌پذیر است.

سخن آخر

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، یکی از تامین‌کنندگان معتبر انواع ورق فولادی و ورق گالوانیزه است. این مجموعه با هدف سهولت و اطمینان در خرید، مقاطع فولادی تولید شده توسط بهترین برندها را در اختیار صنایع و مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

کارشناسان آیرومارت با بررسی بازار و پیش‌بینی قیمت ورق گالوانیزه به مشتریان بهترین زمان خرید را پیشنهاد می‌دهند. همچنین با ارائه مشاوره فنی و تخصصی، مشتریان را راهنمایی می‌کنند تا بهترین خرید را برای آن‌ها رقم بزنند. خدمات دیگری چون برش کاری، جوشکاری و خمکاری نیز متناسب با نیاز مشتریان به آن‌ها ارائه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان آیرومارت تماس حاصل فرمایید.

یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید، اطلاع از قیمت به روز ورق گالوانیزه است. آیرومارت امکان استعلام قیمت روز مقاطع فولادی را در شبکه‌های اجتماعی خود و وبسایت این مجموعه به نشانی www.iromart.com فراهم آورده است. قیمت ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان، قیمت ورق گالوانیزه تازار و دیگر برندهای تولیدکننده در وبسایت، کانال اطلاع‌رسانی و صفحه رسمی آیرومارت در اینستاگرام قابل مشاهده است. البته در صورت عدم دسترسی به اینترنت، جهت استعلام قیمت می‌توان با کارشناسان آیرومارت تماس گرفت.

شایان ذکر است، که با مراجعه به وبسایت آیرومارت، می‌توانید از لیستی از مقاطع عرضه شده توسط این مجموعه را مشاهده فرمایید. ضمن این‌که آیرومارت مجموعه‌ای از اخبار و اطلاعات مفید در حوزه فولاد را برای شما جمع‌آوری و وبسایت خود منتشر کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

  • hirad sharifi
    0

    خیلی خوب بود مرسی، فقط اینکه بهتره ورق استیل بخریم یا گالوانیزه؟ محیط کاربرد مرطوب هست

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه