رپرتاژ اگهی

5 تفاوت اساسی لوله درزدار و لوله مانیسمان

5 تفاوت اساسی لوله درزدار و لوله مانیسمان
کدخبر : 22224

لوله درزدار یا بدون درز؟ کدام‌یک برای پروژه شما مناسب‌تر است؟

اگر به خوبی با بازار آهن‌آلات و به‌خصوص لوله آشنا نباشید، ممکن است قصد کنید که از لوله مانیسمان برای یک کاربرد عادی بهره بگیرید یا از لوله داربستی برای یک کاربرد حساس بهره بگیرید. به همین دلیل، مهم است که تفاوت‌های انواع لوله با یکدیگر و کاربرد هر کدام را بدانید و تنها معیار تصمیم‌گیری برای شما، قیمت لوله نباشد. برای کسب این اطلاعات، این مقاله را از دست ندهید:

ماده اولیه ساخت: تفاوت از اساس!

ماده اولیه ساخت لوله درزدار و لوله مانیسمان، به کلی متفاوت است. برای ساخت لوله درزدار، از ورق سیاه استفاده می‌شود که خود ورق سیاه یک مقطع فولادی میانی بوده و برای ساخت آن روی اسلب، نورد گرم انجام می‌دهند. بیشتر فرایند تولید لوله درزدار از نواربری تا رول فرمینگ، در دمای اتاق انجام می‌شود و تنها در زمان جوشکاری درز، ممکن است درجه حرارت لوله کمی بالا برود.

برای تولید لوله مانیسمان از شمش فولادی استفاده می‌کنند و تولید آن به شیوه نورد گرم صورت می‌گیرد. در فرایند تولید این لوله، شمش را آن‌قدر حرارت می‌دهند تا گداخته شود و پس از آن با ایجاد سوراخ توسط سنبه، آن را تبدیل به لوله می‌کنند. فرایند تولید لوله مانیسمان، باعث می‌شود که استحکام و مقاومت آن نسبت به لوله درزدار، بیشتر باشد. این موضوع، دلیل اصلی بالاتر بودن قیمت لوله مانیسمان نسبت به لوله درزدار است.

شکل ظاهری، اصلی‌ترین تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار

احتمالاً قابل حدس است که تفاوت در فرایند تولید، منجر به تفاوت در شکل ظاهری لوله درزدار و لوله مانیسمان می‌شود. لوله‌های درزدار همان‌طور که از نامشان می‌شود حدس زد، دارای یک درز جوش هستند که از این طریق، به راحتی از لوله مانیسمان قابل تمییز هستند. البته درز جوش برخی از لوله‌های درزدار را توسط سنگ‌زنی از بین می‌برند که درز این لوله‌ها، از داخل قابل تشخیص است.

سطح داخلی و خارجی لوله مانیسمان کاملاً یکدست بوده و معمولاً ضخامت جداره آن از لوله‌های درزدار بیشتر است.

لوله درزدار در تنوع حرف اول را می‌زند

لوله‌های درزدار در مقایسه با لوله مانیسمان، تنوع بیشتری دارند و این موضوع در کنار پایین‌تر بودن قیمت لوله درزدار نسبت به لوله مانیسمان، می‌تواند یکی از برتری‌های آن باشد. تنوع بالای لوله درز جوش، کاربردهای آن را نیز متنوع کرده و موجب شده که از انتقال آب و گاز گرفته تا صنعت و ساحتمان سازی، مورد استفاده قرار گیرد. لوله درزدار شامل انواع مختلفی مثل لوله تست آب، لوله تست گاز، لوله گالوانیزه، لوله استیل، لوله داربستی و لوله اسپیرال است که آخری برخلاف سایرین، درزجوشی غیرمستقیم و مارپیچی دارد.

لوله مانیسمان دارای رده‌های مختلفی است که تمامی این رده‌ها از نظر شکل ظاهری با یکدیگر یکی هستند و تنها نسبت قطر به ضخامت آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

تنوع تولیدکننده، برتری دیگر لوله درزدار

تقریباً هر کارخانه‌ای در ایران که قوطی و پروفیل تولید می‌کند، لوله درزدار را نیز در سبد محصولات خود دارد. از معتبرترین کارخانه‌های تولیدکننده لوله درزدار، می‌توان به فولاد گستر حداد، لوله و پروفیل صابری، نورد لوله و پروفیل یاران، لوله و پروفیل سپنتا، لوله‌سازی تهران شرق، فولاد علویجه، کیان پرشیا و لوله و پروفیل کیان پرشیا اشاره نمود.

در مقابل، تعداد تولیدکنندگان لوله مانیسمان در ایران محدود بوده و در بازار معمولاً محصولات کارخانه‌هایی مثل کاوه ایرانیان، نورد لوله اهواز و ساوه بیشتر پیدا می‌شوند. این کارخانه‌ها قادر به تولید رده‌های سنگین لوله مانیسمان نیستند و رده‌های بالای این لوله، از کشورهایی مثل چین وارد می‌شوند.

لوله مانیسمان گران‌تر، اما با دوام تر از لوله درزدار

در بحث قیمت، لوله مانیسمان و لوله درزدار اصلاً قابل قیاس نیستند. فرایند تولید هزینه‌بر و کمیاب بودن لوله مانیسمان، باعث شده که قیمت آن نسبت به لوله درزدار بسیار بالاتر باشد. البته گاهی اوقات گریزی از خرید لوله مانیسمان نیست و شرایط پروژه یا ماهیت مایعاتی که قرار است توسط لوله جابجا شوند، به‌گونه‌ای است که نمی‌توان از لوله درزدار استفاده کرد. قیمت لوله مانیسمان معمولاً به هر 2 صورت شاخه‌ای و کیلویی اعلام می‌شود.

البته هر لوله درزداری نیز برای هر پروژه‌ای مناسب نیست. به عنوان مثال نمی‌توانید از لوله داربستی برای انتقال آب و گاز استفاده کنید یا استفاده از لوله استیل برای کاربردهای عادی، مقرون به‌صرفه نیست. قیمت هر 2 نوع این لوله‌ها به‌شدت به قیمت آهن وابسته است و پیش از خرید هر کدام بایستی وضعیت بازار را به خوبی بسنجید.

امیدواریم این مقاله، پاسخ سؤالات شما در مورد تفاوت‌های لوله مانیسمان با لوله بدون درز را داده باشد. برای خرید انواع لوله، فروشگاه اینترنتی آهن و فولاد آسرون (https://www.asroon.ir) را به شما پیشنهاد می‌کنیم. قیمت‌ها در این سایت همیشه به‌روز بوده و در صورت خرید، بارتان در اسرع وقت به دستتان می‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه