فولاد هرمزگان

فولاد «هرمزگان» چشم انتظار حمایت های دولت در تامین انرژی

فولاد «هرمزگان» چشم انتظار حمایت های دولت در تامین انرژی
کدخبر : 22413

فولاد هرمزگان که ثبت رکوردهای پی در پی را از سال گذشته در دستور کار خود داشت در مواجه با بحران برق در تولید با مشکلاتی همراه شد، اما امروز چندی پس از پشت سر گذاشتن بحران برق، قطع گاز در زمستان می تواند مانعی جدی بر سر راه توسعه این مجموعه باشد.

به گزارش رصداقتصادی، صنعت فولاد کشور برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده چشم انداز ۱۴۰۴، در سال های اخیر سرمایه گذاری بسیاری در زمینه اجرای طرح های توسعه ای داشته است.

با اجرای طرح های توسعه ای و تلاش مدیران و پرسنل شرکت های فولادی، این صنعت در حوزه صادرات غیرنفتی خوش درخشید و ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشت. درواقع در شرایط تحریمی صنعت فولاد با برنامه ریزی دقیق حضور پررنگی در بازارهای بین المللی داشت و توانست بخشی از نیاز خود به ارز برای اجرای طرح های توسعه را از محل صادرات تامین کند.

فولاد هرمزگان نیز در میان شرکت های برتر فولادی از سال گذشته با ثبت رکوردهای پی در پی در حوزه تولید تلاش بر آن داشته تا علاوه بر تامین نیاز داخلی، نقش مهمی در صادرات داشته باشد.

درواقع موقعیت جغرافیایی فولاد هرمزگان بستر خوبی برای فعالیت صادراتی آن است اما در این میان وجود برخی موانع می تواند علاوه بر کمرنگ شدن حضور در بازارهای خارجی ضرر و زیان جدی را برای واحدهایی همچون هرمزگان به همراه داشته باشد.

پس از پشت سر گذاشتن بحران برق در تابستان سال جاری، امروز زنگ قطع گاز کارخانه ها در زمستان به صدا در آمده است.

این در حالی است تولیدکنندگان فولاد در تابستان میزان تولید از دست رفته در زمستان به دلیل قطع گاز را جبران می کردند اما امسال بحران برق فرصت جبران را هم سلب کرد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان معتقد است قطعی برق و گاز خسارت های سنگینی به واحدهای فولادی وارد می کند.

اما این خسارت ها تنها به واحدهای فولادی محدود نمی شود، بلکه صنایع پایین دستی نیز به دنبال این بحران در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده و این اتفاق می تواند بازار را با تنش همراه کند. درواقع بحران برق و گاز بازار داخلی و صادراتی را برهم می زند.

مدیر عامل فولاد هرمزگان با اشاره به تبعات قطع برق بیان کرد: در حالی که فولاد هرمزگان روی ریل رکورد شکنی‌های پی ‌در پی قرار داشت، قطعی برق این شرکت باعث شد که تا پایان مرداد ماه ۲۰۰ هزار تن تولید اسلب این شرکت و ۱۰۰ هزار تن تولید آهن اسفنجی از دست برود. این میزان از تولید از دست رفته، در صورتی که مشکل قطعی برق روی نمی‌ داد، می ‌توانست کمک شایانی به صنایع پایین ‌دستی، ثبات بازار و افزایش درآمد‌های ارزی کشور کند.

حال با شروع فصل زمستان و قطع گاز می توان شاهد تاثیرات بیشتری در میزان تولید بود. در این باره مدیرعامل فولاد هرمزگان معتقد است دولت باید در تامین برق و گاز حمایت های ویژه از صنایع فولادی داشته باشد در غیر این صورت اجرای طرح های توسعه که از شریان های حیاتی یک بنگاه اقتصادی به شمار می رود با مشکل همراه می شود. درنتیجه ضرورت دارد دولت در تامین گاز مورد نیاز واحدهای فولادی به ویژه فولاد هرمزگان برنامه ریزی دقیق و کارشناسی داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه