محمدی مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در گفتگو با دنیای معدن خبر داد:

شمارش معکوس سهامداران برای بی نظیر ترین پروژه افزایش ظرفیت احیای مستقیم (زیر سقف) در ارفع

شمارش معکوس سهامداران برای بی نظیر ترین پروژه افزایش ظرفیت احیای مستقیم (زیر سقف) در ارفع
کدخبر : 22608

محبوبه ناطق: شمارش معکوس برای بهره‌برداری از بی‌نظیرترین پروژه افزایش ظرفیت احیای مستقیم (زیر سقف) در شرکت آهن و فولاد ارفع آغاز شده است. شرکت آهن و فولاد ارفع پاییز امسال را با خبر مهم و قابل تحسینی برای سهامداران خود پشت سر می‌گذارد.

به گزارش رصداقتصادی، این شرکت ارتقای ظرفیت تولید واحد احیاء مستقیم را از ۸۰۰ هزار تن به ۱.۲ میلیون تن پیش رو دارد که در پایان این هفته به مرحله اجرایی نزدیک می‌شود. هرچند گفته می‌شود، حدود ۴۵ روز توقف را برای این واحد داشت اما مدیریت درست شرایط سبب شد این توقف به هیچ عنوان در مسیر تولید شرکت وقفه‌ای ایجاد نکند و حتی هیچ تأثیری بر میزان فروش شرکت نداشته باشد.

دنیای معدن در همین راستا گفتگویی با دکتر علی محمدی مدیر عامل آهن و فولاد ارفع داشته که از نظر می‌گذرد.

آقای دکتر محمدی، فولاد ارفع برای سهامداران خود در سال جاری چه افقی را ترسیم کرده، چه اقداماتی انجام داده و چه خبرهایی برای آنان دارد؟

مهم‌ترین خبر که اتفاقا خبر خوشی نیز هست تحقق یافتن توسعه‌های زیر سقف شرکت آهن و فولاد ارفع می‌باشد که حاصل آنها ارتقای ظرفیت تولید آهن اسفنجی از 800 هزار تن به 1.2 میلیون تن و ظرفیت تولید شمش از 800 هزار تن به 1 میلیون تن است. ضمن افزایش ظرفیت تولید، وابستگی شرکت به تامین آهن اسفنجی از بازار رفع خواهد شد و طبیعتا سود حاصل از تولید نیز افزایش خواهد یافت که شیرینی این ارتقای سود آینده قطعا کام سهامداران عمده و خرد را هم شیرین خواهد کرد.

ضمن اشاره به عملکرد 6ماهه فولاد ارفع، بفرمایید وضعیت تامین مواد اولیه این واحد فولادی چگونه بوده است؟

میزان تولید آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم شرکت در 6 ماهه اول سال 1400 به میزان 409 هزار و 975 تن بوده که تقریبا نزدیک به دوره مشابه سال گذشته است ولی میزان تولید شمش در فولادسازی شرکت در نیمه نخست سال جاری به میزان 337هزار و 971 تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 20 درصد کاهش یافته که علت آن نیز محدودیت‌های اجباری ناشی از قطع برق بوده است.

در زمینه صادرات، فولاد ارفع چه دستاوردهایی داشته است؟

با وجود محدودیت‌های برق و افت تولید، برنامه‌ریزی دقیقی در کمیته‌های تخصصی شرکت صورت گرفت و موفق شدیم حدود 105 هزار تن از تولیدات خود (45 درصد از کل تولید 6 ماهه نخست) را صادر کنیم و از این طریق ضرر و زیان ناشی از توقف برق را به حداقل برسانیم. در زمینه تامین مواد نیز خوشبختانه پایداری تولید حفظ شده اما روند افزایشی قیمت‌ها به گونه‌ای است که روند کاهشی حاشیه سود تولید فولاد همچنان ادامه دارد و زنگ خطری برای آینده است.

با این حال فولاد ارفع توانایی تغییر وضعیت و هماهنگی با موقعیت‌های به‌وجود آمده را دارد و به همین دلیل و با توجه به شرایط بازارهای بین‌المللی با همکاری مستمر واحدهای صف و ستاد این شرکت، تنها در 6 ماهه اول 1400، نزدیک به 85درصد کل صادرات محصولات درسال 1399 را صادر کرده است.

نقش فولاد ارفع در تامین نیازهای داخلی کشور چگونه بوده است؟

شرکت آهن و فولاد ارفع از سال‌های گذشته دقیقا برابر با سهمیه‌های اعلامی وزارت و حتی بیشتر از آن، محصول خود یعنی انواع شمش فولادی را در بورس کالا عرضه و سعی کرده نقش خود را در تامین خوراک تولیدکنندگان داخلی ایفا نماید و از طرفی با همفکری و مشارکت با واحدهای نورد شمش موفق شده گریدهای جدید فولادی برای رفع نیازهای تولیدکنندگان را با موفقیت طراحی و تولید کند.

با این حال به‌دلیل موقعیت جغرافیایی شرکت آهن و فولاد ارفع و استقرار آن در مرکز کشور (25 کیلومتری شهر اردکان در استان یزد) امکان حمل جاده‌ای و ریلی، نگاه و هدف اصلی شرکت ارفع حضور در بازار داخلی و تامین شمش مورد نیاز شرکتهای فولادی کشور است و به همین دلیل سهم بیشتر تولید سالیانه به بازار داخلی تخصیص داده شده است.

میزان صادرات شرکت آهن و فولاد ارفع در سال اخیر به‌دلیل شرایط حاکم و تقاضا بازارهای بین‌المللی در 7 ماهه اخیر تقریبا معادل صادرات در سال 1399 است و اگر به‌دلیل کاهش مصرف و قطع حامل انرژی شرکتهای فولادی، بازارهای بین‌المللی را تا حدودی از دست دادند پس از رفع و عادی شدن روال تولید، با تلاش مضاعف و صرف هزینه‌های بازاریابی مجدد در حال بازگشت به بازارهای بین‌المللی می‌باشیم. در همین راستا پیش‌بینی کردیم تا پایان سال در صورت نبود محدودیت مصرف حاملهای انرژی، 30درصد از کل تولید سالیانه را صادر کنیم. ما به‌دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران به راحتی دیگر شرکتهای فولادی نمی‌توانیم صادرات کنیم زیرا هزینه‌های جانبی آن برای ما گران تمام می‌شود و به همین روی در صورتی که قیمت‌های جهانی کشش و تقاضای هزینه‌های ما را پوشش دهند نسبت به صادرات اقدام می‌کنیم.

فولاد ارفع در زمینه محیط زیست، تامین آب و مسئولیت اجتماعی چه اقداماتی انجام داده است؟

شاید پررنگ‌ترین اقدام انجام شده در راستای حفظ محیط زیست و حوزه آب، مشارکت در پروژه بزرگ و ملی انتقال آب خلیج فارس به اردکان بوده که خوشبختانه تحت تاثیر این کار در آینده بسیار نزدیک میزان برداشت آب از خط انتقالی از اصفهان و منابع زیرزمینی به صفر خواهد رسید که این اقدام بسیار بزرگی است. احداث یک واحد جدید تصفیه‌خانه در راستای افزایش بازچرخانی آب در چرخه اقدام موثر دیگری در این حوزه بوده است. علاوه بر این موارد یک پروژه تحقیقاتی نسبتا بزرگ در زمینه مدیریت و فراوری سرباره‌های فولادسازی در شرف انعقاد است که امیدواریم حاصل انجام این پروژه، ارائه بهترین راهکار در زمینه مدیریت سرباره به عنوان پسماند عمده فرآیند تولید فولاد باشد.

در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز شاید مهم‌ترین بخش انجام اقدامات متعدد در شهرستان اردکان در زمان همه‌گیری کرونا بوده که از ابتدای انتشار این ویروس آغاز شده و ادامه دارد. اختصاص تمامی تولیدات واحد اکسیژن شرکت به مراکز بیمارستانی استان یزد و همچنین خرید یک دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان ضیایی اردکان بخشی از این اقدامات است.

نظر جنابعالی در خصوص حذف مصوبه‌ها و بخشنامه‌های متناقض و کاهش کف عرضه در بورس چیست؟

به طور کلی راه نجات اقتصاد، آزادسازی آن است و بهتر است اجازه داده شود عرضه و تقاضا حکمفرمای بازار باشد و نه بخشنامه و مصوبات. برخی از موانع که توسط شرکتهای فولادی یا به‌صورت واحد یا با شریک مساعی مرتفع یا بهتر است بگویم دیگر از جنس موانع تلقی نمی‌شود، صادرکنندگان فولاد یک طرف این موضوع می‌باشند. بهترین راهکار ایجاد تعامل و ارتباط دوسویه بین صادرکنندگان و سازمانهای اجرایی و نظارتی است و در این مورد استفاده از انجمن‌های تخصصی و برگزاری جلسات مشترک می‌تواند بسیار مشکل‌گشا باشد. به هر روی این مسائل و موانع قابل حل و رفع شدن است به‌شرطی که در یک مسیر مشخص هماهنگی‌های لازم توسط وزارتخانه‌های متبوع و همزمان شرکتهای صادرکننده و سازمانهای نظارتی به‌عمل آید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه