ذوب آهن اصفهان

چالش‌های ذوب آهن اصفهان در تأمین مواد اولیه/ قیمت زغال سنگ داخلی نباید افزایش یابد

چالش‌های ذوب آهن اصفهان در تأمین مواد اولیه/ قیمت زغال سنگ داخلی نباید افزایش یابد
کدخبر : 22837

محمدجعفر صالحی معاون خرید ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با چیلان در خصوص تامین مواد اولیه این شرکت اظهار داشت: متاسفانه در تامین مواد اولیه همچنان مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و هنوز اتفاق خاصی که بتوان حداقل روزنه‌ای از امید در حوزه تأمین پایدار مواد اولیه در آن دیده شود، رخ نداده است.

به گزارش رصداقتصادی و به نقل از چیلان ، محمدجعفر صالحی گفت: سهمیه ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تنی سنگ آهن دانه‌بندی ذوب آهن علی‌رغم پیگیری‌های روزانه ما هنوز محقق نشده و علی‌رغم مصوبه هیئت دولت، این سهمیه گرفتار تیر غیب شده است. ذوب آهن نه از یارانه انرژی سهمی دارد و نه از مواد اولیه؛ لذا شرایط تأمین مواد اولیه ذوب آهن بسیار شکننده است.

استفاده از گندله به جای سنگ

معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت: متاسفانه بدلیل نوسانات قیمتی و مشکلات مربوط به حوزه تأمین، به جای استفاده از سنگ به مصرف گندله روی آورده‌ایم. در حال حاضر شاهد رقابت مخربی بر سر خرید سنگ آهن درشت‌دانه هستیم و این امر، کار ذوب آهن برای تأمین مواد اولیه خود را دشوار کرده است. کنسانتره‌سازان و شرکت‌هایی نظیر گل گهر هم به دنبال خرید این نوع سنگ آهن هستند و این رقابت، وضعیت تأمین مواد اولیه شرکت ذوب آهن اصفهان را پیچیده‌تر کرده است.

وی بروز این مشکلات در تامین مواد اولیه را ناشی از سیستم‌های غیرکارشناسانه خواند و گفت: تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسانه سبب شده معادن ما همگی به سمت تولید کنسانتره بروند. بین قیمت سنگ و کنسانتره تفاوت‌هایی وجود دارد و به خاطر استفاده از این تفاوت، معادن عمدتاً به سمت کنسانتره‌سازی حرکت کرده‌اند و این امر تأمین سنگ آهن ذوب آهن را با چالش جدی مواجه ساخته و این شرکت به مصرف گندله روی آورده است.

وی ادامه داد: بروز این چنین مسائلی سبب ایجاد رقابت ناسالم در بازار می‌شود و طبعا سبب بروز فاجعه در زنجیره فولاد هستیم.

ضرورت برخورد تخصصی با مسائل زنجیره فولاد

معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت: نیاز است که به صورت تخصصی‌تر با این مسائل برخورد شود. مشکلات متعددی در زنجیره تولید فولاد ما وجود دارد. لذا برای پایان دادن به این موضوع باید تصمیم‌های کارشناسانه گرفت. می‌بایست شرکت‌های فولادی اطمینان خاطر داشته باشند که مواد اولیه آنها در زمان مناسب تامین خواهد شد تا بتوانند بدون دغدغه ذهنی به تولید محصولات خود اقدام کنند.

عرضه اختصاصی سنگ آهن دانه‌بندی

وی در پاسخ به این سوال که آیا ذوب آهن آمادگی این را دارد که مواد اولیه خود را از طریق عرضه اختصاصی سنگ آهن دانه‌بندی در بورس کالا تأمین کند، گفت: ما آمادگی لازم برای انجام این کار داریم اما قانون‌های پیچیده مانع برای این کار ایجاد کرده است.

صالحی ادامه داد: ما دو معدن برای انجام عرضه اختصاصی داریم یکی معدن چاه گز و دیگری سنگان؛ اما ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مانع این کار است و ما می‌بایست مواد اولیه خود را از طریق مزایده و بورس تأمین کنیم.

عدم کاهش قیمت سنگ آهن

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت سنگ آهن در داخل کشور همگام با قیمت‌های جهانی کاهش یافته است، گفت: قیمت سنگ آهن در بازار داخل اصلاً کاهش نیافته است. متاسفانه هنگامی که قیمت‌های جهانی سنگ آهن صعودی می‌شود ما را با دنیا مقایسه می‌کنند اما در زمان کاهش قیمت سنگ آهن این اتفاق نمی‌افتد.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان افزود: در کنار بحث قیمت‌ها و رقابت مخرب در بازار داخلی، کاهش موجودی مواد اولیه همچنان ما را اذیت می‌کند.

قیمت زغال داخلی نباید افزایش یابد

وی در خصوص افزایش قیمت زغال سنگ و کک در بازارهای جهانی و تامین این مواد گفت: در بخش وارداتی قیمت زغال افزایش زیادی داشته است و همین مسئله سبب می‌شود ما در تامین مواد وارداتی با مشکل مواجه شویم. خوشبخاته مواد اولیه سه ماه سوم سال را تامین کرده‌ایم و از این بابت فعلا مشکلی نداریم.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت: این روز‌ها زمزمه‌ای مبنی بر افزایش قیمت زغال داخلی به گوش می‌رسد و بهانه این افزایش قیمت نیز افزایش قیمت جهانی این محصول عنوان می‌شود. متاسفانه کیفیت زغال داخلی اصلا قابل قیاس با مشابه خارجی آن نیست به دلیل هم کیفیت پایین است که ما مجبوریم بخشی از نیاز خود را وارد کنیم. ما تاکنون به خوبی از معادن زغال سنگ داخلی حمایت کرده‌ایم و حاشیه سود شرکت‌های زغال سنگ بورسی بالاتر از ۵۰ درصد است. این شرکت‌ها نباید انتظار داشته باشند سرمایه‌گذاری آن‌ها برای استخراج بیشتر از محل افزایش قیمت فروش حاصل شود، بلکه سودآوری آن‌ها باید از محل فروش باشد و سرمایه‌گذاری را باید از منابع دیگری تأمین کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه