رپرتاژ اگهی /

مقایسه آمار صادرات محصولات فولادی و آهن آلات ایران در سال 1399 و 1400

مقایسه آمار صادرات محصولات فولادی و آهن آلات ایران در سال 1399 و 1400
کدخبر : 23331

در این مقاله به بررسی آمار صادرات محصولات فولادی در نیمه دوم سال گذشته و نیمه اول امسال پرداخته و نگاهی به تغییرات قیمت میلگرد، تیرآهن، پروفیل و ورق آهن خواهیم داشت.

دانستن آمار صادرات آهن آلات در درک وضعیت اقتصاد و صنعت کشور با اهمیت به شمار می‌رود؛ چرا که هر یک از محصولاتی که در آمار صادرات مقاطع فولادی واکاوی می‌شود، در صنایع روز پیشرفته و درآمدزا استفاده می‌شوند.

در این مقاله همراه شما خوانندگان محترم خواهیم بود تا آمار صادرات محصولات فولادی در نیمه انتهایی سال قبل و سپس نیمه ابتدایی امسال را به همراه قیمت میلگرد، ورق آهن، تیرآهن و قوطی آهن در این بازه‌های زمانی مورد بحث و تحلیل قرار دهیم.

مقایسه آمار صادرات محصولات فولادی و آهن آلات در سال 1399 و 1400

آمار صادرات آهن آلات در 6 ماهه انتهایی سال 1399 و 6 ماهه ابتدایی سال 1400 نشان می‌دهد که آمار صادرات محصولات فولادی به طور کلی 69 درصد افزایش یافته و از 960 هزار تن در سال گذشته به 1 میلیون و 620 هزار تن در سال جاری صعود کرده است و سهم  بیشتری از بازار واردات و صادرات را به خود اختصاص داده است.

همچنین در نیمه اول امسال مقاطع فولادی طویل 71 درصد رشد و مقاطع فولادی تخت 62 درصد رشد را نسبت نیمه دوم سال قبل تجربه کرده‌اند.

آمار صادرات میلگرد

صادرات میلگرد در نیمه دوم سال قبل 642 هزار تن گزارش شده و صادرات آن در نیمه نخست سال جاری 1153 هزار تن بوده، که حاکی از افزایش 80 درصدی در آمار صادرات مقاطع فولادی است.

قیمت میلگرد روی هم رفته از سال گذشته تا امسال افزایش یافته است. به نظر می‌رسد افزایش صادرات میلگرد ارتباطی با رشد قیمت نداشته و دلیل افزایش قیمت را بایستی در سایر فاکتورهای موثر بر اقتصاد داخلی دنبال کرد.

آمار صادرات تیرآهن

صادرات تیرآهن در نیمسال دوم سال گذشته 68 هزار تن بوده است و در نیمسال اول سال جاری نیز با به ثبت رساندن 68 هزار تن، تغییری در میزان صادرات آن در آمار صادرات آهن آلات اتفاق نیفتاده است.

قیمت تیرآهن از لحاظ تحلیل تکنیکال با شکستن سقف مقاومتی در آبان ماه سال گذشته، یک کف حمایتی در همان نقطه در شهریور ماه سال جاری در آمار صادرات محصولات فولادی ثبت کرده است.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد."

آمار صادرات پروفیل

صادرات پروفیل، نبشی و ناودانی سر جمع 60 هزار تن در شش ماهه دوم سال قبل گزارش شده بود و در شش ماهه نخست امسال با 53 درصد رشد، به میزان 92 هزار تن رسیده است.

روند قیمت پروفیل نزدیک به روند قیمت تیرآهن طی شده است و کف حمایتی پاییز سال قبل که 22,000 تومان بود در تابستان امسال به کف حمایتی تبدیل شده است. واضح است که در این بازه زمانی نوساناتی نیز رخ داده است.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"به‌دلیل کاربرد گسترده پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌ و دیگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزینه‌های پروژه، قیمت پروفیل آهن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید این مقطع فولادی و همچنین استفاده از تجهیزات به‌روز، قیمت روز پروفیل آهن نسبت به دیگر مصالح فلزی بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های گالوانیزه و کامپوزیت که در ضخامت‌های متداول 20*20، 30*30، 40*40 تولید می‌شوند، از پرکاربردترین پروفیل‌های موجود در بازار هستند."

آمار صادرات ورق آهن

صادرات ورق آهن در بررسی اجمالی 190 هزار تن در شش ماهه دوم سال گذشته و 307 هزار تن در شش ماهه اول امسال درج شده است که 62 درصد افزایش را تجربه کرده است.

در بررسی جزئی تر آمار صادرات محصولات فولادی هم قابل مشاهده است که صادرات ورق گرم امسال 237 هزار تن بوده که نسبت به صادرات 142 هزار تنی سال قبل 67 درصد افزایش یافته است. همچنین صادرات ورق پوشش‌دار در سال گذشته 30 هزار تن بوده و با 100 درصد رشد به 60 هزار تن در سال جاری رسیده است. ورق سرد هم برخلاف دو ورق آهن دیگر با 44 درصد کاهش از 18 هزار تن در سال قبلی به 10 هزار تن در سال کنونی تغییر کرده است.

قیمت ورق آهن در اواخر تابستان سال جاری بالاتر از سقف مقاومتی سال قبل، کف حمایتی در نمودار ترسیم کرده است.

کارشناسان آهن پرتال بر این باور هستند که:

“با توجه به مصرف بالای ورق آهن سیاه 2، 3، 6 و 8 در صنایع مختلف استفاده از روش نوردکاری سرد یا روش‌های مشابه اصلا به صرفه نبوده، از این رو با استفاده از روش نوردکاری گرم قیمت ورق آهنی بسیار کاهش یافته و به صرفه بوده؛ در نهایت با توجه به مناسب بودن قیمت ورق آهن سیاه، تقاضا برای این محصول بسیار بالا بوده و همین امر باعث اهمیت فراوان قیمت ورق سیاه شده است.”

مقایسه نوسانات آمار صادارت کل مقاطع طویل فولادی در نیمه دوم 1399 و نیمه اول 1400

آمار صادرات مقاطع فولادی طویل که متشکل از میلگرد، تیرآهن، قوطی آهن، ناودانی، نبشی و سایر مقاطع می‌باشد؛ در 6 ماهه آخر سال گذشته 770 هزار تن بود و این رقم در 6 ماهه ابتدای سال جاری به 1313 هزار تن یا به عبارت دیگر 1 میلیون و 313 هزار تن رسیده است و 71 درصد رشد را نشان می‌دهد.

مقایسه نوسانات آمار صادرات کل مقاطع تخت فولادی در نیمه دوم 1399 و نیمه اول 1400

آمار صادرات مقاطع فولادی تخت که از 3 نوع ورق گرم، ورق پوشش‌دار و ورق سرد تشکیل یافته است؛ در 6 ماهه دوم سال قبل  190 هزار تن بوده و با 62 درصد افزایش به ۳۰۷ هزار تن در 6 ماهه نخست امسال رسیده است.

=

تغییرات آمار صادرات بیلت و بلوم، اسلب و آهن اسفنجی

این بخش از آمار صادرات آهن آلات به آمار صادرات بیلت و بلوم می‌رسیم که در شش ماهه دوم سال گذشته 1 میلیون و 984 هزار تن و در شش ماهه اول سال جاری 2 میلیون و 325 هزار تن به ثبت رسیده که 17 درصد رشد داشته است.

صادرات اسلب نیز در شش ماهه پایان سال قبل 583 هزار تن بوده و در شش ماهه نخست امسال 1 میلیون و 170 هزار تن ثبت شده که 101 درصد از سال قبلی بیشتر است.

صادرات آهن اسفنجی 287 درصد رشد یافته است، به این صورت که در شش ماهه دوم سال گذشته و شش ماهه اول امسال به ترتیب 174 هزار تن و 673 هزار تن گزارش شده است.

جمع بندی

با بررسی آمار صادرات محصولات فولادی به این نتیجه می‌رسیم درصد رشد مقاطع طویل فولادی از مقاطع تخت فولادی بیشتر است. همچنین عمده سهم در آمار صادرات آهن آلات متعلق به مقاطع طویل فولادی بوده و سهم کمتر به مقاطع تخت فولادی رسیده است.

در مطالعه آمار صادرات مقاطع فولادی نیز میان 6 محصول گروه مقاطع فولادی، بیشترین درصد رشد صادرات مربوط به ورق پوشش‌دار و کمترین آن هم مربوط به ورق سرد است. بیشترین میزان صادرات در این گروه بر حسب هزار تن در سال گذشته مربوط به میلگرد بوده و امسال نیز متعلق به میلگرد باقی مانده است. کمترین میزان صادرات این گروه، هم در سال قبل و هم سال جاری مربوط به ورق سرد است.

در گروه محصولات فولاد میانی بیشترین میزان صادرات مربوط به بیلت و بوم، ولی بیشترین درصد رشد صادرات مربوط به اسلب است.

سخن پایانی

میلگرد، ورق آهن، تیرآهن و قوطی هر کدام نقش مهمی به ترتیب در افزایش مقاومت بتن، صنایع فولادی، بدنه سازه‌ها و چارچوب درب و پنجره بر عهده دارند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این محصولات و قیمت روز آنها می‌توانید از سایت آهن پرتال دیدن نمایید.

با این که افزایش آمار صادرات آهن آلات را می‌توان روند مثبتی ارزیابی کرد؛ ولی بدیهی است که محصولات بازار صادرات هر چه قدر از سمت محصولات اولیه و خام به سمت محصولات پیچیده‌تر و مصرفی حرکت کند، ارزش افزوده، اشتغال و رشد اقتصادی بیشتری به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال فرض کنید یک شمش آهن قیمت کمتری نسبت به ورق فولادی دارد، ورق فولادی قیمت کمتری نسبت به بدنه اتومبیل دارد و یک اتومبیل سر هم شده که در آن از محصولات فولادی مختلف بهره جسته شده است قیمت بیشتری از همه مواردی که گفته شد دارد، ضمن این که در هر یک از مراحل این تبدیل شمش آهن به یک دستگاه پیشرفته عده‌ای صاحب شغل می‌شوند.

برای اطلاع از قیمت انواع محصولات فولادی می‌توانید به سایت آهن پرتال مراجعه کنید، کارشناسان آهن پرتال (ahanportal (https://ahanportal.com/)) قیمت انواع آهن آلات را به صورت لحظه‌ای آپدیت می‌کنند تا به شما در خرید مطمئن کمک کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه