معدن «تاش» نیازمند پیگیری مشترک سمنان و خراسان شمالی

کاش «تاش» به آلومینای جاجرم بازگردد

کاش «تاش» به آلومینای جاجرم بازگردد
کدخبر : 23567

شرکت آلومینای جاجرم تنها تولید کننده پودر آلومینا در ایران است که خوراک بسیاری از کارخانه های داخل کشور را تامین می کند.

به گزارش رصد اقتصادی به نقل از دنیای معدن، سالانه در این واحد تولیدی حدود ۲۴۰ هزار تن پودر آلومینا و ۱۰ هزار تن شمش آلومینا ایجاد می شود که قسمتی از نیاز کشور را تامین می کند، این واحد تولیدی استراتژیک در کشور برای انجام تولید نیاز به ماده اولیه بوکسیت دارد و در همین راستا برای تامین نیازهای خود اقدام به اکتشاف معدن در داخل استان و خارج آن کرده است.

معدن "تاش" در استان سمنان یکی از معادنی است که پروانه بهره برداری آن متعلق به شرکت آلومینای جاجرم است اما از سال ۹۸ دیگر اجازه برداشت از این معدن به شرکت مذکور داده نشد. این در حالی است که تاش یکی از تامین کننده های خوراک باکیفیت آلومینای جاجرم بوده و بنا به گفته مسئولان این شرکت عدم اجازه بهره برداری از آن سبب شده تا هزینه های زیادی بر دوش این شرکت برای تامین خوراک مورد نیاز تحمیل شود.

هزینه های زیاد آلومینا برای اکتشاف معادن جدید

تردال مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: معدن تاش یکی از معادن شرکت آلومینای جاجرم است که ماده اولیه مورد نیاز خود (بوکسیت) را از این محل تامین می کرد.

وی با اشاره به اینکه این معدن در استان سمنان قرار دارد، اظهار کرد: از سال ۹۸ به علت بروز برخی از مشکلات، دیگر اجازه برداشت بوکسیت از این معدن به شرکت داده نشد.

تردال افزود: برای اینکه شرکت بتواند از مواد معدنی این معدن استفاده کند، جلسات زیادی با حضور مسئولان ایمیدرو، سمنان و شاهرود برگزار شد اما نتیجه بخش نبود.

وی با تاکید بر اینکه مواد معدنی موجود در معدن تاش، بسیار باکیفیت و مناسب بود، ادامه داد: عدم اجازه برداشت از این معدن از سوی استان سمنان سبب شده تا شرکت آلومینای جاجرم متحمل هزینه های زیادی برای پیدا کردن و اکتشاف معادن جدید در استان های دیگر شود.

تردال تصریح کرد: این امر حتی موجب شده تا آلومینای جاجرم برای تامین مواد اولیه خود به سوی واردات بوکسیت از خارج کشور گام بردارد. وی خرید بوکسیت از بخش خصوصی را از دیگر راه های تامین مواد اولیه این شرکت بیان کرد.

خراسان شمالی تنها بهره بردار شرکت آلومینای جاجرم نیست

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان نیز در ادامه در گفت و گویی، با اشاره به اینکه بوکسیت ماده اولیه مورد نیاز شرکت آلومینای جاجرم بوده و معدن تاش یکی از محل های تامین این ماده اولیه باکیفیت بوده است، تاکیدکرد: شرکت آلومینای جاجرم تنها شرکت تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است بنابراین این واحد بزرگ تولیدی فقط متعلق به خراسان شمالی نبوده بلکه تمام کشور، بهره بردار آن است.

هیچ مشکل زیست محیطی در معدن تاش رخ نداده

وحیدی گفت: با فرافکنی برخی از افراد و مطرح کردن برخی از موضوعات همچون وجود مشکلات زیست محیطی در اطراف معدن تاش، از برداشت مواد معدنی این مکان جلوگیری شد؛ این در حالی است که هیچ مشکل زیست محیطی در منطقه وجود نداشته و از سوی دیگر شرکت آلومینای جاجرم مسئولیت اجتماعی خود را در آن منطقه انجام داده است.

وحیدی خاطرنشان کرد: ما در حوزه نظارتی کار می کنیم و نباید مانع تولید شویم، باید به سوی انجام کارهای کارشناسی برویم و جلساتی با حضور متخصصان حوزه صنعتی و محیط زیست برگزار تا مشکل حل شود.

وی با تصریح بر اینکه مکانیسم برداشت از معدن تاش باید دوباره آغاز شود، گفت: پودر و شمش تولیدی از این شرکت به بیشتر صنایع کشور می رود و تعداد زیادی از صنایع از آن استفاده می کنند. بنابراین محصول تولیدی در شرکت آلومینای جاجرم، محصولی استراتژیک بوده و ارزش افزوده صادراتی به همراه دارد و نباید در روند تولید آن خللی وارد کرد.

نماینده مردم بجنورد افزود: طی جلسه ای با حضور معاون اول رئیس قوه قضائیه که چندی پیش در خراسان شمالی حضور پیدا کرده بود این مسئله مطرح و درخواست رسیدگی برای برداشت از معدن تاش با رعایت مسائل زیست محیطی داده شد.

62104324

آلومینای جاجرم برای تامین مواد اولیه به معدن"تاش" نیاز دارد

علی اصغر رضا زاده معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز گفت: آلومینای جاجرم برای تامین مواد اولیه (بوکسیت) به معدن تاش نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه معدن تاش در استان سمنان واقع شده است، افزود: اما مجوز و پروانه بهره برداری این معدن به نام شرکت آلومینای جاجرم صادر شده است.

رضازاده ادامه داد: چند سالی است که با مطرح شدن مسائلی همچون قرار گرفتن این معدن در منطقه حفاظت شده، بهره برداری از آن تعطیل شده، این درحالی است کارخانه فرآوری بوکسیت در جاجرم واقع شده و در هر جایی از ایران نمی توان کارخانه ای همچون آلومینیای جاجرم را مشاهده کرد.

نیاز ۹۰۰ هزار تنی شرکت آلومینای جاجرم به بوکسیت در سال

جعفرزاده رئیس بهره برداری معادن جاجرم در شرکت آلومینا نیز در ادامه در گفت و گویی، اظهارکرد: در حال حاضر شرکت آلومینای جاجرم به ۹۰۰ هزار تن ماده بوکیست در سال نیاز دارد که این میزان از خوراک از معادن داخل و خارج استان تامین می شود.

وی افزود: حدود ۶۰۰ هزار تن از بوکسیت مورد نیاز از معادن داخل استان و مابقی نیز از معادن خارج استان تامین می شود.

جعفرزاده تاکیدکرد: در این فاز تولیدی به هیچ عنوان از بوکسیت کم عیار استفاده نمی شود؛  تمامی بوکسیت های استفاده شده از عیار بالایی برخوردار هستند و یا اینکه در بازه متوسط قرار دارند.

62104351

تولید ۲۵۰ هزار تنی پودر و ۱۰ هزار تنی شمش در آلومینای جاجرم

رستگار رئیس اداره صنایع معدنی اداره کل صمت خراسان شمالی همچنین در گفت و گویی ادامه داد: ظرفیت کنونی شرکت آلومینای جاجرم برای تولید پورد آلومینا ۲۵۰ هزار تن است که سالانه حدود ۲۴۰ هزار تن پودر تولید می شود.

وی ظرفیت این شرکت برای تولید شمش را ۴۰ هزار تن در سال بیان کرد که اکنون سالانه حدود ۱۰ هزار تن تولید می شود.

مذاکره با مردم محلی و سازمان های مردم نهاد برای رفع مشکل معدن تاش

خداداد غریب پور رئیس پیشین سازمان ایمیدرو نیز که چندی پیش در خراسان شمالی حضور یافته بود در ارتباط با شرکت آلومینای جاجرم بیان کرد: این شرکت تنها واحد تولیدی پودر آلومینا در کشور است و اصرار بر این داریم تا با شناسایی ذخایر جدید شرکت را توسعه دهیم.

وی افزود: چنانچه در اکتشافات به ماده معدنی برسیم به طور حتم توسعه ظرفیت خواهیم داشت.

غریب پور در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز این شرکت که بوکسیت است، گفت: در برنامه طرح جامع آلومینا، ظرفیتی که پیش بینی کرده ایم ۱.۵ میلیون تن بود که هم اکنون به ۷۸۰ هزار تن رسیده ایم.

رئیس پیشین سازمان ایمیدرو افزود: شرکت آلومینا جاجرم تنها تولید کننده پودر آلومینا است که در اکتشافات جدید به دنبال سرمایه گذاری جدید برای دستیابی به بوکسیت هستیم.

وی در ارتباط با معدن تاش نیز اظهارکرد: در حال حاضر برداشت ماده معدنی از این معدن به علت مسائل اجتماعی متوقف است و در حال صحبت با مردم محلی و سازمان های مردم نهاد هستیم تا مشکلات مرتفع شود.ایسنا

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه