ذوب‌ آهن اصفهان

ذوب‌ آهن اصفهان از خوش آتیه‌ترین صنایع فولادی کشور است

ذوب‌ آهن اصفهان از خوش آتیه‌ترین صنایع فولادی کشور است
کدخبر : 23716

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان گفت: با توجه به طرح آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در راستای واقعی شدن قیمت‌ها، ذوب آهن به علت استفاده از روش کوره بلند، کمترین آسیب را خواهد دید و در شمار خوش آتیه‌ترین صنایع فولادی کشور قرار می‌گیرد.

به گزارش رصد اقتصادی: منصور یزدی‌زاده در ارتباط با وضعیت تولید محصولات فولادی در ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: خرداد  ۹۷ در حالی ذوب آهن را تحویل گرفتم که شرایط حاکم بر آن، این شرکت را به مرز ورشکستگی رسانده بود.

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان به زیان انباشته یک هزار میلیارد تومانی این شرکت در گذشته اشاره کرد که باعث شد مشمول ماده ۱۴۱ شود و ارتباط آن با تمام بانک‌ها قفل شده بود و ادامه داد: ذوب آهن با مشکلات مالی بسیاری مواجه بود و توان پرداخت بدهی را نداشت به این‌صورت که حتی حقوق پرسنل از محل تسهیلات بانکی با ۲۷ تا ۲۸ درصد سود پرداخت می‌شد که با جریمه‌های آن به ۳۰ درصد می‌رسید.

یزدی زاده اظهار داشت : در آن زمان پروژه های ذوب آهن همچون پی سی آی ، ریل ، اکسیژن  و .... متوقف بود و تامین قطعات و نیازها امکان پذیر نبود و شرایط به سمتی می رفت که باید این شرکت واگذار می شد .

وی با بیان اینکه مخالف جدی واگذاری ذوب آهن بودم بنابراین با داشتن کارشناسان و کارگران فهیم توانستیم بار دیگر ذوب آهن را به‌رغم وجود این دیدگاه که ذوب‌آهن بعد از ۵۰ تا ۶۰ سال فرسوده شده است روی پا نگهداریم، ادامه داد: فرایند تولید در ذوب آهن مطابق با فرایند جهانی است و هم اکنون بالغ بر ۷۵ درصد فولاد در جهان به روش کوره بلند تولید می‌شود.

یزدی‌زاده با اشاره به اینکه متاسفانه از سوی برخی این دیدگاه وجود داشت که ذوب آهن باید واگذار شود و یا می‌توان از روش تولید فولاد در فولاد مبارکه استفاده کرد، ادامه داد: عملیاتی کردن این سخنان به معنای مرگ ذوب‌آهن است، قیاس ذوب آهن با شرکت‌های بزرگ فولادی در کشور مع‌الفارق است به این صورت که سایر واحدهای تولیدی برای احیای سنگ آهن از گاز طبیعی استفاده می‌کنند که به وفور در دسترس است و بسیار ارزان در اختیار آنها قرار می‌گرفت که البته اکنون با چالش مواجه شده است .

وی گفت: این در حالی است که ذوب آهن برای احیای سنگ آهن از ذغال و کک استفاده می‌کند و برای این کار نیاز به روی پا نگهداشتن تمام معادن ذغال سنگ کشور است و چون در مواقعی نیاز کمی و کیفی ذوب آهن تامین نمی‌شود اقدام به واردات با قیمت‌های گزاف می شود به طوری که کک را با قیمت جهانی ۷۰۰ دلار و ذغال سنگ را با قیمت ۴۰۰ دلار  خریداری می کنیم که قابل قیاس با قیمت انرژی سایر فولادسازان کشور نیست.

یزدی زاده گفت : با توجه به اینکه قیمت انرژی برای تولید ذوب آهن مانند سایر نقاط دنیا گران است ، ۵۰ درصد قیمت تمام شده این شرکت اختصاص به حامل های انرژی دارد حال آنکه با وجود افزایش قیمت های حامل های انرژی ، این نسبت برای سایر فولادسازان  کشور ۱۰ درصد است .

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه ذوب آهن فرسوده نیست بلکه باید فعالیت های انجام شود که قیمت انرژی کاهش یابد، گفت: یکی از اقدامات ما در این زمینه استفاده از روش تزریق پودر ذغال به کوره بلند با استفاده از سیستم “پی سی آی” است که جایگزین کک می شود و پروژه آن اجرا شد . از آنجایی‌که مشابه آن در داخل نیست و طرف خارجی هم حاضر به آموزش پرسنل ما نمی‌شد بنابراین به روش سعی و خطا و استفاده از مشاوران خارجی روش پی سی آی را در ذوب آهن راه اندازی کردیم.

وی گفت: با مجموعه اقدامات انجام شده هم اکنون ذوب آهن از آن شرایط سختی که این شرکت را به مرحله ورشکستگی نزدیک کرده بود خارج شده است و به نقطه مطلوب رسید و امیدواری برای آینده ایجاد شده به ویژه برای سهامداران که از سال ۹۲ به پیشرفت ذوب آهن دلبسته‌اند.

یزدی زاده بیان کرد: اجرای پروژه هایی همچون پی سی آی که قیمت تمام شده را کاهش می دهد و همچنین تولید ریل که یک محصول استراتژیک است و دروازه ای شد به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر ،  موفقیت امروز ذوب آهن را رقم زد که در واقع ثمره یک کار جمعی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه