رپرتاژ اگهی

تاریخچه برش لیزری فلزات

تاریخچه برش لیزری فلزات
کدخبر : 24576

یکی از رایج‌ترین مواد‌ی که برای برش آن از تکنولوژی لیزر استفاده می‌شود، فلز می‌باشد. فلز انوع‌های مختلفی دارد که ممکن است صد‌‌ها نوع باشد. این متریال چه در ابتدا کار و چه در انتهای کار مورد استفاده قرار بگیرد در هر دو مرحله به برش لیزر نیاز دارد. از این رو در این مقاله قصد داریم تا درمورد برش لیزر فلزات و انواع آن‌ها را به شما شرح دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه پارسا لیزرباشید.

یکی از رایج‌ترین مواد‌ی که برای برش آن از تکنولوژی لیزر استفاده می‌شود، فلز می‌باشد. فلز انوع‌های مختلفی دارد که ممکن است صد‌‌ها نوع باشد. این متریال چه در ابتدا کار و چه در انتهای کار مورد استفاده قرار بگیرد در هر دو مرحله به برش لیزر نیاز دارد. از این رو در این مقاله قصد داریم تا درمورد برش لیزر فلزات و انواع آن‌ها را به شما شرح دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه پارسا لیزرباشید.

برش لیزری فلزات

تاریخچه برش لیزری فلزات

اولین برش لیزری در سال 1965 برای سوراخ کردن سوراخ  توسط مهندسی برث غربی مرکز تحقیقات انجام شد. انگلیسی ها نیز در سال 1967 به کشف جت اکسیژن لیزر برش فلزات رسیدند که دراوایل دهه 1970 تولید این فناوری آغاز شد.. 

روش های برس لیزری 

برش لیزری فلزات به دو قسمت سنتی و مدرن تقسیم می شود که شامل : 

سنتی :

۱ - فرز کاری: فرز کاری یکی از روش های قدیمی برش فلزات محسوب می شود 

۲- تراشکاری: این روش به صورت دورانی است و می تواند با تغییر وضعیت دستگاه  به اشکال مختلف مانند مخروطی هم تولید کند. 

۳- سنگ زنی :  در روش زنگ زنی برای برداشتن ماده از روی فلز با ساییدن سنگ انجام می شود، کاربرد این روش در سطح هایی با کیفیت بالا است و میزان ضخامت کمی از روی قطعه برداشته می شود.  

۴- سمباده زنی: این روش هم شبیه روش سنگ سنی است اما تفاوتش در این است که میزان ضخامت یا بار برداشته شده از روی قطعه سنگ زنی کمتر می باشد. 

۵- رزوه زنی : برای پیج و مهره و رزوه زنی روش های مختلفی وجود دارد که از جمله از آن می توان به قلاویز و حدیده، استفاده از دستگاه های فرز یا تراش، رولینگ و فرمینگ اشاره کرد. 

مدرن:

در روش مدرن صرفه جویی در وقت و هزینه و همچنین کیفیت بهتری نسبت به روش های سنتی است که عبارتند از : 

برش هواگاز:  یکی دیگر از روش های برش فلزات برش هواگاز است که برای برش آهن و فولاد کاربرد دارد و بسیار قدیمی است. این روش لبه های تمیز و دقیقی تولید می کند. این روش برای ضخامت های ۱۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر مناسب است ولی با استفاده از یک روش های دیگر برای ضخامت های ۶ تا ۳۰۰ میلی متر هم کاربرد دارد.

برش لیزر فلزات چه کاربردی دارد ؟ 

کاربرد آن در صنایعی مانند خودرو‌سازی، پلاک‌سازی، قطعه‌سازی، زیورآلات و بدلیجات، مشبک ساز، تبلیغات، لوازم تزئینی، معرق و پزشکی و ... می شود. این تکنولوژی باید با دقت و ظرافت بالا و به راحتی روی متریال هایی همچون آهن، برنج، استیل، برنز، فولاد و آلومینیوم  آنجام شود. برش لیزر فلزات از کوچک ترین قطعات تا بزرگ قطعات را در بر می‌گیرد. اهمیتی که برش فلزات داد این است که بسیار دقیق، بدون لبه های اضافی و برش یکنواخت از ۰ تا ۱۰۰ قطعات اشاره کرد

در لیزر فلزات از چه دستگاهی استفاده می‌شود؟

برش لیزر فلزات باعث کاهش هزینه و حفظ نکات ایمنی می شود به همین دلیل پدید آمدن تکنولوژی های پیشرفته برای برش فلزاتی مانند  آهن، استیل، آلمینیوم و برنج، تقاضای افراد را افزایش داده است‌. فلزات را با دستگاه‌های مختلفی برش می دهند که یکی از این دستگاه ها لیزر فیبر است

برش پلاسما: این روش مزیت هایی همچون تنوع بالا در قیمت کاربرد زیادی دارد و سرعت بالاتری نسبت به روش هواگاز دارد و برای فلزاتی که ضخامت ۱ میلی متر تا ۳۰ میلی متر دارند استفاده می شود. که با استفاده از یونیت های خاص می تواند بازه بین 0.5 تا 160 میلی متر را افزایش دهد. 

برش لیزر : یکی دیگر از روش های مدرن برش لیزر است که بازه بین ۱۰ تا ۲۵ میلی متر را در بر می گیرد. این روش به دلیل سهولت و استفاده بدون اپراتور برش طرفدار زیادی دارد. برش لیزر ضخامت پایین سرعت بالایی دارد اما با افزایش ضخامت سرعت آن هم کاهش می یابد

برش واترجت : در این نوع برش از فشار آب که دقت بالایی هم دارد برای برش استفاده می کنند. کیفیت لبه ها در برش لیزر فلزات کمتر از برش واترجت است. دلیل آن نبود تنش گرمایی برای فلز است. روش برش واترجت برای هر نوع فلز با هر ضخامتی استفاده می شود. 

برش ورق با گیوتین : یکی از روش های سریع و بهینه برای برش ورق با گیوتین می باشد. برش در این روش بسیار تمیز و چهار گوش است. این دستگاه فشار و زاویه مناسبی در برش ایجاد می کند. این دستگاه به سی ان جی مجهر است. برای کنترل فعالیت دستگاه با تنظیمات فاصله تیغه ها و تنظیم جریات برای انواع ورق ها مورد استفاده قرار می گیرد. 

مزیت های برش لیزری چیست ؟ 

  • در این روش نیازی به شیوه های سنتی نیست و قطعات بعد از برش سی ان جی نیاز به  ماشین کاری مجدد نیست. 
  • در روش برش لیزرهیچ گونه سوختگی روی طرح کار و پلیسه پشت کار صورت نمی گیرد.
  • در برش اشعه لیزر اشعه به صورت کانونی می تابد و در این صورت دمای  قطعات قبل و بعد از برش دمای آن به صورت نامحسوسی تغییر می کند و در نتیجه مواد خواص مکانیکی و فیزیکی خودش را از دست نمی دهد.
  • توان منبع تولید کننده لیزر بسیار بالا است و برای همین دستگاه های لیزر در برش لیزر قطعات سرعت بسیار بالایی دارند. 
  • در این تکنولوژی با ابزار هایی مانند اتوکد و ... طرح های پیچیده و دو بعدی قابل طراحی هستند. 
  • در روش برش لیز فلزات هیچ فشار فیزیکی ای روی قطعه ای که برش می خورد وارد نشده  و در نتیجه باعث له شدن لبه قطعه نمی شود.
  • برش فلزات با دقت بالایی انجام می شود که این دقت با توجه به ضخامت متفاوت می باشد. 

انواع برش لیزری 

برش لیزری که با دستگاه های لیزر سی ان جی انجام می شود به دو بخش برش لیزری فلزات و برش لیزری غیر فلزات تقسیم می شود. 

برش لیزری غیر فلزات 

این روش در مواد  غیر فلزی مانند ام دی اف، پارچه، چرم طبیعی و مصنوعی، پلکسی گلاس، مواد پلاستیکی و غیر پلاستیکی استفاده می شود. به طور کلی دستگاه های برش لیزری با لیزر سی او دو کار می کنند و از آن ها برای مواد های غیر فلزی به جز مواد کانی مانند کاشی، سرامیک، شیشه و آیینه استفاده می شود.

برش لیزری فلزات 

برای برش فلزات روش های مختلفی وجود دارد که از جمله این روش ها می توان به برش لیزری،  برش واترجت، هوابرش، برش پلاسما، برش با تیغع های برش و ... را مثال زد.  برش لیزری در موارد دیگری مانند برش فلزاتی که ضخامت آن ها کم است ( معمولا کمتر 8 میلی متر) یا زمانی که تلورانس مورد نظر پایین می باشد و به دقت برش بالا باشد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که دستگاه های لیزری که بتوانند فولاد چند سانتی متر هم ببرند، وجود دارند. اما به دلیل هزینه خرید و مصرف برق بالایی که دارند معمولا زیاد از آن ها استفاده نمی شود. 

دستگاه برش لیزری سی ان جی 

همانطور که می دانید روزانه تکنولوژی پیشرفته تر شده و اقدامات زیادی در این زمینه صورت می گیرد و برای همین هم استفاده از این تکنولوژی ها روزانه افزایش می یابد. یعنی هر چقر قطعات ساخته شده و مونتاژ شده کیفیت و دقت بالاتری داشنه باشند، ما بیشتر به استفاده از دستگاه های سی ان جی پیشرفته احتیاج داریم. در مقابل آن هر چقدر که خطا در این مرحله افزایش یابد کیفیت و دقت در ساخت قطعه هم کاهش می یابد. دستگاه های سی ان جی بهترین گزینه برای استفاده در این مرحله است که دلیل آن دقت و کیفیت بالایی و نیز زمان لازم برای برش قطعات آهنی و غیر آهنی، آلیاژی، آلومینیومی و به بطور کلی هر نوع آلیاژ فلزی را کاهش می دهد. کشور سازنده این نوع دستگاه ها نیز آلمان می باشد که قابلیت برش هر نوع شکل و طرحی را دارند.

مزایای استفاده از دستگاه های برش لیزر سی ان سی 

1- نبود سوختگی ناشی از برش 

2- ضایعت کم 

3- ایجاد سوراخ و شیار های ریز تا 1 میلی متر 

4- عدم وجود تمرکز تنش 

5- سطح بالا در صافی 

6- برشی بدون ایجاد پلیسه تا 0.1 میلی متر که دقت بالایی هم دارد

7- ساخت اشکال دلخواه و پیچیده سفارشی بدون محدودیت 

در فرایند دستگاه های برش لیزر سی ان سی چه نوع گازی مصرف می شود؟ 

گاز هایی که در برش لیزر فلزاتی مانند آهن، و آلیاژ، استنلس استیل آلومینیوم و گالوانیزه استفاده می شود در فرایند برش فلزات یاری می رساند. گاز عای اکسیژن و نیتروژن از جمله گاز هایی هستند که بیشتر در برشکاری لیزر استفاده می شوند. اگر به دنبال کیفیت مناسب و دقت بالاتر هستند گاز نیتروژن این خواسته شما را برآورده می کند. البته باید در نظر داشته باشید که این موضوع هم به خواسته مشتری و نوع فلز آلیاژ هایی مورد استفاده برای برش لیزر گاز ها است، بستگی دارد. مثلا برای برش ورق های استنلس استیل و آلمونیوم و ... جهت کیفیت بهتر و به وجود نیامدن سیاهی  در محل برش داده شده حتما باید از گاز نیتروژن برای برش کاری استفاده شود. 

منبع: http://parsalaser.com/services/metals-laser

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه