سازمان مدیریت صنعتی

تبدیل شدن مسئولیت اجتماعی و صنعت سبز به بخشی از مدل کسب‌وکار شرکت‌ها

تبدیل شدن مسئولیت اجتماعی و صنعت سبز به بخشی از مدل کسب‌وکار شرکت‌ها
کدخبر : 24665

پنجمین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با موضوع فرهنگ صنعتی، صنعت سبز و مسئولیت اجتماعی با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، کیانی بختیاری در این همایش با موضوع صنعت سبز؛ رویکرد سازمان‌ها و دولت‌ها به سخنرانی پرداخت.

وی در خصوص اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتی و سازمانی اظهار داشت: از منظر اجتماعی، شرکت‌ها هر یک به میزانی از منابع عمومی برای تحقق سودآوری استفاده می‌کنند، بنابراین باید تا حدودی منافع عمومی نیز ایجاد کنند. همچنین، عملیات برخی شرکت‌ها تبعات اجتماعی و زیست‌محیطی دارد که می باید مورد  توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: از منظر شرکتی نیزایفای نقش مسئولیت اجتماعی در بهبود تصویر شرکت در افکار عمومی؛ ارتقای برند؛ کاهش برخی ریسک‌ها از جمله ریسک منابع انسانی؛ افزایش وفاداری مشتریان؛ افزایش جذابیت شرکت برای سرمایه‌گذاران و استفاده از برخی معافیت‌های قانونی تاثیر بسزایی دارد.

وی در خصوص رویکردهای مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی شرکتی و سازمانی خاطرنشان کرد: در سازمان های دوسو توان،  دارای این قابلیت هستند که از یک سو توسعه صنعتی  و درآمد زایی را محقق کنند و از سوی دیگر به توسعه مناطق کم برخوردار و فعالیت های زیست سازگار بپردازند.

کیانی بختیاری ضمن تعریف سازمان‌های هیبریدی بیان داشت: سازمان های هیبریدی گونه ای از سازمان های دوسوتوان هستند که از یک طرف دارای  ماموریت فرهنگی -  اجتماعی و زیست محیطی و از طرف دیگر، دارای ماموریت  کسب و کار و درآمد زایی هستند.

وی در خصوص تعریف سازمان با فرهنگ هیبریدی افزود: شکل جدیدی از سازمان پدید آمده است که مزیت رقابتی را تنها بر اساس  سودآوری، کیفیت کالاها و خدمات نمی داند، بلکه مزیت رقابتی آن توانایی تغییرات اجتماعی و زیست محیطی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به سازمان‌های "دوناتی" گفت: در پارادایم سازمان‌‌های دوناتی هدف اول حفظ پایداری محیط زیست و عدم تجاوز از سقف زیست‌محیطی و هدف ثانویه کسب درآمد است. رهبران سازمان‌‌های دوناتی، ملاحظات زیست‌محیطی در تمامی تصمیمات خود وارد می‌کنند در نتیجه، سازمان‌های دوناتی سازمان‌هایی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی هستند.

وی در تعریف سازمان های شهروند شرکتی اظهار داشت: شرکت‌ها دیگر، یک ماهیت حقوقی ندارند که هدف اول آن سودآوری و پاسخگویی به سهامداران باشد، بلکه به شهروندانی تبدیل شده‌اند که در قبال جامعه مسئول هستند و باید به شهروند شرکتی خوب تبدیل شوند.

کیانی بختیاری ویژگی‌های شهروند شرکتی خوب را برنامه‌ریزی در جهت حداقل‌سازی تأثیرات منفی کسب‌وکار بر محیط و اجتماع و کارکنان؛ استفاده از منابع شرکت برای منافع اجتماعی؛ ایجاد زنجیره‌های خلق ارزش پایدارو نوآوری اجتماعی عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث اقتصاد، صنعت سبز و رویکرد دولت‌ها پرداخت و تاکید کرد: اقتصاد سبز، اقتصادی است که در آن رشد از طریق سرمایه‌گذاری سبز و پیاده‌سازی اقداماتی که منجر به سرمایه‌گذاری‌های مسئولیت‌پذیر هم در بخش خصوصی و هم دولتی شود، تحقق یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: صنعت سبز، به صنعتی اطلاق می شود که در تأمین مواد اولیه؛ فرایندهای تولید؛ مدیریت چرخه مواد و محصولات و مدیریت پسماندها، به‌گونه‌ای عمل می‌کند که کمترین آثار زیست‌محیطی را به جا می‌گذارد.

وی در خصوص رویکرد دولت‌ها در صنعت سبز گفت: رویکرد اول، سبزسازی صنایع موجود از طریق اصلاح فرایندهای صنایع است به‌گونه‌ای که در مراحل قبل، حین و پس از تولید محصول یا ارائه خدمت، کمترین آثار زیست‌محیطی ممکن پدید آید.

 کیانی بختیاری برخی از اقدامات اساسی در سبزسازی را شامل استفاده از منابع تجدیدپذیر؛  به حداقل رساندن استفاده از سوخت‌های فسیلی و همچنین، به حداقل رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای عنوان کرد.

وی رویکرد دیگر دولت‌ها در صنعت سبز را توسعه صنایع سبز دانست که به معنای توسعه کسب‌وکارها و صنایعی است که هدفشان ایجاد پایداری در محیط زیست است، و نمونه‌های آن صنایعی نظیر بازیافت مواد، مدیریت ضایعات، تصفیه آب، حمل‌ونقل ضایعات و ... هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به مبحث رویکرد دوگانه زدایی دولتها درقبال رشد اقتصادی و محیط زیست پرداخت واظهار داشت: در صنعت سنتی، فعالیت صنعتی به معنی "خیر" در رشد اقتصادی و "شر" برای محیط زیست است. اما در صنعت سبز، دوگانه خیر اقتصادی و شر اقتصادی از بین می‌رود و زوج جدیدی تشکیل می‌شود که خیر اقتصادی و خیر محیط زیستی است.

 وی خاطرنشان کرد: در مقوله دوگانه زدایی، دولت‌ها، سیاست‌گذاران و فعالان صنعتی در تلاشند که نرخ رشد فشار بر محیط زیست، همواره کمتر از نرخ رشد اقتصادی باشد. 

کیانی بختیاری انواع دوگانه زدایی دولت ها در صنعت سبز را شامل دوگانه زدایی مطلق ونسبی عنوان کرد.

وی افزود: در دوگانه‌زدایی مطلق، فشار بر محیط زیست ثابت است یا حتی به موازات رشد اقتصادی، فشار بر محیط زیست کاهش می‌یابد.

 مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: دوگانه زدایی نسبی وقتی رخ می‌دهد که فشار بر محیط زیست وجود دارد ولی با نرخی پایین‌تر از رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، صنایع دوستدار محیط زیست را صنایعی دانست که از مواد اولیه پایدار برای تولید محصولات دوستدار محیط زیست استفاده می‌کنند؛ یعنی محصولاتی که هم در چرخه تولید، هم مصرف و هم بازیافت، آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.

کیانی بختیاری در خصوص علت رویکرد دولت ها به صنایع دوستدار محیط زیست گفت: رشد اقتصادی صنایع سبز نشان‌دهنده افزایش اقبال عمومی به این صنایع و توجه عمومی به مسئولیت اجتماعی است. علاوه بر این، در آینده صنایع غیرسبز، به‌طور روزافزونی مورد اقبال کمتر عمومی قرار خواهند گرفت. علاوه بر این برا ی کشورهای در حال توسعه، الزامات قانونی در مورد گازهای گلخانه‌ای طبق توافق‌نامه‌های بین المللی ایجاد شده است.

وی در پایان ضمن بیان برنامه دولت ها برای  توسعه الزامات زیست سازگار در خصوص آینده مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی به یک الزام برای شرکت‌ها تبدیل واستانداردهای قانونی آن تدوین شده است. همچنین شرکت ها به گزارش دهی مسئولیت اجتماعی مکلف شده‌اند. افزون بر این، مصرف‌کنندگان به شرکت‌های متعهد به مسئولیت اجتماعی، صنعت سبز و سبزسازی صنایع، اقبال عمومی بیشتری نشان می دهند بنابراین مسئولیت اجتماعی و صنعت سبز به بخشی از مدل کسب‌وکار شرکت‌ها تبدیل خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه