صفری، معاون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات مطرح کرد:

حوزه سرب و روی کشور نیازمند نگاه درست حاکمیتی و حضور پررنگ بخش خصوصی است

 حوزه سرب و روی کشور نیازمند نگاه درست حاکمیتی و حضور پررنگ بخش خصوصی است
کدخبر : 25431

معاون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، اولین مشکل اکتشافی حوزه سرب و روی را نگاه حاکمیتی دانست که بیشتر معطوف به حوزه صنعت فولاد است.

 

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از معدن نامه ، صفری عنوان کرد: پیش‌تر عنوان شده بود که تصویر جامعی از صنعت سرب و روی نداریم و به اطلاعات جهانی بسنده شده است اما اکنون شاهد هستیم اطلاعاتی جامع از این حوزه در اختیار داریم و وضعیت کشور به صورت سالانه پایش می‌شود. بر همین مبنا طرح جامع صنعت سرب و روی در سال ۹۹ تدوین گردید و همچنین افق ۲۰ ساله‌ای برای صنعت سرب و روی در نظر گرفته شده است. اکنون سرانه مصرف سرب ایران ۱ و دنیا ۶ است که با تغییر سرانه مصرف باید این میزان را افزایش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر کل ذخایر فلز محتوی ۱۲.۵ میلیون تن است و همچنین ۵ درصد ذخایر سرب دنیا متعلق به ایران است که معادل ۴ میلیون تن است و بخش عمده آن در سرب و روی مهدی آباد قرار دارد. این معدن امکان تولید ۴۰۰ هزار تن کنسانتره ۵۰ درصد را دارد.

معاون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تاکید کرد: به میزان ۳.۸ درصد استخراج ما در بخش سرب است. شمش نیز به میزان ۱.۵ درصد تولید داریم که با افزودن مهدی آباد به ۳ درصد خواهد رسید. تا انتهای سال گذشته به میزان ۲۰۸ هزار تن تولید شمش روی انجام شده است.

صفری اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید شمش ۴۷۴ هزار تن است که ۲۰۸ هزار تن تولید واقعی شمش روی و ۱ میلیون تن ظرفیت سرب بوده است. تولید روی را باید به۳ برابر افزایش داد تا بتوانیم به محدوده منطقی جهانی برسیم که در این راستا نیازمند برنامه جدی، کمک حاکمیت و حضور بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم میزان سرانه مصرف را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: ماکزیمم ظرفیت تولید شمش در حال حاضر ۳۰ هزارتن است که با دیگر کشورها فاصله زیادی داریم یکی از دلایل آن کارخانه‌های مستهلک، کوچک و غیر بهره‌ور در این صنعت است.

اکتشاف و استخراج نیاز حوزه سرب و روی کشور

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در استخراج عقب هستیم و در حوزه اکتشاف در این بخش نیز تقریبا کار خاصی صورت نگرفته است چرا که یا اکتشافات از گذشته بوده یا به دنبال اقدامات ذی‌نفعان سنگ‌آهن در کشور انجام شده است. باید انقلابی در حوزه اکتشافات کشور ایجاد شود. انگوران تا ۴ سال آینده ذخایرش به حداقل خواهد رسید. سرمایه‌گذاران باید به سمت تکنولوژی‌های روز دنیا بروند. ما در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به دنبال اقدامات این چنینی هستیم.

معاون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: اولین مشکل اکتشافی نگاه حاکمیتی است که بیشتر معطوف به حوزه صنعت فولاد است. ۱۰ دستگاه حفاری عمیق توسط شرکت توسعه معادن و فلزات برای بخش اکتشافات سفارش داده شده و خوشبختانه بخش خصوصی در این زمینه ورود کرده‌است. شرکت چادرملو نیز در این زمینه، دستگاه‌های حفاری عمیق را خریداری و وارد کرده است.

وی گفت: ذخایر دنیا بیشتر سولفیدی است اما ایران به دلیل وجود انگوران کارخانجات لیچینگ ایجاد کرده و بیش از ۹۰ درصد کارخانجات ما اکسیدی است.

صفری در آخر عنوان کرد: طرح جامع سرب و روی به عنوان یک تصویر روشن پیش روی حاکمیت و سرمایه‌گذاران است. در این حوزه باید باید صادرات و مصرف را افزایش دهیم.

.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه