فولاد هرمزگان

رونمایی از یک محصول بومی سازی شده توسط فولاد هرمزگان

رونمایی از یک محصول بومی سازی شده توسط فولاد هرمزگان
کدخبر : 26693

در دومین کنفرانس بین المللی فولادسازی و ریخته گری مداوم به ابتکار شرکت فولاد هرمزگان سوم و چهارم اسفندماه امسال در بندرعباس برگزار خواهد شد، محورهای این کنفرانس در ۱۶ سرفصل تعیین شده و قرار است که کارشناسان، پژوهشگران و دانشگاهیان در مدت ۲ روز آخرین مطالعات و دستاوردهای علمی خود را در این رویداد بزرگ علمی ارائه کنند.

به گزارش رصد اقتصادی ، مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات شرکت فولاد هرمزگان، گفت : ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما به صورت سنتی وجود داشته و در سال های اخیر ارتقا پیدا کرده است ولی نیاز است که به این ارتباط عمق داده شود مخصوصا در صنایعی که در کشور راهبردی و استراتژیک هستند.

شاهین زارع افزود : در سال های اخیر توجه ویژه ای به صنعت فولاد کشور شده و این صنعت جایگاه خاصی در ارز آوری کشور داشته و به دلیل تکمیل ظرفیت های توسعه ای فولاد و تولید مازاد بر نیاز کشور محصولات فولادی در بازارهای جهانی عرضه می شوند. بنابراین ۲ موضوع ارتقا کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام شده ۲ موضوع کلیدی است که بقای شرکت های فولادی را در این بازارها تضمین می کند.

زارع با بیان اینکه موضوع دیگری که در سال آینده ممکن است ما را در این حوزه دچار چالش بکند بحث قیمت ارز از یک طرف و افزایش قیمت هزینه های تولید است افزود : این مباحث ارتباط مستقیمی با مواد اولیه و هزینه های جانبی تولید و هزینه انرژی داشته که شرکت هایی که جدی در بحث کاهش بهای تمام شده تلاش نکنند قطعا دچار مشکل خواهند شد. حضور این شرکت ها در بازارهای رقابتی جهانی تابع شرایط داخلی ما نیست و ما باید با قدرت در این بازارها حضور داشته باشیم، همچنین کمک و همکاری شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران می تواند در بحث کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام شده بسیار اثر گذار باشد.

وی با اشاره به اینکه هر اقدام و پژوهشی که بتواند کیفیت محصولات ما را افزایش داده و هزینه های تولید را کاهش دهد قطعا به پایداری صنعت فولاد کمک می کند ، مطرح کرد: حوزه های فرایندی، مواد اولیه ،بهره وری نیروی انسانی و تجهیزات می تواند مسقیما در کاهش بهای تمام شده اثر گذار بوده و برروی این موضوعات می توان کارهای پژوهشی صورت گیرد.

زارع ، توضیح داد : در کمک به این ارتباط شرکت های دانش بنیان می توانند نقش ارزنده داشته باشند و حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت باشند و همچنین نیازهای صنعت را به دانشگاه انتقال داده و دانش رسوب کرده در دانشگاه را توسعه داده و تبدیل به پروژه های اجرایی صنعتی کنند.

این مسئول با بیان اینکه در سالهای اخیر زنجیره فولاد در جغرافیایی کشور توسعه پیدا کرده و شرکت های متعددی در زمینه تولید فولاد توسعه پیدا کرده اند و از طرفی خود زنجیره تولید فولاد از سنگ تا ورق های رنگی توسعه پیدا کرده است، هدف شرکت فولاد هرمزگان از برنامه ریزی برای برگزاری دومین کنفرانس بین المللی فولادسازی و ریخته گری مداوم را از برگزاری این کنفرانس گرد آوری متخصصین آن حوزه ، هم اندیشی نخبگان صنعتی و دانشگاهی در کنار هم و همچنین با توجه به مشکلات آب و انرژی در مناطق مرکزی کشور و توجه ویژه دولت به بحث سرمایه گذاری و توسعه صنعت فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بندرعباس این کنفرانس می تواند محلی برای معرفی پتانسیل های استان هرمزگان به سرمایه گذاران در حوزه تولید فولاد باشد، اشاره کرد .

زارع سرفصل هایی از اهداف اصلی کنفرانس را شناسایی آخرین تکنولوژی ها و دستاوردها در حوزه فولاد سازی و ریخته گری مداوم فولاد؛ شناسایی مشکلات و نیازهای تکنولوژی و بومی سازی قطعات در جهت رفع موانع تئوریک توسعه ای و فناورانه؛ شناسایی تمام متصدیان و متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فولاد سازی و ریخته گری پیوسته و برنامه ریزی برای آینده؛ ارتقاء ارتباط بین صنعت و دانشگاه با نگاه تخصصی مورد نیاز صنعت فولاد کشور؛ توجه ویژه به نخبگان دانشگاهی فعال در حوزه فولاد سازی و ریخته گری مداوم و همچنین معرفی پتانسیل های سرمایه گذاری در منطقه هرمزگان در خصوص تولید فولاد و نیازهای صنعتی فولاد سازان استان هرمزگان از اهداف اصلی کنفرانس بین المللی فولادسازی و ریخته گری مداوم است ، نام برد .

به گفته وی ،این کنفرانس شامل موضوعاتی چون متالورژی و فرآیندهای کوره قوس الکتریک ، بهینه سازی مواد اولیه و فروآلیاژها ، متالورژی ثانویه و فرآیندهای آن ، مواد نسوز و کاربردهای آن ، فناوری های پیشرفته در ماشین های ریخته گری مداوم فولاد ، ریخته گری مداوم و محصولات آن ،جریان سیال و انجماد ، شبیه سازی و مدل سازی ، ریزساختار و خواص محصولات ریخته گری مداوم ،عیوب سطحی ،روانکاری و فلاکس های قالب ،فناوری های ارتقاء کارخانه های فولادسازی ،مدیریت انرژی ، انقلاب صنعتی چهارم، کلان داده ها و هوش مصنوعی ، پایداری و چالش های زیست محیطی ،آخرین راه حل ها در اقتصاد چرخشی است .

زارع ، خاطر نشان کرد : این کنفرانس به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و تا کنون استقبال خوبی صورت گرفته و سعی شده است که بیشتر زمان کنفرانس به ارائه ها و کارگاه های تخصصی این حوزه اختصاص یابد و نگاه تخصصی و عملیاتی به این کنفرانس از سایر جنبه های کنفرانس های عمومی که برگزار می شود قطعا پررنگ تر خواهد بود.

وی ، اضافه کرد: در این کنفرانس همچنین ارائه تخصصی فولاد سازی توسط اساتید بین المللی به صورت مجازی خواهیم داشت و همچنین کارگاه های تخصصی توسط صنعتگران و پژوهشگران دانشگاهی برگزار می شود. بخش ارائه مقالات دانشگاهی، صنعتی توسط پژوهشگران انجام می شود ، مباحث تجربه برتر و ایده برتر را خواهیم داشت که با یک نگاه نوآورانه به این حوزه صنعتی شده است و یک اشتراک گذاری تجربیات صنعتی را خواهیم داشت.

زارع با اعلام اینکه در دومین کنفرانس بین المللی فولادسازی و ریخته گری مداوم از یک محصول بومی سازی شده توسط فولاد هرمزگان رونمایی می شود ، تصریح کرد: مباحث چالش های فناورانه در زمینه فولاد سازی و ریخته گری مداوم نیز برنامه ریزی شده است که این چالش ها از شرکت های بزرگ تولید کننده فولاد کشور بوده و شرکت ها و مراکز پژوهشی می توانند با حضور در این کنفرانس به صورت رو- در- رو با متخصصین صنعتی در خصوص این موارد بحث و گفت و گو کرده و پیشنهاد های خود را در راه حل این چالش ها ارائه کنند.

مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات شرکت فولاد هرمزگان ، یادآور شد : در راستای تحقق شعار سال، هر اقدامی و موضوع و هم اندیشی و اشتراک گذاری تجربه بتواند مانعی از راه تولید بردارد یعنی به این شعار اعتقاد داشته و عمل کرده ایم. برگزاری این کنفرانس می تواند دستاوردها و نیازهای خود را به اشتراک گذاشته و در جهت رفع مشکلات موثر باشد و همچنین در سال ۲۰۲۱ تولید فولاد ایران رتبه ۱۰ جهانی را کسب کرده و حضور در این سطح از تولید فولاد جهان نیاز است که کشور در برگزاری کنفرانس ها و هم اندیشی متخصصین این حوزه نیز پیشرو در جهان و صاحب نظر باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه