چادرملو

آغاز عملیات اجرایی 10 طرح توسعه چادرملو

آغاز عملیات اجرایی 10 طرح توسعه چادرملو
کدخبر : 26694

همزمان با برگزاری آئین آغاز عملیات 48 پروژه بزرگ صنعتی کشور که صبح امروز با حضور رئیس جمهور در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد، عملیات اجرای 10 پروژه صنعتی و زیر ساختی چادرملو آغاز شد .

به گزارش رصد اقتصادی ، مهندس ناصر تقی زاده بعنوان یکی از مدیران گروه پیشرانان پیشرفت ایران بعنوان نخستین سخنران اعضای این گروه با اشاره به سیاستهای راهبردی چادرملو در جهت خلق ثروت در این شرکت معدنی و صنعتی، از حسن تدبیر و تلاش موفق معاونت اول ریاست جمهور و سایر اعضای دولت در پیشبردن طرح پیشرانان پیشرفت کشور تقدیر کرد و گفت : بی تردید شرکت های بزرگ در کشورهای در حال توسعه، موتور محرکه اقتصاد هستند و استراتژی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز  ارتقاء ارزش شرکت وافزایش توان خلق سود پایدار برای سهامداران، با تامین خوراک پایدار برای سالهای آتی از طریق طرح های  اکتشافی، افزایش ظرفیت تولید و استفاده حداکثری از خطوط موجود وتکمیل و توسعه زنجیره ارزش از طریق انجام پروژه های توسعه ای ،افزایش اشتغال ،کمک به توسعه زیر ساخت های اساسی استان و منطقه خصوصاً برطرف کردن معضل آب از طریق انتقال آب خلیج فارس به استان یزد و همچنین مشارکت و توسعه در صنایع پایین دستی فولاد در استان با مشارکت عمومی مردم می باشد. 

مهندس تقی زاده افزود: در حال حاضر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ارزش بازاری 164هزار میلیارد تومان  ششمین شرکت بزرگ بازار سرمایه کشور است که توانسته در سال 1399 با بهینه سازی خطوط تولید، شاهد رشد یازده (11) درصدی تولید و طی 9 ماهه سال جاری نیز با وجود قطعی برق و گاز نسبت به مدت مشابه شاهد رشد 4 درصدی تولید باشد، همچنین از نظر سودآوری نیز در سال 99 با رشد 270درصدی و طی 9 ماهه سال جاری با رشد 93 درصدی سود خالص مواجه بوده ایم.

وی گفت : این شرکت پس از انجام مطالعات فنی، مالی و اقتصادی، 26 پروژه توسعه ای با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 3 میلیارد و 700 میلیون یورو را تصویب نموده است که سهم مستقیم چادرملو 2 میلیارد و 500 میلیون یورو سرمایه گذاری می باشد که بیش از 50 درصد این پروژه ها در مرحله شروع عملیات اجرایی و برگزاری مناقصه است و مفتخریم امروز همزمان با ایام ا... دهه فجر شاهد آغاز عملیات اجرایی 10 پروژه با حجم سرمایه گذاری 1 میلیارد و 700 میلیون یورو باشیم . این پروژها شامل ، گنـدله سـازی 5 میلیون تنی، کنسـانتره 4 میلیـون تنی بهـاباد، بهره برداری از معدن( آریز)  D19، دو نیروگاه سیکل ترکیبی هر کدام به ظرفیت 546 مگا وات، کارخانه ذوب سرمد ابرکوه و کارخانه های تولید فرو آلیاژها و واحد بازیافت باطله می باشد .  

مدیر عامل چادرملو همچنین با اشاره به ذخایر غنی در کویر مرکزی و استان سیستان و بلوچستان پیشنهاد کرد کنسرسیومی متشکل از شرکت های بزرگ معدنی و فولادی جهت تامین هزینه های اکتشافی بدون در نظر گرفتن مالکیت پهنه ها تشکیل شود تا سریعاً نسبت به حل چالش کمبود مواد اولیه اقدام گردد و همچنین نسبت به اکتشاف سایر عناصر فلزی و غیر فلزی اقدام گردد .

وی افزود شرکت چادرملو نسبت به خرید هشت دستگاه حفاری تا عمق 2700 متر اقدام نموده  که مشغول بکار هستند و یک دستگاه  از آن برای انجام مهندسی معکوس و داخلی سازی در اختیار یکی از شرکت های بزرگ ماشین سازی کشور قرار گرفته است .  

مهندس تقی زاده ضمن تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست  و متعهد بودن شرکت نسبت به الزامات زیست محیطی گفت: باتوجه به اینکه معضل آب در کشور خصوصاً در استانی، همچون یزد یکی از دغدغه های اساسی است که بخشی از آنرا چادرملو با انتقال آب خلیج فارس برطرف کرده است افزود : چادرملو این آمادگی را دارد در صورت واگذاری معدن و اقتصادی کردن طرح، نسبت به تامین کامل آب استان اقدام نماید. در واقع اعطای مشوق های دولتی منجر به اقتصادی شدن انجام پروژه های زیر ساختی کشور برای شرکت های بزرگ و مطرح خواهد شد که نتیجه آن بالفعل شدن منابع زیرزمینی، افزایش اشتغال محلی، جلوگیری از مهاجرت و انتقال جمعیت به حاشیه شهرها و افزایش تولید خواهد بود.

مدیر عامل چادرملو تصریح کرد چادرملو بر روی فنآوری های نوین در کنار بومی سازی و بهینه کردن فنآوری های در دسترس و رایج  از جمله تکنولوژی های جدید بهره برداری از معدن به روش IPCC یا پـروژه بهره بـرداری از معـادن کم عیار متمرکز شده است . که  منجر به کاهش قابل ملاحظه مخارج بهره برداری از یک سو و افزایش بهره وری از سوی دیگر خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه