شرکت‌ فولاد خوزستان

بومی‌سازی و مهندسی معکوس تحریم ها را ناکام کرد

بومی‌سازی و مهندسی معکوس تحریم ها را ناکام کرد
کدخبر : 26765

توجه به بومی‌سازی و تکیه بر دانش فنی و توان جوانان کشور، گریز از گزند تحریم‌هاست‌. تضمین تداوم تولید به همراه بهره‌وری در این شرایط، نیازمند توجه به توان داخل است.

به گزارش  رصد اقتصادی، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، باعث خودباوری، ایجاد اشتغال، انگیزه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت حرکت و پویایی چرخ صنعت کشور می‌شود.

نگاه بنیادی شرکت‌ فولاد خوزستان به بومی‌سازی باعث شد، از بدو تأسیس گروهی با نام مدیریت ساخت و سفارشات باهدف بومی‌سازی قطعات راه‌اندازی شود و مجموعه ساختار این گروه از نقطه ابتدایی بر پایه سفارشات، طراحی به روش مهندسی معکوس، استعلام ساخت و کنترل کیفیت شکل گرفته است. به همین منظور شرکت بخشی از تجهیزاتی که امکان ساخت آن در داخل کشور امکان‌پذیر است را در نمایشگاه‌های مختلف معرفی کرده تا با افراد حقیقی و حقوقی که توانایی ساخت و تولید آن را دارند، همکاری کند.

شرکت فولاد خوزستان توانسته است بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز مختلف را طی چند دهه و با استفاده از روش‌‎های مهندسی معکوس و با اتکا بر دانش و توانایی‌های داخلی بومی‌سازی کند.

قطعاتی که در داخل کشور بومی‌سازی می‌شوند صرفه اقتصادی بسیاری را با خود در بردارند. باید دانست هزینه‌هایی که برای ساخت این قطعات و تجهیزات تخصیص داده می‌شود حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از ارزش تامین آن نسبت به خارج کشور کمتر است.

در بخش قطعات مکانیکی موردنیاز شرکت فولاد خوزستان، با اطمینان می‌توان گفت قریب به ۹۸ درصد از این قطعات بومی‌سازی شده است و نیاز به خارج کشور برای تامین این قطعات به‌طور کامل قطع شده است.

در سال جاری متخصصان فولاد خوزستان توانستند، پمپ کولینگ تاور که وظیفه خنک‌کاری تجهیزات فولادسازی را بر عهده دارند را بومی‌سازی کنند. طرح ساخت و راه‌اندازی پمپ بسیار پیچیده و نیاز به ظرافت‌های خاصی داشت، به طوری که برای ساخت پمپ نزدیک به سیزده هزار نفر‌ساعت، فعالیت مداوم در مدت چند ماه صورت گرفت. حاصل این فعالیت طاقت‌فرسا، صرف جویی پانصد و بیست میلیارد ریالی در خروج ارز از کشور بود.

دیگر تجهیزی که در ماه جاری پس از گذر از مراحل مختلف و آزمایش‌های فنی در مدار قرار گرفت، کمپرسور هوای واحد اکسیژن بود. کمپرسوری که ساخت کشور آمریکا بوده و از ده سال گذشته تا به امروز، هیچ یک از قطعات یدکی آن به بهانه‌ی تحریم، از سوی شرکت تولیدکننده ارسال نشد.

خوشبختانه با کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش شبانه‌روزی متخصصان فولاد خوزستان که از یکسال گذشته آغاز شده بود، کمپرسور هوای واحد اکسیژن بومی‌سازی شده و در مدار تولید قرار گرفت.

یکی از مهم‌ترین راهبردهای شرکت فولاد خوزستان، مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ ها، مراکز پژوهشی و استفاده از محصولات تولیدکنندگان داخلی است. از همین‌رو همواره در مسیر حمایت از جوانان متعهد و متخصص و طرح‌هایی که به خودکفایی منجر شود، این مجموعه بزرگ صنعتی ثابت قدم ایستاده است.

 

امین ابراهیمی

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه