شرکت فولاد خوزستان

افزایش ۴۶ درصدی سود خالص فولاد خوزستان

افزایش ۴۶ درصدی سود خالص فولاد خوزستان
کدخبر : 27022

آمارها نشان می‌دهد سود خالص شرکت فولاد خوزستان در ۹ ماه اول سال ۴۶درصد افزایش یافته است.

به گزارش  رصد اقتصادی، با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال‌، این افزایش در سود خالص عمدتا ناشی از افزایش میانگین نرخ فروش محصولات داخلی و صادراتی  بوده که رشد 58 درصدی فروش را  نسبت به دوره مشابه سال قبل  به همراه داشته است. همچنین بهای تمام شده کالای فروش رفته دوره جاری 57 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته که عمدتا اثرات ناشی از افزایش نرخ سنگ‌آهن، گندله، حقوق و دستمزد و افزایش سطح عمومی ‌قیمت‌ها بوده است.

افزایش درآمد‌های عملیاتی به کمک افزایش نرخ فروش

در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری شرکت فولاد خوزستان توانست 141 هزار و 24 میلیارد ریال از محل فروش داخلی خود درآمد کسب کند که این میزان درآمد داخلی نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 14 درصد افزایش داشته است. این افزایش در درآمد‌های حاصل از فروش داخلی در حالی است که حجم فروش داخلی این شرکت در دوره 9 ماهه سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش 44 درصدی همراه بوده است. محصولات موجود در سبد فروش داخلی این شرکت در دوره مورد گزارش شامل اسلب، بلوم، بیلت، آهن‌اسفنجی و گندله بوده که در میان این اقلام، بلوم و بیلت با 67 هزار و 791 میلیارد ریال و  اسلب با 65 هزار و 816 میلیارد ریال فروش، بیشترین سهم را از درآمد‌های حاصل از فروش داخلی به خود اختصاص داده‌اند.

فروش صادراتی فولاد خوزستان در دوره مورد گزارش به میزان 189 هزار و 566 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 123 درصدی همراه بوده است. همچنین حجم فروش صادراتی این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به دوره 9 ماهه سال گذشته به میزان 21 درصد افزایش داشته است.

با توجه به موارد ذکر شده درآمد‌های عملیاتی این شرکت از فروش داخلی و خارجی محصولات خود در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 330 هزار و 590 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (208 هزار و 798 میلیارد ریال) 58 درصد افزایش داشته است.

افزایش سود عملیاتی

هزینه‌‌هاى فروش، ادارى و عمومى این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری به میزان 14 هزار و 350 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (7 هزار و 882 میلیارد ریال)  افزایش 82 درصدی را نشان می‌دهد. از عوامل مهم تشکیل‌دهنده این عنوان می‌توان به 3 هزار و 591 میلیارد ریال هزینه حقوق و دستمزد، یک هزار و 585 میلیارد ریال هزینه حمل و نقل و انتقال و 8 هزار و 898 میلیارد ریال سایر هزینه‌های مرتبط با فروش، ادارى و عمومى اشاره کرد.

در مورد سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی دوره 9 ماهه سال جاری فولاد خوزستان باید بیان کرد که سایر درآمدهای عملیاتی این شرکت در بازه مذکور به میزان یک هزار و 321 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 54 درصدی روبه‌رو بوده است.  این درآمد‌ها از دو محل درآمد فروش اقلام مازاد به میزان یک هزار و 196 میلیارد ریال و سود حاصل از تسعیر ارز به میزان 125 میلیارد ریال حاصل شده است. از سوی دیگر این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با 5 هزار و 702 میلیارد ریال سایر هزینه‌های عملیاتی روبه‌رو بوده که این عنوان نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش چشمگیر یک هزار و 224 درصدی داشته است. عوامل تشکیل‌دهنده این هزینه‌ها شامل یک هزار و 631 میلیارد ریال زیان حاصل از تسعیر ارز و 4 هزار و 70 میلیارد ریال هزینه‌های متفرقه بوده است.  در نهایت با توجه به موارد ذکر شده، فعالیت این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری با سود عملیاتی 112 هزار و 851 میلیارد ریالی همراه بوده که افزایشی 48 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.

بیش از 2 هزار میلیارد ریال سود سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها

پیش از پرداختن به سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیرعملیاتی باید اشاره کرد که هزینه‌های مالی فولاد خوزستان در دوره 9 ماهه سال جاری به میزان 2 هزار و 676 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 58 درصدی داشته است.

شرکت فولاد خوزستان در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری از محل سود سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها به میزان 2 هزار و 195 میلیارد ریال درآمد کسب کرده که این درآمدها، سایر درآمد‌های غیرعملیاتی مربوط به سرمایه‌گذاری‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشدی 199 درصدی داشته است.

در مورد سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیر‌عملیاتی متفرقه شرکت می‌توان به 952 میلیارد ریال هزینه‌های بازنشستگان، 636 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش اعتباری، 375 میلیارد ریال درآمد حاصل از تاخیر واریز مشتریان، 267 میلیارد ریال سود تسعیر نرخ ارز دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی غیر مرتبط با عملیات و 339 میلیارد ریال درآمد حاصل از سایر  موارد اشاره کرد. این موارد در مجموع درآمد 667 میلیارد ریالی سایر درآمد‌های غیر عملیاتی- متفرقه شرکت را تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 64 درصد کاهش داشته است.

در نهایت، با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی 9 ماهه منتشر شده فولاد خوزستان باید بیان کرد فعالیت این شرکت در بازه زمانی مذکور با سود خالص 105 هزار و 603 میلیاردی همراه بوده و این عنوان رشدی 46 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.

کاهش دوره وصول مطالبات

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی فولاد خوزستان آورده شده است. اطلاعات موجود در جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. طبق اعداد موجود در جدول، به‌رغم افزایش نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در مقایسه با سال مالی 98، این دو نسبت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به سال مالی 99 کاهش داشته که این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده کاهش سوددهی فعالیت‌های شرکت باشد. نسبت آنی این شرکت نیز در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به سال مالی گذشته با کاهش روبه‌رو بوده است که این موضوع نشان‌دهنده کاهش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری از طریق دارایی‌های جاری است. در نهایت با توجه به اعداد موجود در جدول، دوره وصول مطالبات فولاد خوزستان در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری حدود 52 روز بوده که نسبت به سال مالی 99 با کاهش روبه‌رو بوده است و این موضوع نشان‌دهنده کاهش ریسک نقدینگی این شرکت است.

معرفی شرکت

شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات نیمه نهایی فولادی (‌ا‌‌سلب، بلوم و بیلت) و دومین قطب تولید فولاد خام کشـور و یکی از بنگاه‌های پیشـرو اقتصـادی اسـت که در عرصـه‌های ملی و منطقه‌ای حضـوری فعال دارد. این شـرکت با وسـعت 8/ 3 کیلومتر مربع، در مجاورت شــهر اهواز، مرکز اسـتان خوزسـتان در جنوب غربی کشـور، واقع شــده اسـت. فولاد خوزســـتان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشـــور به روش احیای مســـتقیم و کوره قوس الکتریکی اســـت که در بهمن 1366 به ثبت رسید و در فروردین 1368 افتتاح شد. نام این شرکت در سال 1371 به صنایع فولاد اهواز و سپس  در سال 1374 به شرکت فولاد خوزستان تغییر یافت. طی قریب  به سه دهه تلاش کارکنان و متخصصان زبردست این صنعت، فولاد خوزستان طرح‌های توسعه را در فاز اول از ظرفیت اولیه 5/ 1 تا 4/ 2 میلیون تن و در فاز دوم تا 2/ 3میلیون تن و هم اکنون بالغ بر 8/ 3میلیون تن محقق ســاخته اســت. شرکت فولاد خوزستان با هدف حداکثر تولید در ظرفیت پیش‌بینی شده و گسترش فروش صادرات شمش فولادی به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضــه‌کننده شـمش فولادی کشـور نقشـی محوری در تامین مواد اولیه باکیفیت مطلوب شرکت‌های نوردی داخل کشور ایفا می‌کند.

موضوع اصلی فعالیت این شرکت شامل انجام عملیات ذوب و ریخته‌گری و نورد فلزات آهن و فولاد‌های آلیاژی جهت تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد است. موضـوعات فرعی فولاد خوزستان تهیه و تولید لوازم و مواد و قطعات یدکی مورد نیاز، احداث و بهره‌برداری، توســـعه، تعمیر و نگهداری، نوسازی و اداره کارخانه و تاسیسات و تجهیزات مربوطه، تولید و بازاریابی محصـولات فرعی حاصـل از مراحل تولید، انجام عملیات بازرگانی، سـرمایه‌گذاری در شـرکت‌های دولتی و خصوصی که با موضوع شرکت ارتباط داشته باشند، کمک و مساعدت به موسسات فرهنگی، آموزشی و نهاد‌های دولتی و غیردولتی خصوصا شرکت‌ها و موسساتی که توسط شرکت فولاد خوزستان تاسیس شده یا بشود‌، عرضه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار و عرضه کالا در بورس فلزات و انتخاب شرکت کارگزاری برای انجام امور فوق و اقدام به عملیاتی  است که در اجرای هدف‌های شرکت لازم و ضروری است‌. محصـولات اصـلی شـرکت شـامل شـمش و تختال (بیلت، بلوم، اسـلب) است که برای تولید انواع مقاطع فولادی، ورق‌های گرم و سرد و فولاد‌های ساختمانی به‌کار می‌رود.

سرمایه شرکت فولاد خوزستان در بدو تاسیس مبلغ یک میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اندوخته و سود انباشته، مطالبات حال شده و آورده‌های نقدی  به مبلغ 120 هزار میلیارد افزایش یافته است. نکته قابل توجه در افزایش سرمایه این شرکت، دو مرحله افزایش از آذر سال گذشته تا آذر سال جاری است‌. پیش از آذر سال گذشته سرمایه این شرکت به میزان 50 هزار میلیارد ریال بود که شرکت در آذر سال گذشته از محل سود انباشته، سرمایه خود را به میزان 262 درصد افزایش داده و آن را به 50 هزار میلیارد ریال رساند. مجددا در آبان سال جاری شرکت از محل سود انباشته‌، سرمایه خود را به میزان 240 درصد افزایش داده و به 120 هزار میلیارد ریال رساند. در مجموع این دو مرحله افزایش سرمایه، حدود 530 درصد سرمایه این شرکت را افزایش داده است.

 طبق  اطلاعات منتشر شده در سایت کدال، ترکیب سهامداران عمده شرکت در پایان دوره مورد گزارش شامل شرکت گروه توسعه اقتصادی پایندگان (سهامی‌خاص) با 2/ 46درصد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با 18درصد، سهام عدالت  (روش غیر مستقیم) با 9/ 10درصد، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا (سهامی‌خاص‌) با 3/ 3درصد، شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد (سهامی‌خاص‌) با 7/ 1درصد، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (سهامی‌عام) با 1/ 1درصد و سایر سرمایه‌گذاران با 8/ 18درصد هستند.

ریسک‌هایی که عملکرد این شرکت با آنها روبه‌رو است شامل ریسک نوسانات نرخ ارز، ریسک نوسانات نرخ بهره، ریسک نقدینگی، ریسک قیمت نهاده‌های تولیدی، ریسک کاهش قیمت محصولات، ریسک مربوط به عوامل بین‌المللی یا تغییر مقررات دولتی و ریسک واردات محصولات مشابه تولیدات شرکت می‌شود. همچنین از عوامل کلیدی موفقیت این شرکت می‌توان به تامین پایدار و اقتصادی اقلام استراتژیک (کنسانتره سنگ‌آهن، الکترود گرافیتی، قراضه و ...)، نوسازی تکنولوژی‌های تولید در راستای تعالی عملیاتی و افزایش رقابت‌پذیری، کاهش هزینه‌های تولید و پایداری درکیفیت، بازاریابی استراتژیک و حضور در بازارهای بین‌المللی در جهت توسعه صادرات غیر‌نفتی، زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل با اولویت حمل دریایی و ریلی، متنوع‌سازی سبد محصولات با افزایش سهم تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و تامین پایدار انرژی و آب و انطباق استانداردهای زیست محیطی اشاره کرد.

چگونگی زنجیره ارزش فولاد خوزستان

سنگ آهن پس از استخراج از معدن و انجام عملیات تغلیظ (کنسانتره‌سازی) در محل معدن، از طریق جاده‌، راه‌آهن یا دریا یا ترکیبی از روش‌های حمل به واحد انباشت و برداشت منتقل و از طریق نوار نقاله به کارخانه‌های گندله‌سازی منتقل شده و به گلوله‌های کوچکی به نام گندله تبدیل می‌شود. گندله‌ها بعد از انجام عملیات پخت، در کوره احیای مستقیم با ا‌ستفاده از گازهای احیایی که از ریفرمرهای گاز طبیعی به دست می‌آیند، احیا می‌شوند. محصول این عملیات آهن اسفنجی نام دارد که در کوره‌های قوس الکتریکی (در بستری از قراضه مذاب) ذوب شده و پس از پالایش و آلیاژسازی به فولاد مذاب تبدیل می‌شود. فولاد مذاب تهیه شده توسط ماشین‌های ریخته‌گری مداوم به بیلت، بلوم و اسلب تبدیل می‌شود. اگر زنجیره ارزش صنعت فولاد را شــامل 6 مرحله بدانیم، محدوده فعالیت‌های شــرکت فولاد خوزســتان در این زنجیره شــامل سه مرحله فرآوری ســنگ آهن، آهن‌سازی و فولادسازی می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه