فولاد زرند ایرانیان

کارخانه CDQ فولاد زرند ایرانیان شاهکار زیست محیطی خاورمیانه است

کارخانه CDQ فولاد زرند ایرانیان شاهکار زیست محیطی خاورمیانه است
کدخبر : 27662

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه کارخانه CDQ فولادزرند ایرانیان به عنوان شاهکار زیست محیطی صنایع فولادی خاورمیانه مطرح است گفت: این مجموعه با استفاده از تکنولوژی برتر و صرف هزینه زیاد موجب رضایت مندی و کاهش دغدغه های زیست محیطی منطقه و سازمان حفاظت محیط زیست کشور شده است.

به گزارش رصد اقتصادی ، عصر امروز (5 اسفند ماه ) دکتر علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورازمجتمع کک سازی و پالایشگاه های شماره دو فولاد زرند ایرانیان بازدید کرد.

در این بازدید که با حضوردکتر زینی وند  استاندار ، شاکری مدیر کل  حفاظت محیط زیست استان و صادق زاده  فرماندار زرند برگزار شد ، روند فعالیت  کارخانه زیست محیطی CDQ مجتمع کک سازی از نزدیک مورد بازدید قرار گرفت.

دکتر ماشاالله سهراب نژاد ،مدیر عامل شرکت فولاد زرند ایرانیان دراین  بازدید گفت: شرکت فولاد زرند ایرانیان بزرگ‌ترین زیرمجموعه هلدینگ میدکو است و این شرکت  برای تولید محصول نهایی خود که همان فولاد می باشد، معدن‌هایی از جمله ذغال سنگ خمرود، سنگ آهن جلال آباد، معادن طبس و ذغال شویی پابدانا را در اختیار دارد.

سهراب نژاد اضافه کرد: هلدینگ میدکو برای احداث کارخانه تولید شمش فولادی به روش کوره بلند به ظرفیت 1.7 میلیون تن در سال،  ۲ کارخانه کنسانتره سازی با مجموع ظرفیت ۴ میلیون تن، واحد ۲.۵ میلیون تنی گندله سازی، کارخانه‌های زغال شویی و ۲ واحد کک سازی با مجموع ظرفیت ۱.۲ میلیون تن در سال احداث کرده است.

مدیر عامل فولاد زرند ایرانیان افزود: برای نخستین بار در کشور کارخانه خنک‌سازی کک متالورژی به روش خشک  توسط شرکت هلدینگ میدکو درمجتمع  کک سازی به بهره برداری رسید و این کارخانه صرفا یک پروژه‌ زیست محیطی است که توان و ظرفیت خنک‌کنندگی یک میلیون و 200 هزار تن کک داغ  را با توان تولید 14 مگا وات برق را دارد.

سهراب نژاد با تشریح  نحوه عملکرد این سیستم افزود: قبلا کک گداخته شده  با حرارت 1100 درجه وارد برج خاموش کننده می شد و با پاشش آب روی کک گداخته حرارت را از دست می‌داد و این امر موجب می‌شد بخار آب همراه با قدری آلایندگی در هوا منتشر و موجب نگرانی شهروندان شود

ولی کارخانه سی دی کیو (خاموش کننده به روش خشک) با هزینه ۳۳ میلیون یورو و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان احداث شده است که کک گداخته وارد کوره  CDQ می‌شود و در محفظه در بسته با دمش گاز خنک نیتروژن، گرمای کک گرفته می‌شود وبدون هیچ تخریب زیست محیطی  خنک می شود.

وی با بیان اینکه در پروژه کک سازی زرند با تاکید جناب دکتر پورمند مدیرعامل محترم هلدینگ عظیم میدکو به صورت ویژه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌ایم واین اقدام ناشی ازاهمیت زیادی است که برای موضوع زیست محیطی قائل هستیم .

وی تصریح کرد:  مهمترین هدف راه اندازی این سیستم  رفع نگرانی مجموعه شهر و مسئولان شهرستانی در خصوص  آلودگی محیط زیست حاصل از خنک سازی کک می‌باشد.

مدیر عامل فولاد زرند بیان داشت: مجموعه کک سازی تحت کنترل و پایش روزانه و هفتگی مجموعه محیط زیست استان است و خوشبختانه تمام پارامترهای کنترلی درحد استاندارد و زیر حد مجاز استاندارهای لازم است.

 وی گفت :با احداث کارخانه cdq میزان آب مصرفی در برج خاموش کننده صرفه جویی می‌شود.

دکتر سهراب نژاد در پاسخ سوالی مبنی بر نحوه تامین آب  مصرفی کارخانه‌ها، تصریح کرد که آب مصرفی کارخانه‌ها عمدتا از محل پساب حاصل از تصفیه فاضلاب شهر کرمان تامین می گردد و در آینده ای نزدیک پساب شهر زرند نیز به آن اضافه می‌شود.

ایشان به عنوان بخشی از فعالیت های زیست محیطی به ایجاد ۱۶۰ هکتار فضای سبز در اطراف کارخانه‌ها و ۴۰۰ هکتار جنگل کاری قابل ادامه تا ۲۰۰۰ هکتار اشاره کرد.

در این بازدید دکتر سلاجقه ضمن تقدیر از تلاش های مجموعه عظیم  میدکو وفولاد  زرند ایرانیان گفت: این مجموعه با اجرای کارخانه CDQ توانسته یک شاهکار زیست محیطی را در کشور خلق کند و  به عنوان الگو در خاورمیانه مطرح شود وجا دارد مسئولین محترم میدکو نسبت به معرفی این دستاورد بزرگ در سطح کشور کوتاهی نکنند.

وی با اشاره به اینکه  آلایندگی بالا و اثرات مخرب زیست محیطی  یکی از معضلات  کارخانه های صنعتی می باشد تصریح کرد: در راستای کاهش اثرات مخرب صنعتی شدن، چنین پروژه عظیمی در زرند ساخته شده که  یکی از مهمترین خروجی های آن  کاهش الایندگی های صنعتی است .

  رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ضمن تاکید بر ادامه پروژه‌های زیست محیطی در کارخانه‌های تحت پوشش، کاهش مصرف آب را یکی از مزیت های این کارخانه  عنوان کرد و گفت: فولاد زرند نیز در حوزه بازچرخانی آب های برگشتی  و جمع آوری آب مورد نیاز خود از پساب شهری پیشگام بوده و  با اجرای پروژه فاضلاب اقدامات موثری انجام و در دست اجرا دارد.

 

  معاون رییس جمهور گفت:  این کارخانه  یکی از پرخرج ترین پروژه های زیست محیطی کشور است که به عنوان یک کار زیرساختی در کشور نظیر ندارد و با توجه به موقعیت حساس  قرار گیری کارخانه در اطراف مناطق مسکونی  وکشاورزی  این مجموعه  به عنوان گام موثری در تحقق رسالت های زیست محیطی محسوب می‌شود.

  سلاجقه تصریح کرد: صنعت باید همگام و در راستای حفظ محیط زیست باشد و متناسب با ضریب آرامش و روانی منطقه انسانی نیز اثرگذار بوده و تاثیری منفی بر پوشش جانوری و گیاهی نداشته باشد .

 وی گفت: این مجموعه با استفاده از یک تکنولوژی برتر و صرف هزینه زیاد موجب رضایت مندی و کاهش دغدغه های زیست محیطی منطقه و سازمان حفاظت محیط زیست کشور شده است.

 

روابط عمومی زیسکو

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه