نگاهی به عملکرد یکساله کگل

گل گهر فعال‌ترین شرکت معدنی و صنعتی خاورمیانه در سال ۱۴۰۰

گل گهر فعال‌ترین شرکت معدنی و صنعتی خاورمیانه در سال ۱۴۰۰
کدخبر : 27897

​شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از شرکت های فعال منطقه معدنی و صنعتی در خاورمیانه است که در سال ۱۳۸۳ با نماد کگل در بازار بورس ثبت نماد شد. در حال حاضر، کگل با ارزش بازاری ۲۲۵هزار میلیارد تومانی، پنجمین شرکت بزرگ بورسی و بزرگترین شرکت حاضر در صنعت استخراج کانه‌های فلزی است.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از شرکت های فعال منطقه معدنی و صنعتی گل گهر یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی-صنعتی در خاورمیانه است که نقش مهمی در سیاست گذاری و مدیریت این منطقه را برعهده دارد. سهام «کگل» در سال ۱۴۰۰ عملکرد درخشانی را ثبت کرده و بازدهی ۵۹.۵درصدی را رقم زده است.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در راستای توسعه و تحولی بزرگ در  منطقه گل گهر با مشارکت سهامداران منطقه طرح های توسعه متعددی تعریف و در حال حاضر با پشتکار و حداکثر  توان صنعتگران منطقه گل گهر در حال انجام می باشد که در ادامه گزارش به معرفی آن ها پرداخته می شود.

 

معرفی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر ، ابتدا با نام شرکت سنگ آهن گل گهر در تاریخ 1370/12/15 در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان سیرجان رسید. در سال ۱۳۸۲ طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده، مورخ 1382/9/134شرکت سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و در تاریخ 1383/6/8به عنوان سیصد و نود و پنجمین شرکت در بازار بورس اوراق بهادار درج و سهام آن با نماد کگل عرضه گردید. نام شرکت در تاریخ 1390/3/30 از سنگ آهن گل گهر به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تغییر یافت.

این شرکت به منظور توسعه زنجیره ارزش خود با تاسیس شرکت های فولادی سهم خود را در تولید محصولات فولادی نظیر آهن اسفنجی توسعه داده است و در آینده نه چندان دور با تولید اسلب نازک و مقاطع فولادی این زنجیره را تکمیل خواهد نمود. گل گهر اولین منطقه ای در ایران خواهد بود که کلیه فرآیند تولید از معدن تا محصول نهایی را در یک منطقه در کنار هم قرار داده است.

موضوع اصلی فعالیت این شرکت، اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن فلزی و غیرفلزی از جمله سنگ آهن و تولید مشتقات آن است. همچنین سنگ آهن، کنسانتره و گندله اصلی‌ترین محصولات شرکت گل گهر محسوب می‌شوند. همچنین این شرکت تامین‌کننده مواد اولیه شرکت‌های بزرگی از جمله فولاد مبارکه اصفهان و فولاد کاوه جنوب کیش است.

شرکت گروه سرمایه‌گذاری امید با مالکیت ۳۸.۲درصد از سهام معدنی و صنعتی گل گهر، سهامدار اصلی این شرکت محسوب می‌شود. پس از آن نیز شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با در اختیار داشتن ۲۲.۵درصد و شرکت فولاد مبارکه با تملک ۱۰.۱درصد از سهام گل گهر، از دیگران سهامداران عمده این شرکت هستند. همچنین حدود ۲۱.۷درصد از سهام گل گهر، در دست سهامداران خرد و زیر یک درصد است.

از سوی دیگر اما شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، ۳۱شرکت فرعی و وابسته دارد که در زمینه‌های متنوع، مشغول به فعالیت هستند. گل گهر تنها تا پایان پاییز امسال، بیش از ۷۷میلیارد تومان درآمد از سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها کسب کرده است.

 

روند سوددهی کگل در سال ۱۴۰۰

سرمایه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (نماد کگل) در زمان ورود به بورس، برابر با ۴۴میلیارد تومان بود که هم‌اکنون، پس از چندین مرحله افزایش سرمایه به ۲۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

علیرغم افت محسوس کلیت بازار سهام، از آغاز امسال تا پایان بهمن ماه، کگل موفق شده تا رشد ۵۹.۵درصدی قیمت را ثبت کند. در همین مدت، شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی بورس تهران نیز صعودی ۳۶.۸درصدی را به ثبت رسانده است. 

سوددهی مکرر کگل، سبب شده تا سود انباشته شرکت به حدود ۲۱هزار و ۹۰۰میلیارد تومان برسد که کگل را به پنجمین نماد بورسی با بیشترین سود انباشته تبدیل می‌کند.

آخرین افزایش سرمایه کگل نیز در مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت، مورخ دوم اسفند ماه ۱۴۰۰، مورد تایید سهامداران قرار گرفت. گفتنی است به علت برگزاری این مجمع، معاملات کگل از ابتدای اسفند ماه، متوقف بوده است.

 

عملکرد شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال ۱۴۰۰

بررسی صورت‌های مالی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال‌های اخیر، نشان می دهد که کگل در ۱۰سال اخیر همواره سود خالص و عملیاتی مثبت را رقم زده و این مبالغ در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند. سود خالص این شرکت در سال ۹۹ با افزایش ۱۱۶درصدی نسبت به سال ۹۸، به بیشترین میزان خود یعنی ۱۴هزار و ۱۶۰میلیارد تومان رسید.

عملکرد شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داده داشته و سود خالص شرکت تا پایان پاییز امسال، از رقم ۱۵هزار ۵۶۰میلیارد تومان عبو کرده است.

 

نگاهی کوتاه به آمار تولیدی گل گهر در سال ۱۴۰۰

این شرکت در ۱۰ماهه اول امسال توانسته است بیش‌ از ۱۳.۱ میلیون تن کنستانتره و ۱۰.۲ میلیون تن گندله تولید کند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت گل گهر از ابتدای سال مالی تا انتهای دی‌ماه امسال فروشی بیش از ۳۸۴.۱ هزار میلیارد ریال داشته که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل که عدد ۲۲۰.۵ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده با رشد ۷۵ درصدی فروش همراه شده است.

کگل در بهمن ماه امسال، بیش از دو میلیون و ۴۹۲تن از محصولات خود را تولید کرد. این رقم برای دی ماه معادل دو میلیون و ۲۴۵تن و برای بهمن ماه سال ۹۹، برابر با دو میلیون و ۶۳۰ تن بوده است. گفتنی است کنسانتره سنگ آهن ۵۵درصد، گندله ۴۴.۵درصد و گندله ریزدانه ۰.۵درصد از کل تولید کگل در بهمن ماه را تشکیل می‌دهند.

با وجود افزایش تولید، میزان فروش بهمن ماه کگل در مقایسه با دی ماه حدود ۱۴درصد کاهش یافته و به ۵۰۰هزار تن رسیده است. همچنین کگل با فروش این میزان از محصول، درآمدی هزار و ۸۴۵میلیاردی را رقم زده است.

این شرکت در دومین نمایشگاه نهضت تولید، بومی‌سازی و صادرات که در اسفندماه امسال برگزار شد؛ از کشنده ١٥٠ تنی ساخت داخل، که توسط متخصصین دو شرکت گل‌گهر و آرمان‌گهر سیرجان طراحی و ساخته‌شده، رونمایی کرد.

 

نویسنده: سمیرا عسگری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه