به همت شرکت فولاد خوزستان رقم خورد

ساخت اولین دستگاه یا اکسترودر تمام ایرانی

ساخت اولین دستگاه یا اکسترودر تمام ایرانی
کدخبر : 28089

کارشناس نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد خوزستان به کمک یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت اولین دستگاه یا اکسترودر تمام ایرانی و حجم بالایی ارزآوری در کشور شد.

به گزارش خبرنگار رصد اقتصادی: سعید نظری، کارشناس نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد خوزستان؛ در گفتگو با خبرنگار رصد اقتصادی با اشاره به ساخت اولین دستگاه یا اکسترودر تمام ایرانی گفت:  دستگاهی که برای اولین بار در کشور ساخته شده است  در فرآیند ریخته گری عمل بسیار مهم گرانول پاشی را انجام می دهد این عملیات در بخش اصلی ریخته گری که به عنوان قسمت قالب مطرح می شود؛ اهمیت دارد.

 

وی افزود: بر همین اساس مهمترین عملیاتی که توسط این دستگاه انجام می شود ریسک تهدیدات اپراتورها را تا حد زیادی کاهش می دهد. در جهان دو یا سه شرکت چند ملیتی وجود دارند که قابلیت تولید چنین دستگاهی را دارند که در شرایط تحریمی به صورت کاملاً سخت و ناعادلانه  این محصول را به فروش می رسانند.بر همین اساس این شرکت ها در قبال خرید حجم زیادی از مواد نسوز که مورد استفاده خودشان قرار می گیرد این دستگاه را به فروش می رساند. 

 

کارشناس نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد خوزستان  عنوان کرد: این موضوع بسیار گران تمام شد چرا که یک دستگاه خارجی در ازای بازخواهی کلان قصد فروش دستگاه گرانول پاشی را داشت.بر همین اساس چهار سال گذشته تصمیم قطعی ساخت این دستگاه در کشور گرفته شد و پس از دو سال تحقیقات و مطالعات اولیه پس از دو سال ساخت دستگاه تکمیل شد.این دستگاه در  خاورمیانه نمونه است به گونه‌ای که قابلیت استفاده در تمام شرکت‌های فولادی را دارد و یک سوم تا یک چهارم قیمت مشابه ضعیف ترین  دستگاه خارجی آن به فروش می رسد. در حالی که از لحاظ کیفیت با قوی ترین دستگاه خارجی رقابت می کند.

 

وی تصریح کرد: دستگاه گرانول پاشی  یا اکسترودر؛ صد درصد بومی و ایرانی ساخته شده است و هر نوع نرم افزار و سخت افزاری مورد نیاز  شرکت‌های فولادی بر روی آن نصب می شود.این دستگاه ۸ ماه گذشته تکمیل و آماده بهره برداری شد و به مدت سه ماه در یک شرکت دانش بنیان با شرایط سخت آب و هوایی و دشوارترین تست ها  مورد استفاده قرار گرفت.

 

کارشناس نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد خوزستان اظهار کرد: پس از این آزمایشات سخت به علت کاهش ضریب خطا در عمل ریخته گری و جلوگیری از فاجعه های انسانی دستگاه از پس آزمایشات به خوبی  درآمد و به مدت دو ماه در شرکت فولاد خوزستان مورد استفاده قرار گرفت و اکنون نیز در حال ارتقاء سخت افزاری و نرم افزاری آن هستیم تا در ورژن ها و مدلهای جدید آماده عرضه در بازار باشد.

 

وی افزود: مهمترین مزایای این دستگاه نسبت به نمونه خارجی آن قیمت بسیار پایین و حجم کمتر است .بر همین اساس یکی از چالش‌های شرکت‌های فولاد خوزستان و یا هرمزگان که در مناطق با رطوبت بالا فعالیت می کنند در فرآیند ریخته گری و فولادسازی، کلوخه شدن ذرات است به طوری که امکان انفجار را افزایش دهد بر همین اساس این دستگاه کوچک ساخته شد تا مواد در حجم کم وارد آن شوند  در حالی که  در  نمونه خارجی مواد را با حجم بالایی وارد دستگاه می‌شود.

 

نظری خاطرنشان کرد: حجم کمتر شده دستگاه علاوه بر جلوگیری از کلوخه شدن ذرات امکان جابجایی آسان را راحت میکند از طرفی نیز منوها و صفحات کلید کنترل در نمونه ایرانی بسیار آسان و قابل فهم است درحالیکه در نمونه‌های مشابه خارجی از پیچیدگی بالایی برخوردار است . این موضوع فرآیند تعمیرات و نگهداری دستگاه های خارجی را بسیار مشکل و هزینه بر می کند.

 

نویسنده: سمیرا عسگری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه