سنگ آهن مرکزی

افتتاح پروژه خردایش و فرآوری سنگ های کم عیار

افتتاح پروژه خردایش و فرآوری سنگ های کم عیار
کدخبر : 28283

مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در مراسم افتتاحیه پروژه خردایش و فرآوری سنگ‌های کم عیار با ظرفیت یک میلیون تن در سال که با حضور طهماسبی عضو هیئت مدیره، سردار آخوندی و زهرا زارعی عضو شورای شهر برگزار شد گفت: باطله هایی که از مجموعه پیت چغارت در این سال ها تجمیع شده بود با توجیه پذیر بودن فضای اقتصادی و جدی شدن موضوع پرعیار سازی که در اکثر شرکت های معدنی و فولادی وجود دارد این پروژه را عملیاتی کردیم.

به گزارش رصد اقتصادی ، مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در مراسم افتتاحیه پروژه خردایش و فرآوری سنگ‌های کم عیار با ظرفیت یک میلیون تن در سال که با حضور طهماسبی عضو هیئت مدیره، سردار آخوندی و زهرا زارعی عضو شورای شهر برگزار شد گفت: باطله هایی که از مجموعه پیت چغارت در این سال ها تجمیع شده بود با توجیه پذیر بودن فضای اقتصادی و جدی شدن موضوع پرعیار سازی که در اکثر شرکت های معدنی و فولادی وجود دارد این پروژه را عملیاتی کردیم.

عضو هیئت مدیره فولاد سنگان به سودآوری ۳۰۰ میلیارد تومانی این پروژه در سال اشاره و بیان داشت: در مجموعه سنگ آهن مرکزی این موضوع را که از قبل در مورد آن بحث شده بود شتاب و یکی از سایت های پنجم این حوزه که در آن مستقر هستیم ظرفیت آن را فعال و سالی ۲۰۰ هزار تن خروجی پرعیار سازی را خواهیم داشت که سود آوری ۳۰۰ میلیاردی را برای شرکت سنگ آهن ایجاد و همین مسیر را می توانیم ادامه و سدهای باطله را نیز در اولویت قرار دهیم. علاوه بر این روی بحث های فرآوری های جدید هم در حال برنامه ریزی هستیم.

سرپرست شرکت سنگ آهن مرکزی در خصوص میزان اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم هم خاطرنشان کرد: دو مسئله وجود دارد اول اینکه اشتغال اولیه ای که ایجاد می کند در هرکدام از این سایت ها ۲۰ نفر نیروی کار اضافه می شود ولی اشتغال غیرمستقیم آن خیلی بالاتر از این است و اینکه در بحث های دانش بنیان این حوزه ها به شدت حوزه های ترند در دنیا و کشور است و بخش زیادی از افراد فعال درگیر این هستند که به صورت بازدهی این حوزه را افزایش داد.

مهندس حمیدیان اظهار داشت: این تکنولوژی بومی ولی کل دنیا روی این موضوع کار می کنند و ما تبادل اطلاعات و فناوری هم با سایر کشورها داشته و سعی داریم از تکنولوژی هایی استفاده کنیم که بهره وری را در این حوزه بالا ببریم. یکی از اتفاقات مثبتی که در حوزه خردایش و حتی فولاد رخ داده این است که مسئله بومی سازی جدی گرفته و حتی در کارخانه ها و سایت ها هم نه تنها در مجموعه سنگ آهن بلکه در فولاد های دیگر هم این رویه وجود دارد که بومی سازی اگر هم در بخش هایی اتفاق نیفتاده رخ دهد.

مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور به حوزه عناصر نادر خاکی هم اشاره و افزود: سعی می کنیم با دانش به روز دنیا رو به جلو حرکت و عقب نیفتیم. در بحث عناصر نادر خاکی هم چند کشور پیشرو که در این حوزه در حال فعالیت هستند در حال مکاتبه و مذاکره هستیم که مجموع مطالعات و تحقیقاتی که توسط متخصصین داخلی انجام شده بتوانیم با تجربه آنها ادغام و ابن حوزه را پیش ببریم.

در ادامه این مراسم طهماسبی عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن گفت: این خطی که راه اندازی شد خط فرآوری سنگ های کم عیار به ظرفیت یک میلیون تن در سال و با توجه به اینکه بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تن سنگ کم عیار در طول ۳۰ سال در شرکت دپو و استفاده ای از آن نمی شد توسط شرکت گوهران چغارت راه اندازی شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ظرفیت پذیرش فرآوری ۴ میلیون تن سنگ در سال را داشتیم که با اضافه شدن این خط به ظرفیت فعلی به ۵ میلیون تن می رسد که در سال ۱۴۰۱ به ده میلیون تن در سال خواهد رسید.

طهماسبی تصریح کرد: این سنگ ها عیاری بین ۵تا ۲۰ درصد دارند که قابل استفاده در خط فرآوری نیستند و برای اینکه پرعیارسازی کنیم باید خردایش و به سایزهای کوچک تبدیل و به درصد عیار بالاتری برسانیم. برنامه ای داریم که بتوانیم از ذخیره ای که در طول این سال ها انجام شده استفاده و پرعیار سازی را انجام و سالانه ده میلیون تن فرآوری که بتوانیم بین ۱/۵ تا ۲ میلیون تن سنگ با عیار ۵۵ تا۶۰ درصد و با سایز ۰تا ۱۰ میلیمتر تولید کنیم.

این عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن اظهار داشت: با توجه به اینکه این سنگ ها قابلیت استفاده در خط فرآوری چغارت ‌و سه چاهون را ندارند می توانیم به عنوان ۳ تا۵ درصد فید ورودی کارخانه های کنسانتره سازی استفاده کنیم. استراتژی و گزینه ها این بود که با کمک معاونین شرکت برسی و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که از محل پرعیار سازی بتوانیم سالانه حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان آورده برای شرکت ایجاد که یک بازوی کمکی در طی ۵ سال ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان آورده برای شرکت داشته که به عنوان بخشی از سرمایه مورد نیاز برای طرح های توسعه شرکت ایجاد کنیم.

 

مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه