معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس:

پتانسیل ایجاد 50 هزار شغل را داریم

پتانسیل ایجاد 50 هزار شغل را داریم
کدخبر : 28418

بهروز رحمتی معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: همه بسترهای لازم برای توسعه صنعت مس ایران و ایجاد 50 هزار شغل توسط این شرکت وجود دارد.

به گزارش  رصد اقتصادی ، بهروز رحمتی با بیان این مطلب گفت: حجم ذخایر زمین‌شناسی شرکت مس با زحماتی که همکاران‌مان در حوزه اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت کشیدند بالغ بر 17 میلیارد تن شده است که از این مقدار حدود 8 میلیارد تن آن قابلیت معدنکاری و تولید کنسانتره مس را خواهد داشت.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس اظهار داشت: طی پانزده سال گذشته مجموع کل ذخایر شرکت کمتر از 2 میلیارد تن بوده است این در حالی است که طی دو سال گذشته با اکتشافاتی که صورت گرفته است جمع ذخایر مس شرکت به 17 میلیارد تن رسیده است و این نوید را می‌دهم که با بروز شدن اطلاعات در سال آینده شاهد اعداد بالای 20 میلیارد تن خواهیم بود.

رحمتی گفت: مفهوم اقتصادی این ذخایر این است که شرکت ملی صنایع مس ایران با صنعت مس به‌تنهایی قادر به است یک میلیون تن مس کاتدی؛ که هم‌اکنون قیمت جهانی آن بیش از 10 هزار دلار است؛ تولید کند.

توانایی درآمدزایی 10 میلیارد دلاری صنعت مس برای کشور

وی با اشاره به اینکه حجم مس محتوی خالص شرکت بالغ بر 46 میلیون تن است، افزود: با این میزان ذخیره مس محتوی، شرکت پتانسیل این را دارد که بیش از 10 میلیارد دلار نه تنها برای سهامداران مس بلکه برای کل مردم ایران درآمدزایی ایجاد کند و برای بیش از 50 هزار نفر اشتغال‌زایی کند.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس تصریح کرد: تولید، ایجاد سود، برکت پایدار، اشتغال‌زایی و توسعه عدالت اجتماعی در اقصی نقاط کشور از رویکردهایی است که ما توان تحقق آن‌ها را داریم، چرا که معادن مس در اقصی نقاط کشور پراکنده شدند.

رحمتی گفت: یکی از مشکلاتی که ما نه‌تنها در حوزه مس بلکه در حوزه تمام فلزات با آن روبه‌رو هستیم انتخاب تکنولوژی و ظرفیت است.

همه بسترهای لازم  را برای توسعه مس داریم

وی با بیان اینکه در حوزه مس تکنولوژی‌های مختلفی وجود دارد اظهار کرد: سهم تکنولوژی‌های چینی در سال 2000 صفر بوده و عمده تولید در این سال از روش «فلش» بوده است. شرکت ملی صنایع مس هم در آن دهه از تکنولوژی «فلش» به‌عنوان تکنولوژی برتر استفاده کرد ولی امروز و در دو دهه اخیر تکنولوژی‌های چینی توانستند بخش قابل توجهی از تکنولوژی‌های دنیا را به خود اختصاص دهند.

رحمتی افزود: در حوزه مس بدون شک برترین تکنولوژی‌های ذوب در شرایط فعلی و آینده متعلق به چین خواهد بود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، شرایط زیست‌محیطی تکنولوژی‌های چینی بسیار بالاتر از تکنولوژی‌های غربی، آمریکایی و اروپای شرقی است.

رحمتی اظهار کرد: در سونگون ما برای ایجاد ظرفیت صد هزار تن ذوب استفاده از تکنولوژی چینی sks را در دستور کار قرار دادیم که قابل قبول است و در کنار این تکنولوژی از تکنولوژی «فلش» و تکنولوژی مربوط به استرالیا در کارخانجات دیگر نیز استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بدون شک تکنولوژی‌های چینی به لحاظ کمترین هزینه سرمایه‌گذاری بهترین شرایط را دارند افزود: هزینه سرمایه‌گذاری را یک‌بار پرداخت می‌کنیم؛ اما هزینه عملیاتی باید برای ده‌ها سال و از جیب مردم و سهامدار پرداخت شود از این رو انتخاب تکنولوژی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رحمتی اضافه کرد: همچنین در مقایسه میان شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی ذوب علاوه بر اهمیت هزینه سرمایه‌گذاری و عملیاتی باید مؤلفه زیست‌محیطی را نیز مورد ملاک قرار می‌دهیم که در مجموع مشخص می‌شود که تکنولوژی چینی در این سه آیتم نسبت به سایر تکنولوژی‌ها از شرایط بهتری برخوردار هستند.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس با بیان اینکه فعالیت همه صنایع در ایران قابل تقدیر است تصریح کرد: حرکت ما در توسعه به‌هیچ‌عنوان از سرعت قابل قبولی برخوردار نیست و با پتانسیل‌هایی که کشور دارد حرکت خوبی نداشتیم؛ ازاین‌رو ما باید همفکری کنیم تا نتایج آن وارد سفره مردم شود و ایجاد برکت شود.

رحمتی گفت: در یک جمع‌بندی مشخص در حوزه ذوب باید بگویم بدون شک برای ظرفیت‌های پایین حدود 100 تا 300 هزارتن ، سرور تمام تکنولوژی‌های جهان متعلق به چینی‌ها است اما برای ظرفیت‌های بالای 300 تا 500 هزارتن هنوز تکنولوژی خلق نشده است که بتواند جای «دبل فلش» بگیرد.

وی تصریح کرد: ما در مجتمع مس سرچشمه مجموعاً 13 تجهیز و در خاتون‌آباد 7 تجهیز داریم که در مجموع با حدود 20 تجهیز 300 تا 400 هزارتن مس می‌توانیم تولید کنیم؛ اما امروز تیپیکال دنیا این است که با 5 تجهیز می‌توان 400 تا 500 هزار تن مس تولید نمود که در روند کاهش هزینه‌ها نیز بسیار تاثیرگذار است.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس گفت: اینکه ما دو واحد 7 میلیون تنی ایجاد کنیم یا یک واحد 14 میلیون تنی احداث کنیم تفاوت دارد. در ذوب هزینه سرمایه‌گذاری یک کارخانه 200 هزارتنی ممکن است 10 درصد تغییر کند اما اگر ما یک واحد 14 تنی بزنیم هزینه‌ها بیشتر کاهش پیدا می‌کنند.

وی افزود: نوع تکنولوژی و ظرفیت بسیار کلیدی است اما در تمام صنایع کشور مغفول مانده است و به طور مثال در حوزه فولاد در کشور چین ده سال است که اگر تولید شرکتی پایین‌تر از 10 هزار تن باشد مجوزی به آن شرکت داده نمی‌شود اما در ایران 8 طرح کمتر از 1 میلیونی را در یک دهه گذشته عملیاتی کردیم.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت  مس با طرح این سوال که در حوزه معدنی به جز مس کدام صنعت بیش از 20 سال ذخیره دارد، تاکید کرد: معتقدم وقتی حاشیه سود مس بیشتر است باید روی مس تمرکز کرد.

رحمتی گفت: شرکت مس می‌تواند به‌راحتی تولید خود را از 290 هزار تن به یک میلیون تن و فروش را از 2 میلیارد دلار به بیش از 10 میلیون دلار برساند و این پتانسیل وجود دارد.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس افزود: ما همه بسترهای لازم را برای توسعه مس داریم و زیرساخت‌ها آماده است و امیدواریم این مهم فراهم شود چرا که مس هیچ جایگزینی ندارد و هیچ‌وقت طلا به عنوان یک فلز رسانا جایگزین مس نمی‌شود.

 

مس پرس

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه