سازمان توسعه تجارت ایران

خیز بلند ایران و روسیه برای مبادلات ۱۰ میلیارد دلاری

خیز بلند ایران و روسیه برای مبادلات ۱۰ میلیارد دلاری
کدخبر : 29264

هیات تجاری ایران با بدست آوردن توافقات و امضاء قرارداد‌های جدید اقتصادی روسیه را ترک کرد.

به گزارش  رصد اقتصادی ،سفر چهار روزه هیات تجاری ایران به روسیه در حالی به پایان رسید که تهران و مسکو در زمینه پیوستن ایران به موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا، افزایش مبادلات به سطح ده میلیارد دلار و رفع موانع گمرکی، بانکی و بیمه‌ای به توافق رسیدند.

 اعضای هیات بزرگ تجاری ایران، متشکل از مدیران ۷۰ شرکت تولیدی و صنعتی کشورمان، فعالان بخش‌های اقتصادی دولتی، با همراهی علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز احمد خانی نوذری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مسکو سفر کرده بودند، که طی چهار روز و دیدار و ملاقات با مقامات دولتی و مدیران شرکت‌های بزرگ روسی، دستاورد‌های مهمی در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی بدست آوردند.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پایان سفر با اشاره به دستاورد‌های این سفر گفت: این سفر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که بتوانیم از فرصت حضور شرکت‌های ایرانی و ملاقات با مقامات دولتی بیشترین دستاورد‌ها را کسب کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با موفق ارزیابی کردن این سفر افزود: آنچه وزارت صمت باید انجام دهد، فراهم کردن الزامات و بستر‌های توسعه تجارت، از جمله اجرایی کردن توافقات بانکی، گمرکی، بیمه‌ای، نمایشگاهی و نیز کمک به رفع موانع در حوزه حمل و نقل، بویژه تسریع در اتمام گذرگاه ریلی شمال-جنوب است.

علیرضا پیمان پاک به مذاکرات ثمربخش با وزیر توسعه اقتصادی اتحادیه اوراسیا اشاره و تاکید کرد: باتوجه به اینکه بخش مهم مذاکرات دو کشور برای پیوستن ایران به موافقتنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شده بود، در این مذاکرات توافق شد، روند پیوستن ایران به این موافقتنامه تا پیش از اتمام سال جاری میلادی به پایان برسد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این سفر اتفاقات بسیار خوبی رقم خورد و افزایش قابل توجهی در حوزه صادرات انجام شد که با ساز و کار‌های طراحی شده و تکمیل زنجیره‌های تامین، شاهد استمرار و افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی صادرات ایران به روسیه خواهیم بود.

معاون وزیر صمت به مبادلات یک‌هزار میلیارد دلاری اقتصادی کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سهم ایران از این مبادلات تنها حدود پنج تا شش میلیارد دلار است که با برنامه ریزی‌های انجام شده به سرعت جهشی قابل ملاحظه را تجربه خواهد کرد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز با بیان اینکه حجم صادرات ایران در سال گذشته میلادی برای نخستین بار از یک میلیارد دلار عبور کرده است گفت: در سال جاری میلادی این رقم با افزایشی صد در صدی به دو میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: چشم‌انداز میان مدت مبادلات اقتصادی بین دو کشور، رقم ده میلیارد دلار است که تا کمتر از دو سال آینده محقق خواهد شد.

جلالی به ضرورت رفع موانع و مشکلات در زمینه بانکی و گمرکی اشاره و تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی و ساختاری، کمبود تجهیزات در بنادر، ناکافی بودن ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و نیز تکمیل نشدن قطعه راه آهن رشت -آستارا در مسیر گذرگاه بین‌قاره‌ای شمال-جنوب است.

وی با اشاره به سرعت گرفتن عملیات تکمیل خط آهن رشت - آستارا گفت: در صورت رفع این مشکلات حجم مبادلات اقتصادی ایران با روسیه و اتحادیه اوراسیا به سرعت افزایش خواهد یافت.

 

خبرگزاری صدا و سیما از مسکو

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه